Det finns en vanlig ramsa som sjungs när fotbollslag från Göteborg kommer till Stockholm, det är den glada visan "Alla heter Glenn Göteborg" och är väldigt populär (tillsammans med "Alla luktar fisk i Göteborg").
Nu är frågan om det finns flera namn i Sverige med stark regional överrepresentation?
Att det finns flera Glenn i Göteborg än på andra ställen är väl ingen hemlighet.
Typiska skånska namn kanske är Mårten och Måns.
Finns det fler?
Bor det sjukt många Hans i Dalsland?
Finns det ingen Rickard på Öland?
Namnet Bror är vanligt i norrland, i bland som dubbelnamn; Bror-Erik.
Laila är typiskt skånskt.
Ja, dubbelnamn känns väldigt norländskt överhuvudtaget.
Kan väl lägga till att i den är diskussionen tar vi inte upp skillnader mellan samhällsklasserna (typ fler Peder i överklassen och fler Jimmy bland plåtslagarna)utan försöker fokusera på de regionala skillnaderna.
Om namnet "Glenn" är överrepresenterat i Göteborg jämnfört med resten av landet framgår inte (då max 1000 träffar var tillåtna per sökning)
Testade även på hitta.se och fick 2000 träffar(det var maxgränsen), varav 229 i Göteborg. Jag fick för övrigt bara 60 träffar på "Glenn" i Stockhom...
Jag tror att anledningen till Glenns och Sallys överrepresentation i Göteborg har att göra med att staden i århundraden varit Sveriges enda kontaktpunkt med England och engelsk kultur.
För övrigt är Glenn ett sällsynt fult pojknamn och jag har inte mycket till övers för goa göteborgare. Usch...