2016-06-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Nej det är ett villospår. Ett tydligt villospår. Dumma spekulationer. Skulle de då ta ombord Danska poliser för säkerheten på Gotland?

I sådana fall tror jag på övning Där man landsätter NATO soldater på en fiktiv Baltisk kust via en färja - Stoppet i Köpenhamn är för TUNG material såsom stridsvagnar - raketer - tom flygplan och logistik. Kanske omhändertagande av minor - så man kan sprida dem i fiktiva öresund?

Det liknar en slgs NATO övning faktiskt

Jag hittade aldrig ett ANKOMST dokument i Rönne havns register och i Köpenhavnsregister står det "antal=0"

Vart kommer Gotland in i bilden, är det för att du tänker övning där Gotland är ett av fiendens mål?
Jag har absolut ingen militär kännedom förutom 2 dagars tester som ledde till att jag inte gjorde värnplikten.

Bra att du pekade på att du faktiskt inte hittade information om ankomst i Rönne, jag kollade samma sak och kunde inte heller se nått så borde kanske ha varit tydlig med det i min förra post.

Din teori är lockande, jag tror inte på den just nu men ska absolut följa tråden och färjan, imorgon vid den här tiden lär vi veta mycket mer om vart Cinderella begett sig.
Avgång 20:00 den 14 Juni från Köpenhamn enligt http://www.cmport.com/en/ships-in-port/calls

Kan du utveckla vad som menas med "antal=0" är det personer eller kollin eller något helt annat som menas?
Senast redigerad av GnetaR 2016-06-13 kl. 21:23.
Citera
2016-06-13, 21:23
Medlem
Bornholm är den klart mest troliga teorin. Frågan är om det även finns svenska poliser ombord eller ifall det bara är fordon. I vilket fall som helst så kommer fartyget att vara inkvartering åt den polisstyrka som skall vara på plats under veckan.
Alla pusselbitar faller på plats. Case closed.
Citera
2016-06-13, 21:26
Medlem
coreytaylors avatar
Har hört från en vän som bor i Ekeby Eskilstuna att det har varit ett stort polispådrag (han säger sig ha sett dem bära automatvapen) idag. Någon som vet vad det handlar om?
Citera
2016-06-13, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Bornholm är den klart mest troliga teorin. Frågan är om det även finns svenska poliser ombord eller ifall det bara är fordon. I vilket fall som helst så kommer fartyget att vara inkvartering åt den polisstyrka som skall vara på plats under veckan.
Alla pusselbitar faller på plats. Case closed.

Japp. Mina pengar ligger stadigt kvar på på den teorin, det kan vara rätt lämpligt att ha ett gäng extra bussar ifall något skulle hända.
Citera
2016-06-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GnetaR

Kan du utveckla vad som menas med "antal=0" är det personer eller kollin eller något helt annat som menas?

Jag var inne på att det antalet fartyg som ankommer=0, men jag vete fan hur de har skapat sitt formulär. Och du har tydligen hittat en tidssatt avgång. också. Står det "antal=0" i avgångslistan? Det är garanterat bara ett formulärfel. Och den som fyller i formuläret måste fylla i en nolla för att komma vidare till nästa ruta...eller att nollan blir till en etta när fartyget anländer?

Man skulle kunna kolla Lotsstationer(tidsschema) KBH (trekroner)och Rönne.
Senast redigerad av Bacto 2016-06-13 kl. 21:41.
Citera
2016-06-13, 21:43
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Låter rimligt. Sverige och Danmark har lånat polisfordon av varandra tidigare när det varit lite större arrangemang. Så det finns ju något avtal på plats för detta.
Jag kan minnas fel, men de där mörkblå bussarna som används i huligansammanhang och liknande, köptes inte de på något sätt gemensamt av Sverige och Danmark?
Citera
2016-06-13, 21:44
Medlem
Citat:
Jag var inne på att det antalet fartyg som ankommer=0, men jag vete fan hur de har skapat sitt formulär. Och du har tydligen hittat en tidssatt avgång. också. Står det "antal=0" i avgångslistan?

Man skulle kunna kolla Lotsstationer(tidsschema) KBH (trekroner)och Rönne.

Jepp, det står 0 på avgång också.
Tittar man sen på andra fartyg så har de också 0 på både ankommande och avgående så den siffran ska man nog inte bry sig om.

Finns också ett värde som heter "Quay name" och där nämns "MELLEMBASSIN", sök på det på valfri karttjänst så hittas ett hamnområde där Cinderella antagligen lär lägga till i Köpenhamn imorgon.
Citera
2016-06-13, 21:46
Medlem
Citat:
Jepp, det står 0 på avgång också.
Tittar man sen på andra fartyg så har de också 0 på både ankommande och avgående så den siffran ska man nog inte bry sig om.

Finns också ett värde som heter "Quay name" och där nämns "MELLEMBASSIN", sök på det på valfri karttjänst så hittas ett hamnområde där Cinderella antagligen lär lägga till i Köpenhamn imorgon.

Mellembassin betyder "mellanbassängen i frihamnen" jag har anget exakt koordinater tidigare i tråden - tom med 360 graders kamera så vi kan kolla om båten kommer till kaj 221 imorgon klockan 1600.

http://www.nordhavnen.dk/oplev+nordhavnen/webcam.aspx vänd söderut vi 4 tiden i morgon - så får vi väl se

Trimma kameran nord den första halvtimmen - det är grunt i köpenhamn så det lär gå långsamt.
Senast redigerad av Bacto 2016-06-13 kl. 21:59.
Citera
2016-06-13, 22:01
Medlem
Citat:
Mellembassin betyder "mellanbassängen i frihamnen" jag har anget exakt koordinater tidigare i tråden - tom med 360 graders kamera så vi kan kolla om båten kommer till kaj 221 imorgon klockan 1600.

http://www.nordhavnen.dk/oplev+nordhavnen/webcam.aspx vänd söderut vi 4 tiden i morgon - så får vi väl se

Ja det har du ju gjort

marinetraffic.com säger 16:00 utc och cmport.com säger 18:00 så 18:00 vår tid är det som gäller.
Citera
2016-06-13, 22:10
Medlem
OK så den övergripande teorin är att Danmark begär hjälp från Sverige i form av en färja + 30 polisbussar...(färjan är till för poliserna - eftersom Bornholm inte ALLS har militära baracker)

Som skall ligga i beredskap med inkvarterade danska poliser - som skall göra utryckningar från deras b"bas" (färjan) med svenska polisbilar.
Senast redigerad av Bacto 2016-06-13 kl. 22:16.
Citera
2016-06-13, 22:40
Medlem
Citat:
OK så den övergripande teorin är att Danmark begär hjälp från Sverige i form av en färja + 30 polisbussar...(färjan är till för poliserna - eftersom Bornholm inte ALLS har militära baracker)

Som skall ligga i beredskap med inkvarterade danska poliser - som skall göra utryckningar från deras b"bas" (färjan) med svenska polisbilar.

Min teori är att Danmark hyr färjan och begär hjälp från Sverige med 30 polisbussar, dessa lastas då lämpligen i Stockholm när ändå färjan finns där.
Om Svenskt manskap ingår eller ej har jag inga teorier om.

Placeringen av dessa 30 polisbussar är såklart osäker men jag tänker mig att de skulle kunna stå i hamnen som en slags backup ifall något större skulle hända.

Edit : Den här diskussionen startade i en egen tråd och har fått en hel del poster, personligen tycker jag hela händelsen är såpass intressant så att den förtjänar att få gå tillbaka till en egen tråd.
Senast redigerad av GnetaR 2016-06-13 kl. 22:50.
Citera
2016-06-13, 22:53
Medlem
Citat:
Min teori är att Danmark hyr färjan och begär hjälp från Sverige med 30 polisbussar, dessa lastas då lämpligen i Stockholm när ändå färjan finns där.
Om Svenskt manskap ingår eller ej har jag inga teorier om.

Placeringen av dessa 30 polisbussar är såklart osäker men jag tänker mig att de skulle kunna stå i hamnen som en slags backup ifall något större skulle hända.

Vet du hur litet Bornholm är? Och hur lugna danskar är?

Du glömmer att färjan har hyrts långt i förväg? Minst ett ½ år i förväg. Så det är ingen akut operation.

Om man befarar bråk på Bornholm så släpper man helt enkelt inte med de personerna på färjan eller flyget - och om Danska regeringen befarar bråk på Bornholm så hyr de väl för fan inte svenska poliser. Från Stockholm. Kanske en eller 2 snutar från Ystad eftersom det går en reguljär färjelinje.

Bornholm är Danmark mest militäriserade område, möjligen med undantag för Frederikshavn. Där finns flygvapen, flotta och armé. (med det vill jag säga att man behöver vare sig färja som sambandscentral eller logement )
Senast redigerad av Bacto 2016-06-13 kl. 23:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in