2012-11-15, 19:16
Medlem
Jag har fått en faktura från min bostadsrättförening, vidarebefodrad från securitas på 2450kr för en utryckningsorder.

Kan de fakturera detta till mig trots att securitas inte pratade med mig eller ens såg mig vid tillfället. Och att efter de varit där så stängde vi själva festen direkt.?

Kollade avtalet med bostadsrättföreningen som jag fick när jag flyttade in men står inget om utryckningsordrar.
Citera
2012-11-15, 19:55
Medlem
Ska de kunna kräva dig på betalning för utryckning bör det åtminstone framgå i stadgar eller något avtal.
Citera
2012-11-15, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Ska de kunna kräva dig på betalning för utryckning bör det åtminstone framgå i stadgar eller något avtal.

Tror inte det.

Bostadsrättsföreningen ska dock på något sätt ha meddelat medlemmarna skriftligt om ordningsregler osv t ex via ett nyhetsbrev eller så.

I princip varenda bostadsrättsförening finns det med en paragraf om att man ska följa föreningens ordningsregler.
Citera
2012-11-15, 23:13
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Det finns antagligen skrivet i föreningens stadgar (som du skrivit på i samband med köp/inflyttning/etc), att om störningsjour behöver rycka ut till en av föreningens hyresgäster debiteras denne för detta.

Men, innan du gör något. Kolla upp i de stadgar och regler som finns. Det kan vara så att brf försöker med en fuling.
Citera
2012-11-16, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnaeckeHaexan
Det finns antagligen skrivet i föreningens stadgar (som du skrivit på i samband med köp/inflyttning/etc), att om störningsjour behöver rycka ut till en av föreningens hyresgäster debiteras denne för detta.

Men, innan du gör något. Kolla upp i de stadgar och regler som finns. Det kan vara så att brf försöker med en fuling.

Det är ovanligt att sånt står med stadgarna men något i stil med "regler som styrelsen bestämmer ska följas ... ." brukar finnas med.
Citera
2012-11-16, 07:41
Medlem
Lättast är väl bara att kontakta och kolla vad dom säger?
Citera
2012-11-16, 09:07
Avslutad
Sånt där har alla, du har brutit mot ordningsreglerna och får betala fakturan, tycker du ska kolla efter vart detta står men ingen ide att bestrida fakturan
Citera
2012-11-16, 10:11
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firrren
Jag har fått en faktura från min bostadsrättförening, vidarebefodrad från securitas på 2450kr för en utryckningsorder.

Kan de fakturera detta till mig trots att securitas inte pratade med mig eller ens såg mig vid tillfället. Och att efter de varit där så stängde vi själva festen direkt.?

Kollade avtalet med bostadsrättföreningen som jag fick när jag flyttade in men står inget om utryckningsordrar.
Securitas ryckte inte ut till en viss person, den ryckte ut till en störning där du hålls som ansvarig (din lägenhet -> ditt ansvar). Att ni stängde festen EFTER att de varit där gör absolut ingenting, du hade redan stört och de hade faktiskt varit där.

Vad du kan göra är att be styrelsen visa upp var det står att du är ansvarig för att betala när det ryckts ut till dig. Och leta igenom alla papper, dokument, protokoll, och stadgar. Det är inte så att du kan krävas att gå igenom alla gamla protokoll från innan du flyttade in, för de besluten gäller också.
Citera
2012-11-17, 14:45
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Har du fått utryckningsrapporten alt. Något annat papper/bevis där väktaren skrivit tiden etc. Ta ett foto och visa upp här ska ja se vad de skrivit.

Edit. Kanske har du inte fått nån beroende på omständigheterna.

Ring till securitas växeln och begär att få bli kopplad till avdelningen i ditt område. Säg sedan att du begär att få se vad/när/hur rapport.
Senast redigerad av WhenAllLightDies 2012-11-17 kl. 14:58.
Citera
2012-11-17, 16:48
Medlem
Det som jag tycker är konstigt är att det står inget på pappret från securitas om pris, sedan har min bostadsrättsförening skrivit ett pris + en fakturaavgift. Borde inte securitas räkning till bostadsrättsföreningen finnas med?

Sen undrar jag om den som ringde securitas och anmälde störningen måste finnas på med pappret eller ej?

Annars skulle man kunna ringa vem som helst o anmäla?
Citera
2012-11-17, 18:09
Medlem
Har du diskuterat detta med styrelsen eller bostadsrättsföreningen? Du har många frågeställningar till oss att svara på men du borde ställa dem till styrelsen i bostadsträttsföreningen först, sedan komma med frågan, svaret från bostadsrättsföreningen och den dokumentation som styrelsen hänvisat till för att vi ska kunna komma med bra svar om de kan dumpa fakturan på dig.

Jag bor i en hyreslägenhet från HSB och där finns det inte i kontraktet, utan i ett dokument vad som gäller för lägenheten som det hänvisas till i hyreskontraktet.
Citera
2012-11-17, 19:14
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firrren
Det som jag tycker är konstigt är att det står inget på pappret från securitas om pris, sedan har min bostadsrättsförening skrivit ett pris + en fakturaavgift. Borde inte securitas räkning till bostadsrättsföreningen finnas med?

Sen undrar jag om den som ringde securitas och anmälde störningen måste finnas på med pappret eller ej?

Annars skulle man kunna ringa vem som helst o anmäla?

Lägg upp en bild säger jag.

Nej, anmälaren får inte nedtecknas så du ser det. Det bör stå med i rapporten, men oftast kan vem som ringa in. Om det sedan framkommer att så inte är fallet (att nån boende inte ringt) är det upp till styrelsen/företaget att kolla upp det.

Hur fan tror du att vi rent praktiskt kan veta att vem som ringer in, vi har inga listor på boende.

Jag tror inte att de lämnar ut vem som ringt i vilket fall.

Vet du några tider, när sluta ni festa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in