• 2
  • 3
2012-11-16, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
Helt rätt. Dock; Fotonen har en massa ekvivalent mot rörelseenergin enligt E=mc^2.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Foton

Nja som sagt; Fotoner har massa - De har en ekvivalensmassa där all massa finns i energin enligt E = m * c * c (hatar fortfarande att skriva formler i ASCII) där E = fotonens energi men däremot ingen vilomassa om man ska vara petig . .
Citera
2012-11-16, 14:50
Medlem
dubbel . . .
Citera
2012-11-16, 15:09
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Helt rätt. Dock; Fotonen har en massa ekvivalent mot rörelseenergin enligt E=mc^2.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Foton
För att förtydliga ytterligare med tanke på mitt föra inlägg. Det den invarianta massan som går in i metriken. Så man inte tror att det är fotonens massa som är relevant när ljus följer rumtidens krökning.
Citera
2012-11-16, 15:21
Medlem
discardeds avatar
Citat:

Njae, energin skrivs som E = \sqrt(m²c⁴ + p²c²) där m är vilomassan. Så för m = 0 så gäller E = pc. E = mc² för fotoner är inte sann.

Och ja, fotoner kröker rumtiden då det inte enbart är massa som kröker den utan alla former av energi.
Citera
2012-11-16, 15:51
Medlem
appe-s avatar
Jag ser att jag uppenbarligen misslyckades i mitt försök att kopiera en lättläslig del ur Wiki-artikeln..
Citera
2012-11-16, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Njae, energin skrivs som E = \sqrt(m²c⁴ + p²c²) där m är vilomassan. Så för m = 0 så gäller E = pc. E = mc² för fotoner är inte sann.

Och ja, fotoner kröker rumtiden då det inte enbart är massa som kröker den utan alla former av energi.

Alltså :E = m *c *c gäller alltid!

Fotonens rörelsemängd är det du pratar om nu. Den ges av att man kan ange fotonens energi:

E = hv (h är Plancks konstant och v är frekvensen) Detta ger oss en energi i fotonen. Därav kan man räkna ut en ekvivalensmassa ur energin i fotonen enligt Einsteins formel!

Däremot har fotonen ingen vilomassa (för tredje gången, hur svårt kan det vara??? :O ).

Edit: rörelsemängden kan också ges av att man dividerar Plancks konstant med våglängden för fotonen.
Senast redigerad av NurseRatched 2012-11-16 kl. 17:53.
Citera
2012-11-16, 18:49
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Alltså :E = m *c *c gäller alltid!

Njae, du har fel. Den gäller för "relativistisk massa" men det är ett förlegat begrepp. m i ekvationen avses vanligtvis vilomassa och fotonen har ingen vilomassa. Du kan snacka hur mycket om "ekvivalensmassa" men det är inget fysiskt och är således irrelevant.

Wikipedia säger

Citat:
E_0 = mc² [true only for particles or systems with momentum = 0]

och då ett system med endast en foton inte kan ha rörelsemängd = 0 så följer det att E=mc² inte är apllicerbart för fotonen.

Du kan ju kolla här också om du vill, en youtube-video från University of Nottingham

https://www.youtube.com/watch?v=mkiCPMjpysc

Citat:
Fotonens rörelsemängd är det du pratar om nu. Den ges av att man kan ange fotonens energi:

E² = m²c⁴ + p²c²

gäller för alla partiklar, inte bara fotoner. Så för alla masslösa partiklar får man att E = pc och för alla partiklar i vila E = mc². Hur svårt kan det vara.

Citat:
E = hv (h är Plancks konstant och v är frekvensen) Detta ger oss en energi i fotonen. Därav kan man räkna ut en ekvivalensmassa ur energin i fotonen enligt Einsteins formel!

Däremot har fotonen ingen vilomassa (för tredje gången, hur svårt kan det vara??? :O ).

Edit: rörelsemängden kan också ges av att man dividerar Plancks konstant med våglängden för fotonen.

Varför blanda in kvantfysik i det hela?
Citera
2012-11-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Njae, du har fel. Den gäller för "relativistisk massa" men det är ett förlegat begrepp. m i ekvationen avses vanligtvis vilomassa och fotonen har ingen vilomassa. Du kan snacka hur mycket om "ekvivalensmassa" men det är inget fysiskt och är således irrelevant.

Wikipedia säger

och då ett system med endast en foton inte kan ha rörelsemängd = 0 så följer det att E=mc² inte är apllicerbart för fotonen.

Du kan ju kolla här också om du vill, en youtube-video från University of Nottingham

https://www.youtube.com/watch?v=mkiCPMjpysc

E² = m²c⁴ + p²c²

gäller för alla partiklar, inte bara fotoner. Så för alla masslösa partiklar får man att E = pc och för alla partiklar i vila E = mc². Hur svårt kan det vara.

Varför blanda in kvantfysik i det hela?
Ja det var relativistisk massa jag tänkte på och OK, jag ger mig (ganska motvilligt) det var över 20 år sedan jag läste fysik . . .
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in