Citat:
Ursprungligen postat av Repsak
Åfan, denna uppgiften har läraren haft roligt att göra... Är förövrigt en grundläggande matematikkurs som jag läser, ingen fysik, kanske är värt att nämna. :P
Så poängen som jag ska fatta är att ifall: k < (c/2)² blir båda rötterna imaginära och jag antar att detta inte funkar som en rot. T.ex analysen gick ut på att ta reda på fjäderkonstanten för en perfekt* fjäder som "håller tillbaks" fjädern vid tryck. Denna fjäderkonstant borde då vara konstant. (eller?)
Och att ifall k > (c/2)² så får du två reella rötter? som funkar som rötter?
*Felfri, homogen fjäder och utan påverkan från yttre faktorer
Bör jag göra som dMorberg säger och rita upp (c/2)² - k = 0? Isf förklara vad kurvan beskriver..
Tack för svaren!

Ah okej! Är lite osäker på om jag kanske krånglar till det för dig, men here it goes:
Tänker inte gå in på matematiken bakom men om k < (c/2)² så blir roten negativ och x får då lösningen
x = Ae^i(...*t)
Detta skrivs om med några matematiska regler till
x = e^-(...*t) * (a*sin(...*t + fasförskjutning)
(...) består av lite olika konstanter beroende på vad du har för massa, fjäderstyvhet och dämpningskonstant. Vi behöver inte gå in på djupet vad de ska vara. konstanten a och fasförskjutningen bestäms med hjälp av initialvillkoren.
Men vad jag vill visa här är karaktären på kurvan. Cos och sin är som du säkert vet svängningar medan
e^-(...*t) kommer vara en avtagande funktion som närmar sig 0 då t ökar. Dvs ett svängande system som tillslut stannar.
om istället
k > (c/2)² så får vi en reell lösning på w.
och ekvationen för
x(t) får istället utseendet
x(t) = Ae^(-...t + konstant)
Dvs en funktion som utan att svänga sakta avtar (överdämpat system).
Och är
k = (c/2)²
så får x(t) lösningen
x(t) = (a + bt)e^(-w_n*t)
där w_n = egenfrekvensen
De kritiskt dämpade systemet kommer alltid snabbast nå jämviktsläge. Förutsatt att alla andra parametrar är samma.