2012-11-13, 15:25
Medlem
cateatdogs avatar
ska göra ett par tangentbord i c64 stil men tunnare.
jag vill altså göra en halva (botten) i plast.
är det svårt och hur gör man?

vad används för form och helst något som kan användas flers gånger. googlat men hittar hittqr inget passande för endamålet.

berätta gärna utförligt för arbete och produkter.
Citera
2012-11-14, 01:01
Medlem
kleijons avatar
att gjuta plast är inte helt enkelt, finns väl två tekniker jag kan komma på.
Formsprutning som är den vanligaste, men det är helt uteslutet i hobby synpunkt utan att serietillverka.
Vacuumforming skulle kanske vara ett alternativ. Mycke enklare process och billigare att framställa formen. Är lättast om du googlar på vacuumformning så ser du principen.

Sen finns ju möjligheten att utgå från ett stort block och fräsa/såga ut formen man vill ha.
Citera
2012-11-14, 14:27
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kleijon
att gjuta plast är inte helt enkelt, finns väl två tekniker jag kan komma på.
Formsprutning som är den vanligaste, men det är helt uteslutet i hobby synpunkt utan att serietillverka.
Vacuumforming skulle kanske vara ett alternativ. Mycke enklare process och billigare att framställa formen. Är lättast om du googlar på vacuumformning så ser du principen.

Sen finns ju möjligheten att utgå från ett stort block och fräsa/såga ut formen man vill ha.

Tack. Jag har hittat lite olika tekniker men svårt att hitta något där man vet ska fungera bra(bäst) till syftet. Jag tror jag vacuum-sprutar, om jag inte hittar bättre alternativ. Man måste ju givetvis misslyckas ett par gånger
Citera
2012-11-14, 15:45
Medlem
kleijons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Tack. Jag har hittat lite olika tekniker men svårt att hitta något där man vet ska fungera bra(bäst) till syftet. Jag tror jag vacuum-sprutar, om jag inte hittar bättre alternativ. Man måste ju givetvis misslyckas ett par gånger

vacuum sprutar?
Citera
2012-11-14, 20:46
Medlem
TheFinals avatar
Silikon eller glasfiberform går galant.
Tvådelad form, en under och en överdel. Kräver däremot att du gjort ett "orginal" att skapa en gjutform ifrån först. Gjut sedan i resin eller epoxi (luktfria närapå). Finns olika typer av resin, allt från enkla smyckesprylar till stengrejjer.
Gör man rätt med resin/epoxi så får man inga bubblor och vakuum behövs inte. (om du inte ska laminera och göra riktigt hållfasta prylar där kravet på materialtjocklek är jätteviktigt)
Epoxi med klippt glasfiber räcker långt för ett tangentbord, resin funkar också, lite lägre brottspunkt men ändå helt okej. (beroende på vilken typ av resin).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in