2012-11-13, 19:26
Medlem
Bret-Harts avatar
Hejsan alla "fysisker" där ute!
Jag har 2 frågor jag vill ha svar på: Kan en bordslampa i trä som är släckt men med sladden i och som står på ett vanligt träbord på nått sätt ha en förmåga att kunna röra sig,tex förflyttning över bordet,skärmen vikar fram och tillbaka?
Kan som ses ovan en sådan lampa "flyga iväg" genom ett rum ca en meter eller liknande avstånd

Om svaren blir ja på dessa frågor,hur går det hela till,ta det gärna i lekmanstermer då jag inte är insatt i fysikens lagar på det sättet!

Tack så mycket på förhand,hoppas på många svar nu
Citera
2012-11-13, 19:32
Medlem
stilltons avatar
ja, det enklaste är väl att plocka upp den, och kasta iväg den. om den inte väger orimligt mycket då.. men det finns ju oändligt många sätt att flytta saker på.
Citera
2012-11-13, 19:34
Medlem
Kan vara de två flummigaste frågorna jag någonsin har hört.
Men nej, lampan måste utsättas för någon form av kraft för att den ska röra på sig. Den kan inte röra sig själv nej. (Såvidare inte lampan faktiskt lever och har fungerande ben).
Skärmen kan röra på sig om den t ex sitter löst. Men den kan inte vicka fram och tillbaka av sig själv. Den kan röra på sig, men till slut kommer den att hitta en position där den är i balans så att säga. T ex ett luftdrag kan få skärmen att röra på sig.
Ett objekt måste utsättas för en kraft för att det ska röra på sig.
Citera
2012-11-13, 20:00
Medlem
Bret-Harts avatar
Tack så mycket för svaren,anledningen till att jag frågar är för att jag har varit med om detta själv,tråden kan låsas då jag fått svar på mina frågor......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in