2014-11-16, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frulas
Fick sms idag att det gick minsann inte! Fick även ett telefonnummer jag ska ringa om jag har frågor om vilka regler som gäller, men det funkade inte ens. Antar att det beror på att jag nämnde melanotan... Får prova igen på ett annat apotek hjärtat!

Ja du skulle inte nämnt Melatonan. Bara att du skulle använda det till modellbygge eller något.

Gick in på mitt apotek nervösare än när judarna skulle på tågen och gick runt på apoteket och såg dum ut. Sedan sa jag åt mig själv att "nu eller aldrig".
Så jag går fram till kassan där en osäker liten tjej står och pratar lite med sig själv om jobbet eller något och jag säger: "Kan du beställa detta åt mig?" och räcker fram en lapp jag skrivit ner allt på.
hon: "Javisst, vad bra att du har skrivit ner allt på en lapp redan!" och ler lite åt mig.
Hon knappar lite på sin dator och när hon märker vad det är jag har frågat om så sneglar hon lite fundersamt på mig och frågar:
"Har du recept på detta?"
jag: "Nej det är receptfritt." Med en bestämd ton.

Hon ber om att få mitt nummer så jag kan få ett sms när allt finns hemma så jag tackar för mig och går därifrån och känner "YES! det gick!"

Väntar i ca. 2 dagar och börjar bli nojig att dom bara skitit i det.
Är några dagar sen med att sticka så jag väntar ivrigt att få i mig mina oljor, men så 3e dagen kommer ett sms:
"Välkommen till apoteket ***** där dina sprutor och kanyler finns att hämta ut."

Tänker för mig själv att jävlar detta går ju bara för smidigt, FÖR smidigt, så här lätt kan det inte vara!?
Jag tar mitt pick å pack och drar mig mot sjukhuset. I kassan står samma osäkra lilla tjej så jag går bara fram och visar sms:et. Först ser hon fundersam ut och kollar lite på mig, men sedan säger hon:
"Ja, jusst det. Det var du, vänta här lite så kommer jag tillbaka."

Jag står och väntar otåligt för vill ju bara därifrån och köra i mig oljan, men sen kommer hon tillbaka men mina varor och en äldre anställd också som är allt mer bestämd än den lilla tjejen jag snacka med dom 2ggr innan. Den äldre damen frågar mig:
"Jaha, vad ska du med dessa till då om man får fråga?"
Ja tänker nu att, jadå.. så lätt var det allt inte. Jag visste att det gick för lätt det hela. Men jag svarar med en trevlig ton:
"Modelbygge, jag behöver dem för att klistra smådelar och det krävs precision."
Hon sneglar vidare och förväntar sig att få en fysisk reaktion som att jag ska bli nervös eller darra i rösten men det får hon inte så jag sägeratt:
"Det är receptfritt och alla på klubben gör såhär, Det har aldrig varit några problem för dom."
Damen:
"Jasså vad heter din klubb då om jag får fråga?"
Jag:
"Spelar väl ingen roll i vilken klubb jag är med i om jag ska köpa något på apoteket?"
Damen skrattar lite och säger sedan:
"Aja, men fyll i detta pappret. Det är till för att du ej ska använda sprutorna till något annat än vad du nyss sa till mig."
Jag fyller i papprerna och går glatt därifrån Köpte 100 blåa nålar och 100 sprutor för 123kr. Inte illa pinkat!
Citera
2014-11-17, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulquarians
Ja du skulle inte nämnt Melatonan. Bara att du skulle använda det till modellbygge eller något.

Gick in på mitt apotek nervösare än när judarna skulle på tågen och gick runt på apoteket och såg dum ut. Sedan sa jag åt mig själv att "nu eller aldrig".
Så jag går fram till kassan där en osäker liten tjej står och pratar lite med sig själv om jobbet eller något och jag säger: "Kan du beställa detta åt mig?" och räcker fram en lapp jag skrivit ner allt på.
hon: "Javisst, vad bra att du har skrivit ner allt på en lapp redan!" och ler lite åt mig.
Hon knappar lite på sin dator och när hon märker vad det är jag har frågat om så sneglar hon lite fundersamt på mig och frågar:
"Har du recept på detta?"
jag: "Nej det är receptfritt." Med en bestämd ton.

Hon ber om att få mitt nummer så jag kan få ett sms när allt finns hemma så jag tackar för mig och går därifrån och känner "YES! det gick!"

Väntar i ca. 2 dagar och börjar bli nojig att dom bara skitit i det.
Är några dagar sen med att sticka så jag väntar ivrigt att få i mig mina oljor, men så 3e dagen kommer ett sms:
"Välkommen till apoteket ***** där dina sprutor och kanyler finns att hämta ut."

Tänker för mig själv att jävlar detta går ju bara för smidigt, FÖR smidigt, så här lätt kan det inte vara!?
Jag tar mitt pick å pack och drar mig mot sjukhuset. I kassan står samma osäkra lilla tjej så jag går bara fram och visar sms:et. Först ser hon fundersam ut och kollar lite på mig, men sedan säger hon:
"Ja, jusst det. Det var du, vänta här lite så kommer jag tillbaka."

Jag står och väntar otåligt för vill ju bara därifrån och köra i mig oljan, men sen kommer hon tillbaka men mina varor och en äldre anställd också som är allt mer bestämd än den lilla tjejen jag snacka med dom 2ggr innan. Den äldre damen frågar mig:
"Jaha, vad ska du med dessa till då om man får fråga?"
Ja tänker nu att, jadå.. så lätt var det allt inte. Jag visste att det gick för lätt det hela. Men jag svarar med en trevlig ton:
"Modelbygge, jag behöver dem för att klistra smådelar och det krävs precision."
Hon sneglar vidare och förväntar sig att få en fysisk reaktion som att jag ska bli nervös eller darra i rösten men det får hon inte så jag sägeratt:
"Det är receptfritt och alla på klubben gör såhär, Det har aldrig varit några problem för dom."
Damen:
"Jasså vad heter din klubb då om jag får fråga?"
Jag:
"Spelar väl ingen roll i vilken klubb jag är med i om jag ska köpa något på apoteket?"
Damen skrattar lite och säger sedan:
"Aja, men fyll i detta pappret. Det är till för att du ej ska använda sprutorna till något annat än vad du nyss sa till mig."
Jag fyller i papprerna och går glatt därifrån Köpte 100 blåa nålar och 100 sprutor för 123kr. Inte illa pinkat!

Ja visst fan gjorde jag bort mig. Men jag vet var jag åtminstone kom halvvägs så jag ska testa där igen!
Citera
2014-11-17, 14:41
Medlem
Såg när jag kollade lagersaldo på apoteket i fråga att det jag beställde finns där. Så jag väntar nån vecka nu sen går jag dit igen och hämtar grejer till mitt modellbygge!
Citera
2014-11-17, 21:14
Medlem
Bra jobbat Soulquarians. Vad är det med apotekare som ska leka moralpoliser? Är väl bättre att man köper nya, rena, fräscha sprutor på apoteket än att beställer via nätet ifrån mer eller mindre legala hemsidor kan man tycka. Inte direkt att man avstår bara för att man blir nekad att köpa.
Citera
2015-01-17, 00:40
Medlem
PonPows avatar
Kan Öppenpsyk se att jag beställt nålsar?
Tänkte inte på det eftersom det var receptfritt, innan jag satte och läste mig igenom alla lagar och förordningar.
Det är min första beställning btw! Tog 3 misslyckande först, sista gången så ringde jag istället:

Skulle få 200 pumpar*100kanyler i början av nästa vecka! Men säger sov något så får jag väl köra på samma ursäkt som på apoteket
Har varit ren i ca 2 så vitt pdyk vet, får ävrn en del psykofarmaka som jag inte vill sabba!

BTE" För er intredderade så satt jag i 5-6 timmar igår och letade om ytterligare bestämmeöer gällande försäljningen. Har nog nästan 15 pdf på datorn från antigen riksdagen läkemdelsverket..!

Alla dessa rör nuvarande lagar, hittade en hel del om vad som gällde innan 2012 med men det sparade jag ju inte<.

Är minst 20 sidor, om man bara räknar det som handlar om injections verktyg. Dessutom är det bara 100% gilltig information då jag sålatt bort gamla lagar och förordningar!
Citera
2015-01-22, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PonPow
Kan Öppenpsyk se att jag beställt nålsar?

Nej! Sjukvården har ingen koppling alls tillbaka från apoteken (ännu) förutom när farmaceuter ringer för att reda ut tveksamheter, rätta till fel, eller rapportera misstänkt överförskrivning. De ser alltså inte ens vad som händer med de "egna" recepten efter att de skickat iväg dem.
Citera
2015-02-15, 21:20
Medlem
Bertil85s avatar
Typiskt Sverige att hehe jag skal använda kanylerna till mitt modellbygge. Inte till knark hehe...

Så tolkar jag detta lite. Men sitter någon med själva lagen på valfri textbaserat dokument?
Citera
2015-03-30, 14:29
Medlem
Detta förklara varför dom är så misstänksamma på apoteket.

Ny lagstiftning om sprutor och kanyler

Lagstiftningen om sprutor och kanyler syftar till att förhindra att de används för att injicera narkotika eller dopningsmedel. Vid köp av sprutor och kanyler för andra ändamål än medicinska är åldersgränsen 20 år och privat införsel tillåts om den sker för medicinskt bruk eller annat lovligt ändamål.

Lagstiftningen gäller för sprutor och kanyler som kan användas för injektion i människokroppen genom huden.

Den som säljer sprutor och kanyler ska inte sälja varorna om det finns misstanke att dessa kan komma att användas vid missbruk av narkotika eller dopningsmedel.
Citera
2015-06-10, 14:02
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silmar
Den som säljer sprutor och kanyler ska inte sälja varorna om det finns misstanke att dessa kan komma att användas vid missbruk av narkotika eller dopningsmedel.

Absolut, men det känns ju som att den misstänken måste vara baserat på mer än deras egna magkänsla. Man blir säkert nekad om man kommer in med GASP-hoodie och vill köpa "verktyg". Omöjlig uppgift för apotekspersonal att bedöma det där egentligen, såvida det inte är riktigt uppenbart.

Jag försökte själv igår, på två olika apotek. Kom i vanliga kontorskläder (jeans, skjorta, kavaj) med ett varunummer på blå nål, microlance. Tyvärr va de slut på båda apoteken, men det verkade inte vara några problem alls annars. De såg va det va för produkt.

Men angående texten i lagen om missbruket. Jag hörde att pundare ska få köpa nålar för att förhindra dem att använda samma eller varandras. Stämmer det? För det går ju tvärt emot vad som står i lagen?
Citera
2015-06-10, 21:28
Bannlyst
Så det är bara att gå fram till kassan och köpa verktyg? Är det verkligen så lätt? Om jag har på mig någonting som döljer mina brutala armar kan de väl inte misstänka att jag använder aas?
Citera
2015-06-10, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Absolut, men det känns ju som att den misstänken måste vara baserat på mer än deras egna magkänsla. Man blir säkert nekad om man kommer in med GASP-hoodie och vill köpa "verktyg". Omöjlig uppgift för apotekspersonal att bedöma det där egentligen, såvida det inte är riktigt uppenbart.

Jag försökte själv igår, på två olika apotek. Kom i vanliga kontorskläder (jeans, skjorta, kavaj) med ett varunummer på blå nål, microlance. Tyvärr va de slut på båda apoteken, men det verkade inte vara några problem alls annars. De såg va det va för produkt.

Men angående texten i lagen om missbruket. Jag hörde att pundare ska få köpa nålar för att förhindra dem att använda samma eller varandras. Stämmer det? För det går ju tvärt emot vad som står i lagen?

Hur ska det gå till, rent praktiskt? Ska de visa upp ett slags "körkort", som bevisar deras missbruk? . Hoppas för all del att det är sant, dock. Det skulle, om något, minska smittspridning.
Citera
2015-06-10, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888

Är inte fullt lika simpelt längre som i början när lagändringen kom, har kommit riktlinjer från flera kedjor med interna policys som innebär att dom i de flesta fallen endast säljer mot läkemedel på recept som kräver injecering.
Finns en del undantag främst på personliga nivån, gäller att ha flyt.

9,5/10st (typ) apotek har aldrig nålar i lager, utan det är en beställningsvara man får beställa.

Tror inte att pundare kommer få knata in på ett apotek och bara "tja ja vill köpa nålar så jag kan knarka lite renare". Känns som det borde ligga nått mer i en sån sak likt sprut utbyte eller nått liknande för att förhindra smittospridning. (gissar iofs nu men det känns inte helt rätt att vilken pundare som helst ska kunna köpa sprutor för "renare" knarkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in