2012-11-13, 13:10
Medlem
von_Ss avatar
God morgon bilexperter! Har köpt en bil utan medföljande vinterdäck och sitter och kollar på att köpa begagnade. Problemet är att jag inte kan ett skit. Jag vet att jag ska ha 14" eller 15" och lite andra siffror men om jag kollar på Blocket så står det ju t ex att det är Saab-däck eller Passat-däck eller dyl. Jag har en Nissan Micra. Hur mycket är det egentligen som måste stämma för att fälgarna ska passa? Inte så sugen på att köpa nya för 7k när det finns fräsha beg för 1500 med vill ju samtidigt inte köpa nåt som inte passar...
Citera
2012-11-13, 13:15
Medlem
mungs avatar
Det som kan skilja är främst den s.k. bultcirkeln, dvs. antal hål för bultar och avståndet mellan dessa. Här finns en hyfsad lista med olika bultcirklar för olika bilmodeller.
Citera
2012-11-13, 13:31
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Det som kan skilja är främst den s.k. bultcirkeln, dvs. antal hål för bultar och avståndet mellan dessa. Här finns en hyfsad lista med olika bultcirklar för olika bilmodeller.

Tack, mycket hjälpsam sida

Vad är ET? Har för mig att även det är nåt som ska stämma!
Citera
2012-11-13, 14:12
Medlem
elektronikfreaks avatar
Att du inte vill köpa nya vinterdäck till en Nissan Micra kan jag förstå då säkerligen vinterdäcken lär överleva bilen.

Skämt åsido, det enklaste gör du väl om du väljer vinterdäck som suttet på exakt den Nissan Micra modellen du själv har.

ET innebär inpressningen i fälgen, dvs hur långt ut fälgen kommer att sitta.

Är det för högt ET mot vad du har orginal så kan det ta i fjäderben och dylikt.
Är det för lågt riskerar man att fälg/däck sticker utanför hjulhusen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in