2012-11-14, 12:53
Medlem
Jag har en fråga som jag skulle behöva få hjälp med akut.
Jag har renoverat ett badrum till en bekant privat på min fritid och skulle behöva skriva ut ett
sk. kvalitets intyg till hus ägarn på att allt är gjort som reglerna säger.
Jag jobbar åt en plattsättarfirma och detta med intyg fixar väl chefen efter avslutat jobb.
Sen har jag nyligen börjat på firman och vill inte ta upp detta med chefen.
Men nu skulle jag behöva skriva ett sånt själv.
Så nu skulle jag behöva veta lite hur den ska skrivas.
Hur ser ett kvalitets intyg för badrum ut ?
Är det någon som har en kopia av ett så man vet hur det ser ut.
När man skriver ett sånt intyg, vad ska det stå på det.
Tacksam för snabbt svar här !!
Citera
2012-11-14, 12:57
Medlem
EckiEckis avatar
Du är medveten om att du, som jag förstår det, tar ett visst ansvar för skador om något inträffar om du skriver ut ett sådant intyg hoppas jag?

Vidare så krävs väl att den som utfärdar ett sådant har våtrumsbehörighet osv osv?
Citera
2012-11-14, 13:00
Medlem
Hej, jag vet att jag tar ett ansvar, men jobbet är korrekt gjort och jag jobbar åt en behörig firma och renoverat flera badrum.
Citera
2012-11-14, 13:02
Medlem
EckiEckis avatar
Det är firman som måste utfärda intyget. Du som "privatperson" kan inte göra det.
Citera
2012-11-14, 13:49
Medlem
tydligen funkar d att jag skriver ett intyg och skriver under.
skulle vara bra bara man visste hur den ska se ut ungefär, Är det INGEN som har ett underlag typ att visa upp så jag vet hur d ska se ut.
Citera
2012-11-14, 15:50
Medlem
Skriv aldrig nått sånt på ett jobb som du gjort på sidan om. Det kan i värsta fall sluta med att du blir tvungen att punga ut flera 100k privat.

Som firma har man försäkringar som täcker sånt.

Jag brukar alltid göra klart för kunden innan, att jag utför jobbet enligt alla föreskrifter. men om nått mot förmodan skulle hända får kunden säga att dom gjort badrummet själv och använda sin vanliga hemförsäkring.
Citera
2012-11-14, 18:52
Medlem
Får de som privatperson göra såna jobb själva överhuvudtaget, och sen få ut via hemförsäkring om det blir fel i det de gjort ?
Kan det stämma.
Citera
2012-11-14, 20:06
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaman61
Får de som privatperson göra såna jobb själva överhuvudtaget, och sen få ut via hemförsäkring om det blir fel i det de gjort ?
Kan det stämma.

Nej. De flesta försäkringsbolag kräver att auktoriserad part gör arbetet för att försäkring skall gälla.

Vissa godkänner "eget arbete" om det godkänts av auktoriserad part.
Citera
2012-11-15, 11:21
Medlem
Kunden kommer även att kräva en kopia på våtrumsförsäkringen. Där framgår vem (vilken firma) som gjort jobbet.
Citera
2012-11-15, 23:30
Medlem
Din chef använder ju förmodligen BKR:s våtrumsintyg vilket du inte kan skriva ut själv.

Du kan däremot till exempel skriva en egenkontroll liknande våtrumsintyg för respektive tätskiktsystem du har använt. Tex Lips system och deras intyg ser ut så här vilket är helt fullgott för färsäkringsbolagen:

http://www.lip.dk/media/122901/lipegenkontroll_folie_if.bar_reder_-_juni-2012-1.pdf
Citera
2016-12-18, 19:46
Medlem
En gammal bump!
Nej du får inte någon extra försäkring även om du valt ett behörigt företag de ska vara fackmannamässigt utfört , att tro vid ev fuktskada för du anlitat behörigt företag får du ingen trygghet i , de jag kan rekommendera är alltid höra med grannar samt bra omdöme från andra , och anlita inte plattsättare med min 5 år på nacken, de är ett svårt arbete fall till fall, enkelt arbeta på ett bygge där förutsättningarna är andra.
Citera
2016-12-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. De flesta försäkringsbolag kräver att auktoriserad part gör arbetet för att försäkring skall gälla.

Vissa godkänner "eget arbete" om det godkänts av auktoriserad part.
Mja, enligt Branschregler Säker Vatteninstallation egen skrift
Citat:
Försäkringsbolagen ställer krav på att VVS- installationerna är utförda enligt de branschregler som gällde vid installationstillfället för att försäkringen ska gälla fullt ut. VVS-installationer utförda enligt branschreglerna Säker Vatteninstallation är att betrakta som fackmässiga. Detta gäller för alla installationer: nybyggnad, om byggnad och reparation.
De ska alltså utföras enligt branschreglerna inte nödvändigtvis av auktoriserad part.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in