2005-04-15, 01:58
Medlem
Das_elks avatar
Har sett en film på http://geocities.com/roguemovies/ där dom kör av en laddning ANNM/H2SO4 (40:40:20) och den smäller mycket värre än bara ANNM, antar att båda laddningarna i samma film är lika stora.
Skulle det gå att blanda i H2SO4 i ANFO och få det känsligare eller så känsligt att det inte behövs nån booster?
Eller e det helt galet??
Citera
2005-04-15, 08:45
Medlem
Escanios avatar
skulle prova denna blandning för ett tag sedan... men klantig som jag var så tappade jag skiten i ett rör i marken och fick inte upp det igen
så förbannad jag var resten av dan
Citera
2005-04-15, 19:02
Medlem
ankdams avatar
Skulle tippa på att H2SO4 reagerar med AN:et och bildar ammoniumsulfat och HNO3, HNO3 katalyserar troligtvis reaktionen och därför blir ämnet kraftigare och känsligare.
Citera
2005-04-15, 19:19
Medlem
Nu blev jag intreserad vad är ANNM för kortning av? amoniummnitrat nitromentan?
Citera
2005-04-15, 21:25
Medlem
Methanes avatar
ANNM är en förkortning för det binära sprängämnet Ammoniumnitrat/ Nitrometan.
För att framställa det tar man 1 del nitrometan och blandar med fem delar ammoniumnitrat och låter det fördela sig jämnt. Bäst är att låta det stå någon timme i sluten behållare.
Nitrometan är ett lösningsmedel vars ångor man inte skall andas in.

Ett ännu kraftigare sprängämne är ANNMSA vars effekt du kan läsa om på http://67.15.145.24/~sciencem/talk/viewthread.php?tid=2219
Citera
2005-04-15, 23:25
Medlem
Jomazis avatar
ANNM/SA blir en kladdig kristallin massa, H2SO4 (genom HNO3) känsliggör ANNM så att det hela kan initieras. ANFO kommer inte att fungera på samma sätt då det dels saknar NM och dels innehåller olja, vilket som bekant inte blandar sig med vatten. Det blir alltså i princip AN+SA, vilket bara ger ammoniumvätesulfat och salpetersyra, inget sprängämne.
Citera
2005-04-15, 23:30
Medlem
Das_elks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
ANNM/SA blir en kladdig kristallin massa, H2SO4 (genom HNO3) känsliggör ANNM så att det hela kan initieras. ANFO kommer inte att fungera på samma sätt då det dels saknar NM och dels innehåller olja, vilket som bekant inte blandar sig med vatten. Det blir alltså i princip AN+SA, vilket bara ger ammoniumvätesulfat och salpetersyra, inget sprängämne.

Jaha ja...där ser man...
Det var det jag funderade på....
Citera
2005-04-16, 22:10
Medlem
ingen som vet nånn bra länk om hur man går tiil väga av tillverkning
Citera
2005-04-16, 22:30
Medlem
Jomazis avatar
Läs allt som finns att läsa på roguesci.org och på sciencemadness.org (tillfälligt nere), (posta inget!), den förstnämnda har en bra sökmotor och massvis med information. Vi tänker inte sitta spoon-feeda dig
Citera
2005-04-17, 14:57
Medlem
Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här