Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Detta känns mest bara som ett ganska tramsigt liberalargument. I en stark hederskultur där det finns både sociala och jurdiska tabun mot lösaktighet som att "utmanande klädsel" kvalar in under förargelseväckande beteende är det ytterst få, kvinnor i synnerhet, som kommer att vara villiga att bryta dessa. Jag har svårt att tro att det var särskilt vanligt under t.ex. medeltidens Europa (och ofta fram till 1960-talet) eller varför inte i några av dagens strängare muslimska länder med promiskuöst sex.
Ja, i jämförelse med medeltidens Europa, eller i jämförelse med "dagens strängare muslimska länder", så kan säkert mitt argument uppfattas som ett "ganska tramsigt liberalargument".
Citat:
I en stark hederskultur där det finns både sociala och jurdiska tabun mot lösaktighet som att "utmanande klädsel" kvalar in under förargelseväckande beteende är det ytterst få, kvinnor i synnerhet, som kommer att vara villiga att bryta dessa.
Nu är det ju också helt avgörande vad som läggs in i begreppet "utmanande klädsel". Det är ju inte så att jag förespråkar att tjejer ska glida runt i väldigt vulgära porraktiga kläder. Jag talar här inte om något porraktigt. Jag talar istället om mer normal kvinnlig klädsel, tex urringning, kort kjol, korta shorts, tajt tröja etc. Om nu vissa tjejer vill klä sig på sådant sätt, så ser jag inget problem med deras klädsel.
Jag vet massor av tjejer som klätt sig så, eller som klär sig så, och som är sunda, ordentliga och där sex är ett starkt tabubelagt ämne. När du talar om "juridiska tabun" och "förargelseväckande beteende", kan det vara så att du anser att det i ett framtida Sverige, bör införas en slags sedlighetspolis (som i Iran), som kontrollerar så att kvinnorna inte har "olämplig klädsel"? Jag ser inget behov av att vi skulle behöva det, inte i ett framtida Sverige med sund kultur, och med en normal och sund massmedia (jämfört med dagens vidriga massmedia).
Citat:
I den mån dessa revolter sker beror det nog oftast på att samhället i övrigt inte är särskilt symmetriskt med den uppfostran man fått. Om man t.ex. fått en strängt religiös uppfostran där man förväntas uppföra sig ordentligt som en sann hederskvinna kan det uppstå komplikationer när jämnåriga tjejer påfallande ofta är äckliga horor som knullat runt med killar på både orten och med turkiska, grekiska, brittiska, spanska eller franska charmörer på utlandsresan.
Nu tror jag det är så att många tjejer har ett starkt behov av att bli sedda och uppmärksammade. Det ligger nog på något sätt i den kvinnliga naturen, att de ofta är på det sättet. Att helt förtrycka denna vilja efter att bli sedda, det tror jag inte är hållbart i längden. Däremot bör vi starkt förespråka sunda värderingar beträffande sex och kärlek. Och att vi bygger upp ett socialt tryck, så att vi stigmatiserar det vidriga beteende där tjejer (och även killar) ägnar sig åt "runtknullande" och lössläppthet.
Men för att denna stigmatisering och detta sociala tryck ska vara långsiktigt hållbart, så tror jag att det är bra med en slags pysventil, där vi tex erbjuder en ganska stor frihetsgrad beträffande klädseln. Jag ser inget behov av att införa någon slags nationell klädkod, med sedlighetspoliser i gatuhörnen. Jag vet att tjejer (oavsett klädsel) kan utvecklas till sunda och ordentliga tjejer, med hjälp av rätt uppfostran (oftast religiös), och om de vistas bland vettigt folk. Därför ser jag inte att det finns någon anledning till att svenska tjejer tvunget ska behöva gå runt i medeltidskläder, eller muslimska kläder.
Citat:
Det är sant men det yttre speglar ofta det inre och genom den typen av klädsel sänder man ut signaler om sex, det är ju ganska självklart. Tänk om jag drog på mig en polisuniform, skulle det vara konstigt om folk tog mig för en polis?
Nej, det skulle inte vara konstigt.
Skulle det vara konstigt om en tjej som går ner på stan, i något väldigt intimt och starkt erotiskt "porrplagg", som endast hör hemma i sängkammaren, skulle uppfattas som att hon sände ut "signaler om sex"?
Nej, det skulle inte vara konstigt.
Skulle det vara konstigt om en tjej som går ner på stan, iklädd något normalt plagg, men ändå lite "utmanande", som framhäver en del av hennes kvinnliga fägring, skulle uppfattas som att hon sände ut "signaler om sex"?
Ja, det skulle vara konstigt.
Att påstå att dessa skulle sända ut "signaler om sex", då får man i så fall vidga och urvattna begreppet "sända ut signaler om sex", till att omfatta nästan vilket normalt kvinnligt klädesplagg som helst. Och det tycker jag känns överdrivet. Kan det inte vara så enkelt, som att dessa tjejer (i mitt senaste exempel) endast vill få en del blickar och uppmärksamhet? Och att då denna uppmärksamhet kanske boostar deras självförtroende? Du verkar se på denna fråga som något svart eller vitt, medans jag tycker att frågan är mer nyanserad än så.
Citat:
Eller om jag tar på mig en rånarluva och går in i en butik, har inte ägaren då rätt att neka mig inträde trots att många som bär rånarluva inte är tjuvar (åker man skoter eller fyrhjuling är det ett bra plagg) och att många tjuvar inte bär rånarluva?
Självklart har han rätt att neka dig inträde. Det är mycket olämpligt att gå in i en butik, om man är klädd i rånarluva. Trodde du att jag skulle tycka annorlunda?