2012-12-04, 11:35
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaBoum
Seriöst, innan man fattar ett sådant konstigt beslut bör man väl slå upp ordet jeans i en encyklopedisk samling i alla fall, wikipedia t.ex.

Jag skrev också att det var lite på skoj jag gjorde inlägget om jeans.

Har inte kollat upp all bakgrundshistoria gällande dessa byxor, men jag bär dem inte själv för jag gillar inte jeans helt enkelt.

Citera
2012-12-04, 12:28
Medlem
Aversions avatar
Jag tycker allt som har med pitbulls, tatueringar, thor steinar, erik & sons osv ser fullständigt för jävligt ut. Det är så jävla pinsamt att det är svårt att hitta ord för det.

Självklart är det inte kläderna som gör mannen, men för helvete, kan ni inte bara klä er som vanliga propra män? Ni fattar inte hur stor skillnad det gör.

Bär vanliga snygga skor efter väder.
Vanliga byxor eller jeans, så länge de är hela och enfärgade så spelar det ingen roll.
Långärmad skjorta bör bäras vid varje situation då ni representerar nationalister.
Stilrena och snygga propra tröjor utan massa jävla tryck och broderier.
Bär rock/jacka efter väder, mörka traditionella sådana, återigen inte massa tryck och broderier.
Bär mössa och halsduk under vintern, visa att ni har något att skydda innanför pannbenet.

Framförallt, se till att hålla en uppdaterad garderob med kläder som passar. Att ha för stora eller för små kläder ser för jävligt ut oavsett vad det är ni har på er.

Det är så enkelt men gör så mycket, ni som tar åt er, släng ut alla subkulturella kläder och elda upp.
Kvinnor kan hålla på med massa olika modetrender, män har stil och stil är tidlöst. Följ aldrig några trender, ha inga töntiga accessoarer.
Citera
2012-12-04, 14:15
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aversion
Jag tycker allt som har med pitbulls, tatueringar, thor steinar, erik & sons osv ser fullständigt för jävligt ut. Det är så jävla pinsamt att det är svårt att hitta ord för det.

Självklart är det inte kläderna som gör mannen, men för helvete, kan ni inte bara klä er som vanliga propra män? Ni fattar inte hur stor skillnad det gör.

Bär vanliga snygga skor efter väder.
Vanliga byxor eller jeans, så länge de är hela och enfärgade så spelar det ingen roll.
Långärmad skjorta bör bäras vid varje situation då ni representerar nationalister.
Stilrena och snygga propra tröjor utan massa jävla tryck och broderier.
Bär rock/jacka efter väder, mörka traditionella sådana, återigen inte massa tryck och broderier.
Bär mössa och halsduk under vintern, visa att ni har något att skydda innanför pannbenet.

Framförallt, se till att hålla en uppdaterad garderob med kläder som passar. Att ha för stora eller för små kläder ser för jävligt ut oavsett vad det är ni har på er.

Det är så enkelt men gör så mycket, ni som tar åt er, släng ut alla subkulturella kläder och elda upp.
Kvinnor kan hålla på med massa olika modetrender, män har stil och stil är tidlöst. Följ aldrig några trender, ha inga töntiga accessoarer.

Fast jag kan tycka att du motsäger dig och samtidigt gäller även; "har stil och stil är tidlöst. Följ aldrig några trender, ha inga töntiga accessoarer." kvinnor, eller borde göra...

Eller skall kvinnor tillåtas fortsätta den hejdlösa konsumismen och slaviskt tillbe varje trend som viljelösa zombies.?
Citera
2012-12-04, 14:35
Medlem
Aversions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Fast jag kan tycka att du motsäger dig och samtidigt gäller även; "har stil och stil är tidlöst. Följ aldrig några trender, ha inga töntiga accessoarer." kvinnor, eller borde göra...

Eller skall kvinnor tillåtas fortsätta den hejdlösa konsumismen och slaviskt tillbe varje trend som viljelösa zombies.?

Det var inte så jag menade, kvinnor kommer alltid vara mer intresserade av att smycka ut sig på diverse vis och de kommer alltid att följa så kallade "trender". Dessa trender innefattar även åsikter och specifika sätt att leva. Även i ett nationalistiskt, antimaterialistiskt samhälle så skulle trender existera, dock förhoppningsvis i mycket sundare och bättre tappning.

Jag tror dessutom att vi män visar vägen och därmed så är det extra viktigt att vi inte visar några tecken på anpassning utifrån dagens norm utan hjälper nationalistiskt sinnade kvinnor att bryta igenom deras moderna destruktiva leverne och finna nya gestalter att se upp till.
Citera
2012-12-06, 22:49
Medlem
skelögds avatar
Hugo Boss kanske? "supplier for Nazi uniforms since 1924"
http://www.youtube.com/watch?v=dm10irOoTxA

No nazi!
Citera
2012-12-06, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danebrogen
Vi nationellt orienterade har en stolt tradition av att klä oss nyskapande och elegant eller provokativt och uppseendeväckande. Homogenitet ifråga om klädsel har alltid varit ett ledord. Dagens väster har det gemensamt att de ser ut som drägg och bögar. Alliansenhögern ser ut som töntar, försäljare, frikyrkopastorer och adelsmän á la Brideshead revisited.

Bland dagens nationella ser jag ingen stringens. Folk klär sig som folk gör mest och stilarna spretar åt alla olika håll. Man har någon sjavig skjorta och ett par urtvättade jeans. Nu menar jag inte att vi ska ta fram nya uniformer eller damma av den gamla brunskjortan. Den tiden är obönhörligen förbi. Snarare efterfrågar jag detaljer som signalerar att man är politisk dissident. Visst vore det trevligt att kunna gå på stan och plötsligt få span på en likasinnad, morsa, göra segerhälsning och kanske rentav växla några ord?

I trafiken brukar, eller åtminstone brukade, mercedesägare hälsa på varandra. Så vill jag att det ska vara bland oss nationella.

En insatt nationalist ska utifrån en människas klädsel kunna avgöra huruvida denne har hjärtat på rätt ställe eller inte. Det ska för ett tränat öga vara lätt att identifiera en nationalist.

Hur ser ni på denna idé? Hur ska vi klä oss? Finns det någon speciell accessoar som skulle kunna vara lämplig? Jag har länge propagerat för att återinföra mensurärret.

Jag gillar dina tankar! Vår grundtanke inom nationalismen är trots allt trohet till gemene man och kvinna! Att alltid kunna identifiera en ideologiskt likasinnad vore trevligt, men man får inte glömma bort dåtidens brunskjorta, precis som du sa. Det är en misär och förblir så framöver.
Citera
2012-12-07, 00:00
Medlem
JohnLocke2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danebrogen
Vi nationellt orienterade har en stolt tradition av att klä oss nyskapande och elegant eller provokativt och uppseendeväckande. Homogenitet ifråga om klädsel har alltid varit ett ledord. Dagens väster har det gemensamt att de ser ut som drägg och bögar. Alliansenhögern ser ut som töntar, försäljare, frikyrkopastorer och adelsmän á la Brideshead revisited.

Bland dagens nationella ser jag ingen stringens. Folk klär sig som folk gör mest och stilarna spretar åt alla olika håll. Man har någon sjavig skjorta och ett par urtvättade jeans. Nu menar jag inte att vi ska ta fram nya uniformer eller damma av den gamla brunskjortan. Den tiden är obönhörligen förbi. Snarare efterfrågar jag detaljer som signalerar att man är politisk dissident. Visst vore det trevligt att kunna gå på stan och plötsligt få span på en likasinnad, morsa, göra segerhälsning och kanske rentav växla några ord?

I trafiken brukar, eller åtminstone brukade, mercedesägare hälsa på varandra. Så vill jag att det ska vara bland oss nationella.

En insatt nationalist ska utifrån en människas klädsel kunna avgöra huruvida denne har hjärtat på rätt ställe eller inte. Det ska för ett tränat öga vara lätt att identifiera en nationalist.

Hur ser ni på denna idé? Hur ska vi klä oss? Finns det någon speciell accessoar som skulle kunna vara lämplig? Jag har länge propagerat för att återinföra mensurärret.

Bra ide. Läderstövlar, röda armbindlar och bruna skjortor är klassiskt retro och kommer uppskattas av alla Svenska medborgare. Använd gärna klädkoden på en ny date eller en jobbintervju.
Citera
2012-12-16, 21:36
Medlem
Hermod681s avatar
Tycker man ska klä sig som man själv trivs bäst med. Alla människor passar inte lika bra i samma stil. Istället för bränna massa pengar på onödigt dyra märkeskläder är det bättre ge pengarna i bidrag till någon nationell organisation.
Citera
2012-12-17, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mesomorph-
Just identiteten "nationalist" som en unik stil är något man bör släppa på. Istället bör man fundera på hur man själv som man vill se ut.
Citat:
Ursprungligen postat av neeyadef
Är det inte tvärtom dags att nationalister börjar se ut som helt vanliga människor? Det är vi ju också, på många sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Heladageniskogen
Tycker man skall klä sig normalt, blir för mycket mupp om man skall hålla på med speciella kläder och grejer.
Precis.

Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Klädseln bör dock generellt kanske ligga på en aningen högre nivå än det svenska riksvardagsgenomsnittet.
Ja, det vore önskvärt. Vanliga snygga kläder, svårare än så behöver det inte vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Därmed inte sagt att man ska försöka se ut som några löjliga brats eller frikyrkobesökare.
Jag förstår din poäng. Ja, brats tenderar att klä sig ganska löjligt och metrosexuellt. Men du nämde även frikyrkobesökare. Frikyrkobesökare brukar faktiskt klä sig ganska stilrent och propert, och "på en aningen högre nivå än det svenska riksvardagsgenomsnittet". Om fler kunde anamma samma klädstil som frikyrkobesökarna, så vore det bara önskvärt.

Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Riktigt så konservativ är inte jag, bara de undviker sådana där slampkläder som "sommarklädda" yngre, svenska kvinnor bär är jag nöjd.
http://www.google.se/imgres?q=jeansshorts&um=1&hl=sv&sa=N&biw=1680&bih= 908&tbm=isch&tbnid=qONEyuLkUqddaM:&imgrefurl=http: //chic.se/vem-ar-snyggast-i-jeansshorts-rosta/&docid=kWVY24pnt4P1WM&imgurl=http://chic.se/files/2010/04/Daisy-Duke-jeansshorts-434x434.jpg&w=430&h=430&ei=XrmjUPnzK6aM4gT0ooDYDg& zoom=1&iact=hc&vpx=845&vpy=174&dur=3468&hovh=225&h ovw=225&tx=100&ty=164&sig=110844560726578702458&pa ge=1&tbnh=146&tbnw=168&start=0&ndsp=45&ved=1t:429, r:5,s:0,i:149

http://www.google.se/imgres?q=jeansshorts&start=266&um=1&hl=sv&sa=N&biw =1680&bih=908&tbm=isch&tbnid=VKIswbKzogBp0M:&imgre furl=http://chic.se/stilbloggarna-tipsar-sa-bar-vi-vara-jeansshorts/&docid=uO8GiA0fa77ZxM&imgurl=http://chic.se/wp-content/blogs.dir/2/files/bildspel-stilbloggare-och-jeansshorts/modebloggare-shorts-semra-dedic.jpg&w=600&h=900&ei=urqjUNmtDYSh4gTQ_4GgBA&zo om=1&iact=hc&vpx=501&vpy=150&dur=2452&hovh=275&hov w=183&tx=104&ty=135&sig=110844560726578702458&page =6&tbnh=145&tbnw=98&ndsp=53&ved=1t:429,r:12,s:300, i:40
Jag håller inte med dig här. Jag tycker att det är helt okey om tjejer klär sig sexuellt utmanande. Det är ju faktiskt trevligt för oss män att vila ögonen på sådant . Men om tjejerna är alltför unga så bör deras föräldrar se till att deras döttrar klär sig mer som barn, än som vuxna kvinnor. Det handlar dock om en balansgång. Jag tror att tjejer i början av puberteten har ett slags naturligt behov av att känna sig sedda och bli bekräftade.

Detta kan ta sig uttryck i att dessa unga tjejer gärna vill bära lite utmanande kläder. Och att alltför hårt motarbeta detta, det kan nog leda till icke önskvärda effekter. Det kan då leda till att tjejerna senare i livet starkt revolterar mot sin, kanske för hårda, stränga uppfostran. Och att de då istället börjar missbruka alkohol, missbruka sex, eller på annat sätt börjar utveckla ett vulgärt och osunt beteende. Det är lite grann samma effekt som när superkapitalister får barn, och dessa barn kan då, i ren protest mot föräldrarna, växa upp till att bli kommunister/vänsterextremister etc.

Men om vi nu återigen går tillbaka till de lite äldre tjejerna, och även kvinnorna. Jag har sett många exempel på kvinnor som klär sig strikt och "ordentligt", men som ändå har haft ett osunt beteende med "runtknullande", som om de vore någon slags levande vandringspokal. Och jag har sett många exempel på kvinnor som tycker om att klä sig sexuellt utmanande, och samtidigt varit ordentliga och sunda, och inte slampat runt.

Det viktiga i sammanhanget är ju inte dessa tjejers klädsel. Det viktiga är ju deras beteende och levnadssätt. Den dekadenta livsstil som många västerlänningar numera har, med "knullkompisar" och tillfälliga lösa sexuella förbindelser, den livsstilen är icke önskvärd (varken när vi män praktiserar den, eller när kvinnorna praktiserar den). Riktig Sex (mellan två älskande, och ej i någon lösaktig tillfällig förbindelse) är ju egentligen bland det finaste som finns.

Idealet bör vara att vänta med sex tills man har gift sig. Men detta ideal är ju naturligtvis nästan omöjligt att leva upp till. Sexualdriften är ju en stark drift, särskilt hos oss män. Eftersom idealet är svårt att leva upp till, pga den starka sexualdriften, så bör man trots detta se till att undvika "knullkompisar" och andra lösa sexuella förbindelser. Ty ett lösaktigt sexuellt leverne förstör ju det fina och speciella som ju sex bör vara.

Man bör istället endast ha sex då man befinner sig i en stadig relation, med en flickvän man verkligen älskar. Förhoppningsvis hittar man sedan en kvinna man älskar så mycket, att man vill gifta sig med henne, och får därefter barn med henne. Länge leve kärnfamiljen.

Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Jag kom på att det var smartare att länka till bilder som bara är på själva kläderna snarare än på modellerna som har på sig kläderna. Modeller ser nästan alltid gay/feminina/meteorsexuella ut och ska tydligen av någon märklig anledning alltid göra det också.
Haha . Jag håller med. Om man inte är uppmärksam så kan man lätt få fel intryck av hur vissa kläder ser ut. Ty man låter den ofta fjolliga fotomodellen påverka synintrycket, och därmed negativt påverka helhetsintrycket av klädesplaggen.
Citera
2012-12-17, 19:09
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nublommarasfalten
Detta kan ta sig uttryck i att dessa unga tjejer gärna vill bära lite utmanande kläder. Och att alltför hårt motarbeta detta, det kan nog leda till icke önskvärda effekter. Det kan då leda till att tjejerna senare i livet starkt revolterar mot sin, kanske för hårda, stränga uppfostran. Och att de då istället börjar missbruka alkohol, missbruka sex, eller på annat sätt börjar utveckla ett vulgärt och osunt beteende. Det är lite grann samma effekt som när superkapitalister får barn, och dessa barn kan då, i ren protest mot föräldrarna, växa upp till att bli kommunister/vänsterextremister etc.
Detta känns mest bara som ett ganska tramsigt liberalargument. I en stark hederskultur där det finns både sociala och jurdiska tabun mot lösaktighet som att "utmanande klädsel" kvalar in under förargelseväckande beteende är det ytterst få, kvinnor i synnerhet, som kommer att vara villiga att bryta dessa. Jag har svårt att tro att det var särskilt vanligt under t.ex. medeltidens Europa (och ofta fram till 1960-talet) eller varför inte i några av dagens strängare muslimska länder med promiskuöst sex. Visst förekom det, framförallt i krigstid som verkar locka fram ett Sodom och Gomorra hos många sliddjur (tyskungarna och Rhenlandsbastarderna som två exempel) även om deras kopulerande med fiendesoldater inte alltid var på frivillig basis utan som i utbyte mot skydd från andra soldater t.ex.

I den mån dessa revolter sker beror det nog oftast på att samhället i övrigt inte är särskilt symmetriskt med den uppfostran man fått. Om man t.ex. fått en strängt religiös uppfostran där man förväntas uppföra sig ordentligt som en sann hederskvinna kan det uppstå komplikationer när jämnåriga tjejer påfallande ofta är äckliga horor som knullat runt med killar på både orten och med turkiska, grekiska, brittiska, spanska eller franska charmörer på utlandsresan. Annars tror jag inte att det är någon större risk, det är som att hävda att var och varannan svensk skulle i vuxen ålder bli massmördare eller bankrånare bara för att dessa behov varit undertryckta.

Citat:
Men om vi nu återigen går tillbaka till de lite äldre tjejerna, och även kvinnorna. Jag har sett många exempel på kvinnor som klär sig strikt och "ordentligt", men som ändå har haft ett osunt beteende med "runtknullande", som om de vore någon slags levande vandringspokal. Och jag har sett många exempel på kvinnor som tycker om att klä sig sexuellt utmanande, och samtidigt varit ordentliga och sunda, och inte slampat runt.
Det är sant men det yttre speglar ofta det inre och genom den typen av klädsel sänder man ut signaler om sex, det är ju ganska självklart. Tänk om jag drog på mig en polisuniform, skulle det vara konstigt om folk tog mig för en polis? Eller om jag tar på mig en rånarluva och går in i en butik, har inte ägaren då rätt att neka mig inträde trots att många som bär rånarluva inte är tjuvar (åker man skoter eller fyrhjuling är det ett bra plagg) och att många tjuvar inte bär rånarluva?
Senast redigerad av Magnet83 2012-12-17 kl. 19:12.
Citera
2012-12-18, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Detta känns mest bara som ett ganska tramsigt liberalargument. I en stark hederskultur där det finns både sociala och jurdiska tabun mot lösaktighet som att "utmanande klädsel" kvalar in under förargelseväckande beteende är det ytterst få, kvinnor i synnerhet, som kommer att vara villiga att bryta dessa. Jag har svårt att tro att det var särskilt vanligt under t.ex. medeltidens Europa (och ofta fram till 1960-talet) eller varför inte i några av dagens strängare muslimska länder med promiskuöst sex.
Ja, i jämförelse med medeltidens Europa, eller i jämförelse med "dagens strängare muslimska länder", så kan säkert mitt argument uppfattas som ett "ganska tramsigt liberalargument".

Citat:
I en stark hederskultur där det finns både sociala och jurdiska tabun mot lösaktighet som att "utmanande klädsel" kvalar in under förargelseväckande beteende är det ytterst få, kvinnor i synnerhet, som kommer att vara villiga att bryta dessa.
Nu är det ju också helt avgörande vad som läggs in i begreppet "utmanande klädsel". Det är ju inte så att jag förespråkar att tjejer ska glida runt i väldigt vulgära porraktiga kläder. Jag talar här inte om något porraktigt. Jag talar istället om mer normal kvinnlig klädsel, tex urringning, kort kjol, korta shorts, tajt tröja etc. Om nu vissa tjejer vill klä sig på sådant sätt, så ser jag inget problem med deras klädsel.

Jag vet massor av tjejer som klätt sig så, eller som klär sig så, och som är sunda, ordentliga och där sex är ett starkt tabubelagt ämne. När du talar om "juridiska tabun" och "förargelseväckande beteende", kan det vara så att du anser att det i ett framtida Sverige, bör införas en slags sedlighetspolis (som i Iran), som kontrollerar så att kvinnorna inte har "olämplig klädsel"? Jag ser inget behov av att vi skulle behöva det, inte i ett framtida Sverige med sund kultur, och med en normal och sund massmedia (jämfört med dagens vidriga massmedia).

Citat:
I den mån dessa revolter sker beror det nog oftast på att samhället i övrigt inte är särskilt symmetriskt med den uppfostran man fått. Om man t.ex. fått en strängt religiös uppfostran där man förväntas uppföra sig ordentligt som en sann hederskvinna kan det uppstå komplikationer när jämnåriga tjejer påfallande ofta är äckliga horor som knullat runt med killar på både orten och med turkiska, grekiska, brittiska, spanska eller franska charmörer på utlandsresan.
Nu tror jag det är så att många tjejer har ett starkt behov av att bli sedda och uppmärksammade. Det ligger nog på något sätt i den kvinnliga naturen, att de ofta är på det sättet. Att helt förtrycka denna vilja efter att bli sedda, det tror jag inte är hållbart i längden. Däremot bör vi starkt förespråka sunda värderingar beträffande sex och kärlek. Och att vi bygger upp ett socialt tryck, så att vi stigmatiserar det vidriga beteende där tjejer (och även killar) ägnar sig åt "runtknullande" och lössläppthet.

Men för att denna stigmatisering och detta sociala tryck ska vara långsiktigt hållbart, så tror jag att det är bra med en slags pysventil, där vi tex erbjuder en ganska stor frihetsgrad beträffande klädseln. Jag ser inget behov av att införa någon slags nationell klädkod, med sedlighetspoliser i gatuhörnen. Jag vet att tjejer (oavsett klädsel) kan utvecklas till sunda och ordentliga tjejer, med hjälp av rätt uppfostran (oftast religiös), och om de vistas bland vettigt folk. Därför ser jag inte att det finns någon anledning till att svenska tjejer tvunget ska behöva gå runt i medeltidskläder, eller muslimska kläder.

Citat:
Det är sant men det yttre speglar ofta det inre och genom den typen av klädsel sänder man ut signaler om sex, det är ju ganska självklart. Tänk om jag drog på mig en polisuniform, skulle det vara konstigt om folk tog mig för en polis?
Nej, det skulle inte vara konstigt.

Skulle det vara konstigt om en tjej som går ner på stan, i något väldigt intimt och starkt erotiskt "porrplagg", som endast hör hemma i sängkammaren, skulle uppfattas som att hon sände ut "signaler om sex"?

Skulle det vara konstigt om en tjej som går ner på stan, iklädd något normalt plagg, men ändå lite "utmanande", som framhäver en del av hennes kvinnliga fägring, skulle uppfattas som att hon sände ut "signaler om sex"?
Ja, det skulle vara konstigt.

Att påstå att dessa skulle sända ut "signaler om sex", då får man i så fall vidga och urvattna begreppet "sända ut signaler om sex", till att omfatta nästan vilket normalt kvinnligt klädesplagg som helst. Och det tycker jag känns överdrivet. Kan det inte vara så enkelt, som att dessa tjejer (i mitt senaste exempel) endast vill få en del blickar och uppmärksamhet? Och att då denna uppmärksamhet kanske boostar deras självförtroende? Du verkar se på denna fråga som något svart eller vitt, medans jag tycker att frågan är mer nyanserad än så.

Citat:
Eller om jag tar på mig en rånarluva och går in i en butik, har inte ägaren då rätt att neka mig inträde trots att många som bär rånarluva inte är tjuvar (åker man skoter eller fyrhjuling är det ett bra plagg) och att många tjuvar inte bär rånarluva?
Självklart har han rätt att neka dig inträde. Det är mycket olämpligt att gå in i en butik, om man är klädd i rånarluva. Trodde du att jag skulle tycka annorlunda?
Citera
2012-12-18, 19:16
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nublommarasfalten
Ja, i jämförelse med medeltidens Europa, eller i jämförelse med "dagens strängare muslimska länder", så kan säkert mitt argument uppfattas som ett "ganska tramsigt liberalargument".

Nu är det ju också helt avgörande vad som läggs in i begreppet "utmanande klädsel". Det är ju inte så att jag förespråkar att tjejer ska glida runt i väldigt vulgära porraktiga kläder. Jag talar här inte om något porraktigt. Jag talar istället om mer normal kvinnlig klädsel, tex urringning, kort kjol, korta shorts, tajt tröja etc. Om nu vissa tjejer vill klä sig på sådant sätt, så ser jag inget problem med deras klädsel.

Jag vet massor av tjejer som klätt sig så, eller som klär sig så, och som är sunda, ordentliga och där sex är ett starkt tabubelagt ämne. När du talar om "juridiska tabun" och "förargelseväckande beteende", kan det vara så att du anser att det i ett framtida Sverige, bör införas en slags sedlighetspolis (som i Iran), som kontrollerar så att kvinnorna inte har "olämplig klädsel"? Jag ser inget behov av att vi skulle behöva det, inte i ett framtida Sverige med sund kultur, och med en normal och sund massmedia (jämfört med dagens vidriga massmedia).

Nu tror jag det är så att många tjejer har ett starkt behov av att bli sedda och uppmärksammade. Det ligger nog på något sätt i den kvinnliga naturen, att de ofta är på det sättet. Att helt förtrycka denna vilja efter att bli sedda, det tror jag inte är hållbart i längden. Däremot bör vi starkt förespråka sunda värderingar beträffande sex och kärlek. Och att vi bygger upp ett socialt tryck, så att vi stigmatiserar det vidriga beteende där tjejer (och även killar) ägnar sig åt "runtknullande" och lössläppthet.

Men för att denna stigmatisering och detta sociala tryck ska vara långsiktigt hållbart, så tror jag att det är bra med en slags pysventil, där vi tex erbjuder en ganska stor frihetsgrad beträffande klädseln. Jag ser inget behov av att införa någon slags nationell klädkod, med sedlighetspoliser i gatuhörnen. Jag vet att tjejer (oavsett klädsel) kan utvecklas till sunda och ordentliga tjejer, med hjälp av rätt uppfostran (oftast religiös), och om de vistas bland vettigt folk. Därför ser jag inte att det finns någon anledning till att svenska tjejer tvunget ska behöva gå runt i medeltidskläder, eller muslimska kläder.

Skulle det vara konstigt om en tjej som går ner på stan, i något väldigt intimt och starkt erotiskt "porrplagg", som endast hör hemma i sängkammaren, skulle uppfattas som att hon sände ut "signaler om sex"?

Skulle det vara konstigt om en tjej som går ner på stan, iklädd något normalt plagg, men ändå lite "utmanande", som framhäver en del av hennes kvinnliga fägring, skulle uppfattas som att hon sände ut "signaler om sex"?
Ja, det skulle vara konstigt.

Att påstå att dessa skulle sända ut "signaler om sex", då får man i så fall vidga och urvattna begreppet "sända ut signaler om sex", till att omfatta nästan vilket normalt kvinnligt klädesplagg som helst. Och det tycker jag känns överdrivet. Kan det inte vara så enkelt, som att dessa tjejer (i mitt senaste exempel) endast vill få en del blickar och uppmärksamhet? Och att då denna uppmärksamhet kanske boostar deras självförtroende? Du verkar se på denna fråga som något svart eller vitt, medans jag tycker att frågan är mer nyanserad än så.

Självklart har han rätt att neka dig inträde. Det är mycket olämpligt att gå in i en butik, om man är klädd i rånarluva. Trodde du att jag skulle tycka annorlunda?
Vad som är "sexuellt utmanande" är inte särskilt subjektivt så länge man inte går för långt med flamsig relativism. Att med hjälp av sin klädsel (eller brist på den) framhäva kroppsdelar som män i normalt fall finner sexuellt tilldragande som bröst, rumpa, ben, mage och liknande är att "klä sig sexuellt utmanande". Klädsel fungerar på samma sätt som hudfärg, i sig betyder den kanske inte så mycket utan den snarare hintar om vad som kan finnas på insidan, det finns goda, laglydiga och intelligenta negrer och onda, kriminella och korkade vita men för den sakens skull finns det ingen anledning att acceptera negrer här.

En poliskår liknande den i Iran hade jag inte i tänkt införa, den enda skillnaden skulle vara att lagen om förargelseväckande beteende skulle utökas lite grann. Så det är måhända en "moralpolis" men det är dagens polis också eftersom alla lagar och bestämmelser baseras på moral av olika slag. Förmodligen skulle lagen mot horklädsel vara lite överflödig eftersom i mitt samhälle skulle media och underhållningsindustrin förespråka heder, återhållsamhet och anständighet så att de allra flesta skulle följa det modet istället. Men det är lite som med blottning, det är inte särskilt vanligt men att göra det ostraffbart sänder ut budskapet till pervona att det är okej att exponera sina könsorgan för omvärlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in