2012-11-18, 14:20
Medlem
Eftertankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Förlåt om jag lägger mig i debatten om attestering av fakturor, men det är tydligen inte så att Tuula falskfakturerat kommunen, hon har tvärtom fakturerat kommunens kunder. Det är betydligt lättare att komma undan med då ingen behöver attestera någonting.

Bra inlägg för nu kom jag på vad det kan vara efter att ha kollat skolans websida.

Skolan har ett fordonsprogram och därifrån faktureras det med säkerhet till de som reparerar sina bilar.

Lysande att skicka dessa fakturor till eget konto.

Men det måste ha blitt ett kraftigt underskott för berörd utbildning !

Måste kolla mer
Citera
2012-11-18, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eftertanken
Bra inlägg för nu kom jag på vad det kan vara efter att ha kollat skolans websida.

Skolan har ett fordonsprogram och därifrån faktureras det med säkerhet till de som reparerar sina bilar.

Lysande att skicka dessa fakturor till eget konto.

Men det måste ha blitt ett kraftigt underskott för berörd utbildning !

Måste kolla mer

Hennes fakturor har troligen ingenting med skolan att göra, det är bara där hon är anställd. Som kommunanställd har hon tillgång till kommunens brevpapper och kanske ännu viktigare, kommunens postgång. Hon kan alltså promenera in på kommunens eget postcentral och lägga en bunt brev i kommunens utgående post och få breven stämplade och frankerade med kommunens egna stämplar.

Jag kan erkänna att jag har gjort likadant när jag var anställd på ett större börsnoterat företag. Jag försnillade inte pengar, men det var jävligt praktiskt för en lat och snål person som jag att lägga brev, paket och annat man ville skicka i företagets utkorg. Ingen kollade ju vad det var i dem, de bara stämplade och skickade iväg breven och företaget betalade...

Citera
2012-11-18, 14:31
Medlem
pointzeros avatar
En död person har hittats i Ludvika, ligger inte det ganska "nära" Gävle?
Citera
2012-11-18, 14:42
Medlem
Eftertankens avatar
Citat:
Hennes fakturor har troligen ingenting med skolan att göra, det är bara där hon är anställd. Som kommunanställd har hon tillgång till kommunens brevpapper och kanske ännu viktigare, kommunens postgång. Hon kan alltså promenera in på kommunens eget postcentral och lägga en bunt brev i kommunens utgående post och få breven stämplade och frankerade med kommunens egna stämplar.

Jag kan erkänna att jag har gjort likadant när jag var anställd på ett större börsnoterat företag. Jag försnillade inte pengar, men det var jävligt praktiskt för en lat och snål person som jag att lägga brev, paket och annat man ville skicka i företagets utkorg. Ingen kollade ju vad det var i dem, de bara stämplade och skickade iväg breven och företaget betalade...

Nej jag tror inte det är så för som jag uppfattat det hela så är det ju pengar från kommunen som förskingrats och tar man då ett fordonsprogram så köper de in reservdelar samt förbrukningsvaror som man sedan fakturerar till en kund som haft sin bil på deras verkstad.

Pengarna för bilreparationerna har då sedan fakturats till kvinnans konto...

Brilljant affärside om det är så och det är min hypotes.
Citera
2012-11-18, 14:44
Medlem
Citat:
Nej jag tror inte det är så för som jag uppfattat det hela så är det ju pengar från kommunen som förskingrats och tar man då ett fordonsprogram så köper de in reservdelar samt förbrukningsvaror som man sedan fakturerar till en kund som haft sin bil på deras verkstad.

Pengarna för bilreparationerna har då sedan fakturats till kvinnans konto...

Brilljant affärside om det är så och det är min hypotes.

Hur vet du att det är pengar från kommunen som förskingrats, källa på det?
Citera
2012-11-18, 14:47
Medlem
Milfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Hon faller dock under kategorin människor som stjäl dryga 2 millioner kronor från skattebetalare och arbetsgivare. Nädu, sådana tjuvaktiga människor har nog inte många skrupler.

Det var inte skrupler vi talade om. Vi talade om ifall hon var beredd att ge upp ett väletablerat liv för två miljoner kronor. Eller ens tio miljoner. Och det har jag svårt att tro. Därför har hon tagit sitt liv.

Och ska vi ändå snudda vid skrupler skulle jag vilja hävda motsatsen. Det är förhållandevis "enkelt" att begå ekonomiska brott pga den konkreta vinsten och frånvaron av tydligt offer. Den rent känslomässiga vinsten du upplever efter att du misshandlat en person du avskyr är nog ingenting i jämförelse med den du upplever när du har två mille extra på kontot. Så det handlar nog inte om skrupler i slutändan.
Citera
2012-11-18, 14:49
Medlem
Eftertankens avatar
Citat:
Hur vet du att det är pengar från kommunen som förskingrats, källa på det?

Jag tolkar det så...

http://gd.se/nyheter/gavle/1.5294591-forskingring-i-miljonklassen

Sen skulle det stämma med min hypotes
Citera
2012-11-18, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pointzero
Femton mil är väldigt nära.
Citera
2012-11-18, 15:02
Medlem
Citat:
Jag tolkar det så...

http://gd.se/nyheter/gavle/1.5294591-forskingring-i-miljonklassen

Sen skulle det stämma med min hypotes

Okej, i en annan GD-artikel handlade det om förskingring genom fakturor som skickats från kommunen. Den sista transaktionen var kanske ett utslag av hybris från Tuulas sida där hon tillslut åkte fast...

Har någon diskuterat huruvida den här Tuula skulle kunna vara zigenare eller ej?
Citera
2012-11-18, 15:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pointzero
Inom resavstånd, men jag tvivlar på att hon har legat där i nästan en vecka.
Citera
2012-11-18, 15:10
Medlem
Eftertankens avatar
Citat:
Okej, i en annan GD-artikel handlade det om förskingring genom fakturor som skickats från kommunen. Den sista transaktionen var kanske ett utslag av hybris från Tuulas sida där hon tillslut åkte fast...

Yep det kan vara så.. ?

Citat:
Har någon diskuterat huruvida den här Tuula skulle kunna vara zigenare eller ej?

Jag har aldrig hört talas om att man gett en zigenare ett arbete i förtroendeställning angående ekonomi.

Jag kan tänka mig av den här kvinnan hade det typiska finska lugnet samt klarsyntheten som alla får förtroende för !
Citera
2012-11-18, 15:15
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:

Hur kom du på den tanken? Har du fått för dig att alla blonda finnar är ziggisar? Hon har jobbat hela livet, låter det som en ziggis tycker du?

Och ursäkta, whoco5 tycker jag inte ska användas i annat än yttersta nödfall, nu är ett sånt:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in