2012-11-15, 22:29
Medlem
ibumetins avatar
Hej
Jag tycker om dessa fragor som man finner pa mensa och andra iqtest sidor.

Det kan vara olika figurer som andras aningen efter vartannat steg och man ska da se vad den sista ska bli, olika pyramider med nummer eller symboler. etc etc. var finner jag dessa. Bade pa internet, bokhandel men oxa vad dom kallas.

Tackar for dom forslag som kommer
Citera
2012-11-15, 22:48
Medlem
Jag måste bara fråga, vad får du ut av det?
Visst det kanske är ett bra tidsfördriv såsom korsord, sudoku och liknande.
Men jag rekommenderar dig ändå att ta det till nästa steg -> matnyttigt.
Citera
2012-11-16, 04:28
Medlem
ibumetins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealityFreakSW
Jag måste bara fråga, vad får du ut av det?
Visst det kanske är ett bra tidsfördriv såsom korsord, sudoku och liknande.
Men jag rekommenderar dig ändå att ta det till nästa steg -> matnyttigt.
Jag tycker det ar sa mycket roligare an med soduko eller korsord. Jag far liksom kampa lite mera.
Hade 2 bocker "haften" som jag koppte i en bokhandel i Sverige men nu ar dom fardiga och jag vill fa hit ett par styckna till julen.
Vad ar nasta steg? Matnyttigt? Plugga matte? Vad kan du rekomondera mig ist?
Tack for ditt svar
Citera
2012-11-16, 08:29
Medlem
ringmuskelns avatar
Här en länk om du inte sett tidigere:

http://www.highiqpro.com/iq-brainteasers-puzzles-iq-tests/matrix-iq-brain-teasers

Annars vet jag ingen bok och så, sök: Matrix Reasoning så kanske du hittar lite. Om du sedan ska göra tex Mensa-testet så ska du öva på deras övningsprov på internet och se vad det är för typer av mönster och hur dem tänker sig att svaret ska vara. De kör olika teman för de enklaste som du kanske har märkt och på de sista svårare så får man tänka lite nytt. Det riktiga provet är väldigt likt det på internet och använder sig av andra figurer (men samma resonemang) och jag minns fan inte om de hade färger, jag tror inte det. Man måste plöja igenom fort och på de flesta bör man bestämma sig fort, bam,bam,bam annars kommer du inte hinna med alla om du inte är överjävlig på det. Så grundtipset är att: träna dig på att se teman och på testet blev det för mig att jag dribblade in mig ibland i figurerna istället för att systematiskt leta efter teman, jag tror att detta beror på att det var på svart-vitt och figurarna var lite udda och ingenting jag sett på nätet: lite stress och mindfuck.
Citera
2012-11-16, 08:41
Medlem
ibumetins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ringmuskeln
Här en länk om du inte sett tidigere:

http://www.highiqpro.com/iq-brainteasers-puzzles-iq-tests/matrix-iq-brain-teasers

Annars vet jag ingen bok och så, sök: Matrix Reasoning så kanske du hittar lite. Om du sedan ska göra tex Mensa-testet så ska du öva på deras övningsprov på internet och se vad det är för typer av mönster och hur dem tänker sig att svaret ska vara. De kör olika teman för de enklaste som du kanske har märkt och på de sista svårare så får man tänka lite nytt. Det riktiga provet är väldigt likt det på internet och använder sig av andra figurer (men samma resonemang) och jag minns fan inte om de hade färger, jag tror inte det. Man måste plöja igenom fort och på de flesta bör man bestämma sig fort, bam,bam,bam annars kommer du inte hinna med alla om du inte är överjävlig på det. Så grundtipset är att: träna dig på att se teman och på testet blev det för mig att jag dribblade in mig ibland i figurerna istället för att systematiskt leta efter teman, jag tror att detta beror på att det var på svart-vitt och figurarna var lite udda och ingenting jag sett på nätet: lite stress och mindfuck.
tack där. tror jag har vad jag behöver nu för att finna vad jag söker. återkommer till denna tråd ifall jag har något jag undrar över
Citera
2012-11-17, 17:46
Medlem
Henczs avatar
http://bit.ly/ZNDOcn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in