• 1
  • 2
2012-11-22, 23:58
Medlem
Vet ngra som hade sorkproblem som grvde upp gngarna s det kom in ljus. Detta hatade sorkarna och skulle dit o tta gngen igen men d drabbades dom av akut blodfrgiftning i form av en salva hagel. Inte s effektivt kanske men rtt kul
Citera
2012-11-23, 16:36
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Har du hstar s slpp dem p marken, dom tycker inte om nr hstarna springer s det vibrerar ner i marken. Ja vilda kvigor funkar ocks bra.

Med traktorn s borde en djupharv ( eller vad du vill kalla det, Vderstad CKD ) vara bttre n frsen.
Spnn i den riktigt s den gr p plogdjupet d botar du dem.
Dra ver en gng vnta ngra dagar och kr diagonalt.
Botar bde sorkar och gr att kapitulationen kar i marken, r vdret gynnsamt s efter en fyra krningar s har du ven botat grsroten och annat skit som inte borde vxa dr.

Rullkragen
Citera
2012-11-23, 18:39
Medlem
seadogs avatar
Annars kanske denna metod, om du har mycket tid ver....http://www.youtube.com/watch?v=pK7Tc7X5Ueo

mvh
seadog
Citera
2012-11-24, 01:31
Medlem
Venators avatar
Ett gammalt klassiskt botemedel mot sork var annars att stoppa karbid i hlen, men det var ju mer p nivn sork i rabatterna i trdgrden. Funkade ven utmrkt om man behvde ta ett utvecklingssamtal med jordgetingar.

Dock r vl denna utmrkta produkt numera helt borta frn hyllorna...
Citera
2012-11-28, 22:08
Medlem
Tordyvelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Fast myten gller ris. Potatismospulver svller nog ven av kallt vatten? Dock inte s lmpligt utomhus d det blir fuktigt och svller redan innan sorkarna gr loss p det... Resultatet blir istllet feta och vlmende sorkar som fr extra mnga ungar.

Du skall vl nd kra igenom jorden fr att kunna odla s visst, varfr inte!? r det vall borde du vl egentligen plja frst om du nu har en riktig traktor?

ja visst borde man plja... men har tyvrr inte tillgng till plog. Men mitt prio1 r att bli av med gnagarna. Tips tages emot dmjukast! S, vad tror ni om mitt frslag i frsta inlgget?
Citera
2012-11-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ett gammalt klassiskt botemedel mot sork var annars att stoppa karbid i hlen, men det var ju mer p nivn sork i rabatterna i trdgrden. Funkade ven utmrkt om man behvde ta ett utvecklingssamtal med jordgetingar.

Dock r vl denna utmrkta produkt numera helt borta frn hyllorna...

finns nnu i mlarbutiker. i pltburkar. blir trevlig knallgas av det med
Citera
2012-12-01, 03:10
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghettoninja
finns nnu i mlarbutiker. i pltburkar. blir trevlig knallgas av det med

Tack! Jag frgade fr ngra r sedan i den jrnhandel dr jag brukat kpa och de sa att det inte fanns lngre s jag har inte letat... Nsta gng det kommer sork i trdgrden skall de f se p faderuligen!

Japp, bildar acetylen ihop med vatten... S nr man utrotar sork skall man st emot rksuget... I med en bit karbid, hll vatten i hlet och tpp igen hlet med en jordtorva.
Citera
2012-12-01, 03:16
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tordyveln
ja visst borde man plja... men har tyvrr inte tillgng till plog. Men mitt prio1 r att bli av med gnagarna. Tips tages emot dmjukast! S, vad tror ni om mitt frslag i frsta inlgget?

Frgan r om du alls kan ta dd p dem med ngon strre effektivitet men 4 ha r ju spass mycket att det krvs rejla tag... Kan kanske vara vrt ett frsk i alla fall. Det lr ju i alla fall inte bli vrre.

Finns det flt omkring med mycket sork? I s fall lr de ju snart vara pfyllt p nytt...
Senast redigerad av Venator 2012-12-01 kl. 03:19.
Citera
2012-12-01, 19:04
Medlem
Tordyvelns avatar
Citat:
Frgan r om du alls kan ta dd p dem med ngon strre effektivitet men 4 ha r ju spass mycket att det krvs rejla tag... Kan kanske vara vrt ett frsk i alla fall. Det lr ju i alla fall inte bli vrre.

Finns det flt omkring med mycket sork? I s fall lr de ju snart vara pfyllt p nytt...

nrmsta ker r nrmare 500m bort fgelvgen s de borde inte hitta dit direkt.. Jag ska frsa upp hela ytan enligt plan och terkommer sedan med resultatrapport!
Citera
2012-12-01, 19:25
Medlem
Drhushjons avatar
When in doubt, C4! http://youtu.be/R5yCwN7wymc
Citera
2012-12-01, 23:00
Medlem
Mad monks avatar
Skaffa en katt de ddar ltt alla sorkar.
Citera
2012-12-02, 13:05
Medlem
Tordyvelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Skaffa en katt de ddar ltt alla sorkar.

Tror inte riktigt du frstr problematiken, det r allts en yta motsvarande nstan 10 fotbollsplaner. EN katt stter inte i sig flera ton sork bara sdr... jag behver en metod som relativt enkelt kan plocka bort en majoritet av sorkbestndet. Bde kersork och vattensork. Gift r ej aktuellt d jakthunden grna springer runt p omrdet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in