2012-11-14, 16:44
Medlem
BlattBroRs avatar
Precis som rubriken lyder så undrar jag och mina polare om killar anses vara bättre än tjejer i matematik. Vi vänder oss därför till er och ber er motivera varför och hur det var förr i tiden gentemot nutiden och hur ni tror det kommer vara i framtiden.

Tack på förhand!
Citera
2012-11-14, 16:51
Bannlyst
på hög nivå ja, generellt, finns kvinnliga matematiker oxå
Citera
2012-11-14, 16:51
Bannlyst
Jag tror faktiskt inte att killar är bättre än tjejer på matte.
Citera
2012-11-14, 16:56
Medlem
BlattBroRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleCroc
på hög nivå ja, generellt, finns kvinnliga matematiker oxå

Kan du motivera varför du tycker som du gör?
Citera
2012-11-14, 16:57
Medlem
BlattBroRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonmorg3
Jag tror faktiskt inte att killar är bättre än tjejer på matte.

Okej, asså om man kollar på historien så har det ju funnits fler män som har varit matematiker än kvinnor men hur tror du det kommer vara i framtiden och varför?
Citera
2012-11-14, 16:57
Medlem
GurkPorrs avatar
Japp, män är bättre på logiskt tänkande
Citera
2012-11-14, 17:03
Medlem
BlattBroRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurkPorr
Japp, män är bättre på logiskt tänkande

Exakt det funderade jag på... Hur tror du det kommer att vara i framtiden? Kommer männen fortfarande anses vara bättre/vara bättre eller kvinnorna vara bättre?
Citera
2012-11-14, 17:04
Medlem
GurkPorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlattBroR
Exakt det funderade jag på... Hur tror du det kommer att vara i framtiden? Kommer männen fortfarande anses vara bättre/vara bättre eller kvinnorna vara bättre?

Varför frågar du det hela tiden.. skolarbete?
Citera
2012-11-14, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlattBroR
Okej, asså om man kollar på historien så har det ju funnits fler män som har varit matematiker än kvinnor men hur tror du det kommer vara i framtiden och varför?

Har väl ansetts att matematik inge var något för kvinnor/ att det är väldigt okvinnligt.
Bör bli mer jämnställt senare, är redan idag fler kvinnor som läser vidare än män överlag på universitet och högskolor men är säker på att just matematik läses av fler killar även om andeler tjejer säkert har ökat.
Citera
2012-11-14, 17:08
Medlem
BlattBroRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurkPorr
Varför frågar du det hela tiden.. skolarbete?

Haha nej faktiskt inte, jag och ett par polare har bara en intressant diskussion angående detta och ingen av oss kan komma fram till hur det kommer vara i framtiden. Jag tror att det kommer vara precis som det alltid har varit; Killar anses vara bättre eftersom att vi tänker mer logiskt medan kvinnorna uppenbarligen kommer vara bättre än vad de var på 1800-talet men inte lika bra som killarna. Min polare tror att tjejer i helhet kommer att vara bättre än män är om ett par år eftersom att han anser att skolan i dagens läge är för anpassat för kvinnor. Därför undrar vi bara vad ni anser om framtiden.
Citera
2012-11-14, 17:10
Medlem
BlattBroRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indigun
Har väl ansetts att matematik inge var något för kvinnor/ att det är väldigt okvinnligt.
Bör bli mer jämnställt senare, är redan idag fler kvinnor som läser vidare än män överlag på universitet och högskolor men är säker på att just matematik läses av fler killar även om andeler tjejer säkert har ökat.

Jo precis, men samtidigt kommer knappast våra hjärnor förändras så faktumet står fortfarande fast i framtiden att killar tänker mer logiskt än tjejer och är därför bättre än tjejer på matte.
Citera
2012-11-14, 18:37
Medlem
Dissolutions avatar
Jag tror det är biologiskt betingat och kommer förbli så. Likväl att 9/10 som får 2.0 på högskoleprovet är män(majoriteten som får lågt är även de, män).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in