2005-04-15, 11:37
Medlem
Hej!
Jag påstår att det heter strömspik,min polare säger ström-peak eller -pik,vem har rätt?
Citera
2005-04-15, 11:38
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagwanderer
Hej!
Jag påstår att det heter strömspik,min polare säger ström-peak eller -pik,vem har rätt?
ström-peak. "Spikar" gör bensinmotorer.
Citera
2005-04-15, 12:21
Medlem
MrNiceGuys avatar
Citat:
Hej!

Ström-spik säger man . När man använder peak så är det oftast i sammanhanget "CP", current-peak.
Citera
2005-04-16, 03:02
Medlem
x12s avatar
"Pik" betyder "spydighet" eller "gliring". Kan även vara den spetsiga delen på en pikyxa.
Förmodligen avses här "Peak" som är engelskans ord för "Topp", en högsta nivå. En strömpeak är (utöver en språkmässig oriktighet) således ett mått på den högsta strömstyrkan som under mätperioden förekommit eller som per design förväntats förekomma. Korrekt uttryck är t.ex "Peak power" eller "Peak level".
Flera "toppar" eller "peaks" kan beskriva en serie höga signalnivåer, men som företrädesvis håller sig inom det förväntat maximala mätvärdet.

"Spik" är i elektroniksammanhang ett helt legitimt svenskt uttryck för en markant, tillfällig ökning av strömstyrkan/spänningsnivån, varesig den håller sig inom det förväntat maximala mätvärdet eller överstiger det.
I engelskan används uttrycket "spike". "Spikar" eller "spikes" kan ha nivåer som understiger en "Topp" eller "Peak", eller som högst markant kan överstiga den förväntade nivån.

Ett annat, mer fackmässigt uttryck för detta är "Transienter".
Citera
2005-04-18, 18:03
Medlem
Willy-45s avatar
Spelar det nån roll?

Citat:
Hej!

Spelar det nån roll om man använder svenska, engelska eller swinglish uttrycket för en transient??
Svenskan av idag är ändå så grammattiskt illa hanterad och fylld med dyngord så ett eller ett par till gör inget.
Detta mest beroende på flumklyschan nr 1: Det behöver inte vara helt rätt, huvudsaken är att folk förstår vad man menar..
Citera
2006-02-03, 14:04
Medlem
Tack för era svar!(bättre sent än aldrig) Jag ska påpeka hans språkliga idioti nästa gång blixten slår ner i hans marshallstack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in