2012-11-15, 01:20
Medlem
CarnageXxXs avatar
Tjenare, min bror ringde för ett tag sen och undtade om jag kunde hjälpa honom med ett banklån, alltså stå med som medlåntagare.
Han jobbar som vikarie och är timanställd, han får jobb lite då och då, så att han kan betala är jag inte orolig för. Han testade också att söka själv först, men det gick inte då det var ett vikariat han påbörjat i år.

Så skulle det då hjälpa om jag ställer upp som medlåntagare på lånet, och skulle det då gå igenom tro?
Jag har fast jobb och har bostadsrätt, det lån som jag har sj är ett billån, jag har heller inga anmärkningar. Vi har samma bank och summan det gäller är 18000.

Jag ska gå ner imorgon till banken och kolla, men tänkte höra här först om någon visste vad som gäller
Citera
2012-11-15, 01:38
Medlem
Gargameliks avatar
Banklån på 18000? Kan du inte bara ge honom ett privatlån om du litar på honom? Ja, han får troligen lån med dig som borgenär, men låna aldrig ut pengar som du inte har råd att förlora helt.
Citera
2012-11-15, 01:49
Medlem
CarnageXxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Banklån på 18000? Kan du inte bara ge honom ett privatlån om du litar på honom? Ja, han får troligen lån med dig som borgenär, men låna aldrig ut pengar som du inte har råd att förlora helt.

Jo det skulle jag kunnat göra, men det känns som om det är smidigare att gå genom banken då det kanske gynnar honom i framtiden om han visat att han kan sköta återbet av banklån, alltså ifall han vill ta banklån iframtiden.

Ok, trodde väl inte det skulle vara några prob, va det att jag hört att man måste vara folkbokförd på samma adress tydligen, vilket lät lite skumt.
Citera
2012-11-15, 07:03
Medlem
Finns hur många exempel som helst på hur sådant förstör relationer mellan syskon, saker förändras även om man är släkt så tänk dig för
Citera
2012-11-15, 08:18
Medlem
SmallTowns avatar
Jag skulle sagt...
Citera
2012-11-15, 08:44
Medlem
Jag skulle inte heller ha ställt upp som medlåntagare. Är han medlem i facket så kanske han kan få ett medlemslån (kraven brukar variera).

Däremot hade jag lånat ut pengarna till honom privat om det gällde något verkligen viktigt (oväntad akut tandingrepp, sjukt husdjur). Hade det däremot gällt konsumtion så hade han fått kalla handen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in