2012-11-13, 15:37
Medlem
I följande uppgift ska man utnyttja derivatan, utav f(x)=(1/9)*(x^3)/(x+2) ska man rita kurvan.
Jag deriverar f(x) och tar fram de stationära punkterna, lokala extrem punkter/värden genom tecken studie, men sist ska asymptoterna utredas och det är väl just det jag inte förstår pga svårigheterna med gränsvärden.

I facit står där att 3 gränsvärden ska utredas. Jag hoppas nån vänlig som kan förklara varför just dessa 3 fall utreds, att utreda gränsfall klarar jag 2/4 fall av så lite klarar jag av men då med tydliga riktlinjer om vad som ska göras.

De 3 gränsvärdena är;
f(x)=(1/9)*(x^2)/(1+(2/x)) -> inf(oändlighet?) då x-> +-inf

f(x)=(1/9)*(x^3)/(x+2) -> inf då x-> -2^-

f(x)=(1/9)*(x^3)/(x+2) -> -inf då x-> -2^+
Citera
2012-11-13, 17:10
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanco
I följande uppgift ska man utnyttja derivatan, utav f(x)=(1/9)*(x^3)/(x+2) ska man rita kurvan.
Jag deriverar f(x) och tar fram de stationära punkterna, lokala extrem punkter/värden genom tecken studie, men sist ska asymptoterna utredas och det är väl just det jag inte förstår pga svårigheterna med gränsvärden.

I facit står där att 3 gränsvärden ska utredas. Jag hoppas nån vänlig som kan förklara varför just dessa 3 fall utreds, att utreda gränsfall klarar jag 2/4 fall av så lite klarar jag av men då med tydliga riktlinjer om vad som ska göras.

De 3 gränsvärdena är;
f(x)=(1/9)*(x^2)/(1+(2/x)) -> inf(oändlighet?) då x-> +-inf

f(x)=(1/9)*(x^3)/(x+2) -> inf då x-> -2^-

f(x)=(1/9)*(x^3)/(x+2) -> -inf då x-> -2^+

För att funktionen är odefinierad här. Du vill veta vad som händer då x går mot +-oändligheten. Men du vill också veta vad som händer när nämnaren går mot 0. Det vet du inte direkt eftersom funktionen är odefinierad då. Dvs undersök i punkten där x+2 = 0, alltså då x=-2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in