2013-02-23, 18:59
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojtbs
Jag är nog uppenbarligen trög, för som jag skrivit tidigare så verkar det råda missförstånd bland apotekspersonal om nya lagändringen, och med all rätt tycker jag att lagen är väldigt suddig.

Det finns ju en hel del här på brädan som bara gått in och köpt verktyg, andra som blivit nekade då personalen krävt recept. Nu säger du att man måste förbeställa?

Vilka tror de ska köpa pumpar och nålar för att använda i ett lagligt syfte?
Man måste absolut inte förbeställa, men förutom de monsterstora apoteken har de nästan aldrig verktyg i 100-pack i lager. Det tar dock bara 1-3 dagar, så inte för farligt.
Citera
2013-02-23, 19:01
Medlem
ojtbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BodyGod
Håller fullständigt med om att lagen är suddig.

Dom har nästan aldrig några verktyg inne så därför måste man beställa.
Man måste inte RINGA, men det är ju smidigast imo.

Vi får väll se hur detta lilla moralparadis reagerar efter att en massa bitiga gubbar springer och köper verktyg på apoteken. Blir ju inte förvånad om det dyker upp artiklar på aftonhoran snart.

Jo, jag har inte gått in och handlat själv då jag förstår att mitt syfte skulle vara ganska uppenbart för apotekspersonalen och skulle kännas pinsamt att bli nekad.
Citera
2013-02-25, 11:06
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Kulan är satt i rullning, jag återkommer förhoppningsvis senare idag med mer information hur det gick och ett stort tack till "sedan".
Citera
2013-02-28, 17:18
Medlem
heroinistens avatar
Kan uppdatera och berätta att jag köpt 100 pumpar samt kanyler på medstop på odenplan. Gick bra dock så ville de ha intyg att jag använde dem för modellbygge... Skulle ta bild på någon av mina modellbyggen.. Riktigt jävla absurt!

Det var ganska tryckt stämning när jag skulle lägga min beställning, men det gick bra. Tror bara att de tyckte synd om söta mig när jag la en så stor order! Enda man ska veta är vad de heter kanylerna och pumparna!
Citera
2013-02-28, 17:19
Medlem
BodyGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heroinisten
Kan uppdatera och berätta att jag köpt 100 pumpar samt kanyler på medstop på odenplan. Gick bra dock så ville de ha intyg att jag använde dem för modellbygge... Skulle ta bild på någon av mina modellbyggen.. Riktigt jävla absurt!

Det var ganska tryckt stämning när jag skulle lägga min beställning, men det gick bra. Tror bara att de tyckte synd om söta mig när jag la en så stor order! Enda man ska veta är vad de heter kanylerna och pumparna!

Till nästa gång eller snackade du dig ur det?
Citera
2013-02-28, 20:52
Medlem
heroinistens avatar
Citat:
Till nästa gång eller snackade du dig ur det?
Skulle ta med det när jag hämtar ut dem. Det var ju en beställnings vara
Citera
2013-02-28, 21:08
Medlem
BodyGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heroinisten
Skulle ta med det när jag hämtar ut dem. Det var ju en beställnings vara

Haha okej! Suttit och googlat som en galning nu eller?
Citera
2013-02-28, 22:17
Medlem
Brainstorm eller hjärnsläpp. Ni får hjälpa till att avgöra

Alla mediciner som är till för att injiceras är receptbelagda rätt?

(OBS: Alvedon används bara som exempel på en receptfri-medicin)

Men säg; att te.x den receptfria medicinen Alvedon finns vätskeform. Enligt tillverkaren så står det i bipack-sedel att man ska svälja nån matsked. Men går man in på Fass.se och läser om Alvedon, kanske det står i vilka former man kan ta den, tablet, vätska eller inject (Är det inject så är det förmodligen en annan receptbelagd version av Alvedon från kanske en annan tillverkare) Men säg att receptionisten frågar varför du ska injicera alvedonen?
Du borde ju få ta den som du vill, även om det inte är meningen att du just ska ta den alvedonen med inject... (Även om det är fullt möjligt och ger samma resultat som att svälja vätskan)

Va säger ni?

Det lär ju finnas nån jävla receptfri medicin som man kan injicera, men som inte är meningen att man ska göra det med.
Citera
2013-02-28, 22:21
Medlem
BodyGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsmannen
Brainstorm eller hjärnsläpp. Ni får hjälpa till att avgöra

Alla mediciner som är till för att injiceras är receptbelagda rätt?

(OBS: Alvedon används bara som exempel på en receptfri-medicin)

Men säg; att te.x den receptfria medicinen Alvedon finns vätskeform. Enligt tillverkaren så står det i bipack-sedel att man ska svälja nån matsked. Men går man in på Fass.se och läser om Alvedon, kanske det står i vilka former man kan ta den, tablet, vätska eller inject (Är det inject så är det förmodligen en annan receptbelagd version av Alvedon från kanske en annan tillverkare) Men säg att receptionisten frågar varför du ska injicera alvedonen?
Du borde ju få ta den som du vill, även om det inte är meningen att du just ska ta den alvedonen med inject... (Även om det är fullt möjligt och ger samma resultat som att svälja vätskan)

Va säger ni?

Det lär ju finnas nån jävla receptfri medicin som man kan injicera, men som inte är meningen att man ska göra det med.

snacka om att krångla till det.. säg att du ska ha det till melanotan om du vill.
Citera
2013-02-28, 22:26
Medlem
Citat:
snacka om att krångla till det.. säg att du ska ha det till melanotan om du vill.

ja vet, krångligt, men m2 är klassat som hälsofarligt, likaså att injicera b12 har jag för mej.

Försöker bara hitta vägar att komma runt en lag i sig som är krånglig och "does not make sense" och kan tolkas lite som den vill...
Citera
2013-02-28, 22:36
Medlem
Pounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsmannen
ja vet, krångligt, men m2 är klassat som hälsofarligt, likaså att injicera b12 har jag för mej.

Försöker bara hitta vägar att komma runt en lag i sig som är krånglig och "does not make sense" och kan tolkas lite som den vill...

M2 är inte olagligt att använda. Mao behöver du verktygen till det. Bara att hoppas att de inte föreslår insulin sprutor då bara.
Citera
2013-03-07, 17:02
Medlem
pundarfans avatar
knalla bara in på apoteken , TAG MED ARTIKEL NR OCH NAMN PÅ PRYLARNA, gick enkelt, dom som jobbar i apotek är inte bright första försöket så sade jag att jag skulle ha dem till mina ormar, och skulle ha pumpar och kanyler till detta, hon bläddrade och rotade i hennes stora låda och fick fram sånna nålar till insulinpennor efter 15min, hursomhelst lämna ja nummer och de skulle kolla om de fanns sedan ringa, ringde upp dagen efter och sade att ja var tvungen skaffa detta hos en vetrinär..

samma apotek 2-3 dagar senare gick ja in med artikelnr och namn på insulinarna, (dom med 1meter med 12mm lång nål av tjocklek om 0,4 milimeter) då var det inga problem! ja lämna bara fram lappen . "dessa skall jag ha" inga problem men det är ett litet apotek så blir beställningsvara..

tips säg inte vad du skall ha dom till säg bara vad du vill ha, själv så klädde ja mig i glasögon och mina arbetskläder man får ju se till att inte se så pundig ut då man står och skall beställa..... minns ej priset men under 200kr för 100st insulinare är inte dåligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in