Citat:
Ursprungligen postat av DonC82
Hej,
Min käre bror ha sedan 4 till 5 år haft ärenden på KFM i på runt 150.000 Han har under tiden han haft dessa skulder jobbat både vitt och svart. För de svarta pengarna har han köpt bilar för ca 300,000 kr, detta då det är hans stora intresse.
Bilarna står på andra personer pga KFM men han vill nu bli av med skulden, detta utan att skatteverket undrar hur han fick tag i pengarna.
Tanken är att sälja av två "svarta" bilar och betala in skulden till KFM för att därefter vara "nollad". Hur kan man göra det på ett smidigt sätt? Jag vill minnas att banken måste rapportera in inkomster över 50,000 kr och KFM lär väl se om man helt plötsligt får en bil inskriven på sig? Tipsar de då Skatteverket eller vad händer och sker?
Det vore ju trist om han blir nollad hos KFM bara för att sedan få en straffskatt eller fängelse(?) för att ha undanhållt skatteintäkter de senaste åren...
Be dessa personer sälja bilarna och ge pengarna "som gåva till din bror för att lösa skulderna" (ser bättre ut om det är familjemedlemmar som står som ägare på bilarna). Förstår inte riktigt problemet? Ingen gåvoskatt så det är bara att köra på. Om KFM/SKV frågar så kan ni utåt sett ha upprättat ett lån på dessa pengar men som självklart inte betalas tillbaka (självklart river ni det befintliga "kontraktet", förutsatt att din bror kan lita på dessa personer vilket han antagligen gör då han köpt och skrivit bilarna på dessa "personer"). Hoppas jag uttryckte mig tydligt