2013-01-03, 08:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Hur menar du nu då?

Har du hört talas om oregistrerade kontantkort som kan kastas bort?
Givetvis har jag det, och jag sa inte att det definitivt skulle gå att spåra.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Citat:
Det borde vara lätt att spåra vilka hon ringde under veckoslutet för att iscensätta sin flyktplan.
Nu finns det ju en uppsjö av "appar" med gratis chattjänster. Hur kollar man sånt? Tex KIK, WhatsUP eller vad den heter osv...
"Icke spårbar kommunikation", som det så vackert heter. Det är iaf ett helsike för polisen att kolla upp alla kommunikationssätt som finns idag.
Om du läser tråden ser du att detta redan är diskuterat att det finns andra kommunikationssätt än att ringa från en registrerad telefon.
Citera
2013-01-03, 08:26
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Posener sitter inte inne och det var något mer pengar det handlade om. Över 600 mille gjorde att man inte släppte det lika lätt som Gävles 22.

Du har rätt, han sitter inte inne. Jag skrev "väl" och det gör han alltså inte.

Nu tror jag ju inte att det finns schabloner som säger hur många millar det måste vara för att man ska lägga ner tid på ärenden eller inte. Ett brott är ett brott och det ska utredas.

Och vad menar du med "släppte"? Polisen har inte släppt utredningen.
Citera
2013-01-03, 08:59
Medlem
notabenes avatar
http://gd.se/nyheter/gavle/1.5446590-konsult-ny-chef-efter-turbulens
För att ytterligare späda på konspirationsivern hos er har högsta hönset i T s förvaltning slutat och fått nytt jobb fr o m 1/1-13.
Citera
2013-01-03, 09:09
Medlem
dankoreliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pippi70
Det kan vara ett sedan länge sammansvetsat gäng på Borgis som hjälpts åt? Hållhakar, svågerpolitik kan här ha spelat in.
Finns en tradition av tjuveri även på andra gymnasieskolor i Gävle.
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.5057205-boktjuven-pa-vasa
Citera
2013-01-03, 10:44
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notabene
http://gd.se/nyheter/gavle/1.5446590-konsult-ny-chef-efter-turbulens
För att ytterligare späda på konspirationsivern hos er har högsta hönset i T s förvaltning slutat och fått nytt jobb fr o m 1/1-13.
Om du hade läst tråden så skulle du upptäcka att den här "nyheten" redan är en gammal nyhet.
Senast redigerad av Gilla 2013-01-03 kl. 10:46.
Citera
2013-01-03, 11:22
Medlem
notabenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilla
Om du hade läst tråden så skulle du upptäcka att den här "nyheten" redan är en gammal nyhet.
Rektorn ja men det här är chefen för utbildnings- och arbetsförvaltningen...
Citera
2013-01-03, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gilla
Visserligen, men den kanske är en av ingredienserna i denna Gävle-soppa.

En artikel i tidningen, daterad 2 september 2012, om ”trontjänaren Lennart” som 1996 sålde kommunens egendom. Man kan ju undra varför den publicerades just då.
Citat:
”Och allra minst att Lennart , en högt respekterad lärare som arbetat på skolan i 25 år och nu börjar närma sig 60 år, skulle göra det.”
Citat:
Tänker du på den här historien ibland?
– Nej, jag tänker inte på det över huvud taget. Jag har lagt det bakom mig.
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.5057205-boktjuven-pa-vasa

I oktober säger chefen för utbildnings- och arbetsförvaltningen upp sig och Tuula ”försvinner”, efter att ha kallats till ett möte som skulle ha ägt rum 12 november 2012, med ca 22 000 000 kr ur kommunens kassa.

Och i årsskiftet byter Gävle kommun ekonomisystem.
"1 januari 2013 byter Gävle kommun ekonomisystem. Det innebär att fakturaadress och fakturamärkning kommer att ändras. Följande instruktion gäller enbart den juridiska personen Gävle kommun.”
http://www.gavle.se/Kommun--politik/Kommunfakta/Ekonomi-och-budget/Fakturaadresser/

Revisorerna har under årens lopp riktat hård kritik mot Gävle kommun för deras hantering av både rutiner och framför allt ekonomi. De tre senaste händelserna kanske är resultat av granskning av dessa?
Citera
2013-01-03, 13:26
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Menar du att det är 22 miljoner som inte tas med i bokföringen? 22 miljoner som inte kommer påverka budget? Vansinne.

22 försvunna miljoner är 22 miljoner minus i bokföringen, svårare än så är det inte.

Huruvida Gävle slösar på konst och kultur har absolut ingenting att göra med det faktum att Tuula förskingrade 22 miljoner.
T.ex:
Om Tuula tar betalt, i Gävle kommuns namn, för något som Gävle kommun inte tar betalt för. Då tas inte heller den summan upp i kommunens bokföring. Den existerar inte för kommunen. Varken plus eller minus. Det är precis det som kommunen Gävle fått kritik för: Bristande faktureringsrutiner och kontroll.

Alltså: Gävle kommun kan inte fattas något som kommunen inte tar betalt för. Det är Tuula som tar betalt men kallar sig "Gävle kommun" på fakturan hon skickar ut.

I detalj finns det säkert flera varianter.
Citera
2013-01-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
T.ex:
Om Tuula tar betalt, i Gävle kommuns namn, för något som Gävle kommun inte tar betalt för. Då tas inte heller den summan upp i kommunens bokföring. Den existerar inte för kommunen. Varken plus eller minus. Det är precis det som kommunen Gävle fått kritik för: Bristande faktureringsrutiner och kontroll.

Alltså: Gävle kommun kan inte fattas något som kommunen inte tar betalt för. Det är Tuula som tar betalt men kallar sig "Gävle kommun" på fakturan hon skickar ut.

I detalj finns det säkert flera varianter.

Just så. Ett externt fakturasystem är nog vad som har använts. Till vilket konto har då pengarna gått? När man betalar via internet får man ju upp direkt vem som är kontoinnehavare. Redan där borde dom som fått fakturor ha reagerat. Har hon då använt kommunens och fackets konton borde deras revisorer ha sett och ifrågasatt det. 22 miljoner in och ut på tre år...
Citera
2013-01-03, 14:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BV56
Just så. Ett externt fakturasystem är nog vad som har använts. Till vilket konto har då pengarna gått? När man betalar via internet får man ju upp direkt vem som är kontoinnehavare. Redan där borde dom som fått fakturor ha reagerat. Har hon då använt kommunens och fackets konton borde deras revisorer ha sett och ifrågasatt det. 22 miljoner in och ut på tre år...
Självklart användes kommunens konto, annars hade nog fakturorna ifrågasatts. Men med OCR-numret kan man styra pengarna till rätt internkonto, ett konto som T förfogade över. Och internkontot ser inte betalaren.
Citera
2013-01-03, 17:36
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Självklart användes kommunens konto, annars hade nog fakturorna ifrågasatts. Men med OCR-numret kan man styra pengarna till rätt internkonto, ett konto som T förfogade över. Och internkontot ser inte betalaren.

Med risk att dra igång den här sega diskussionen igen, men jag fattar inte riktigt hur man kommer fram till att det saknas 22 miljoner i Gävle kommun, om det är externa leverantörer, hon svindlat.

Revisorerna tittar på kommunens räkenskaper och saknar 22 miljoner. Om det bara vore falska fakturor som via några konton gått till Tuula så borde det väl inte saknas några pengar alls i kommunen? Vad har jag missförstått?
Citera
2013-01-03, 17:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Med risk att dra igång den här sega diskussionen igen, men jag fattar inte riktigt hur man kommer fram till att det saknas 22 miljoner i Gävle kommun, om det är externa leverantörer, hon svindlat.

Revisorerna tittar på kommunens räkenskaper och saknar 22 miljoner. Om det bara vore falska fakturor som via några konton gått till Tuula så borde det väl inte saknas några pengar alls i kommunen? Vad har jag missförstått?
Jag tror inte att det har saknats några pengar i kommunens kassakista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in