2012-11-12, 08:47
Medlem
Jag läste precis på en affisch på stan att Sverige ska rea ut mark till stora riskföretag. Det var några miljöaktivister som satt upp affischen tror jag. Men jag blev uppriktigt sagt ledsen och orolig. Ska våra fina svenska skogar skövlas ännu mer?
Jag har fasat för det här väldigt länge och tänkt på att, vi, folket borde äga all mark i Sverige. INTE STATEN! Nu har det jag har varit rädd för inträffat. Det som inte ägs av någon kommer förstöras.
Citera
2012-11-12, 11:21
Medlem
tycker du att det skövlas mycket i sverige?
Citera
2012-11-12, 11:30
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av healgaia
Jag läste precis på en affisch på stan att Sverige ska rea ut mark till stora riskföretag.

Vad är ett "riskföretag"? Hur billigt reas skogen ut?

Citat:
Ska våra fina svenska skogar skövlas ännu mer?

Ännu mer? Tycker du att det "skövlas" mycket?

Citat:
Jag har fasat för det här väldigt länge och tänkt på att, vi, folket borde äga all mark i Sverige. INTE STATEN!

Sverige är ett av de länder i världen där staten äger absolut MINST skog. Privatpersoner äger cirka 50 % av skogen i Sverige, och privatägda företag ungefär 30 %.

http://www.skogsstyrelsen.se/Upptack-skogen/Skog-i-Sverige/Fakta-om-skogen/Vem-ager-skogen/
Citera
2012-11-12, 13:31
Medlem
Ett riskföretag = ett företag som säljer, tillhandahåller och tillverkar risk. I folkmun säger man att ett riskföretag "riskar" och de som arbetar för ett ett riskföretag kallas för riskare, tex;"jag jobbar som riskare på företaget X"
Utmärkande för riskföretagen är att de gärna etablerar sig i skogsmark där tall och gran utgör skydd mot nyfikna aktieägare och journalister.I skogen kan de även engagera sig åt sin bisyssla "skövling".

På senare tid har svenska skogsägare och naturälskare uttryckt att det finns en fara om man låter riskarna fortsätta sin utbredning utan vidare tillsyn.
Citera
2012-11-12, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert

Ännu mer? Tycker du att det "skövlas" mycket?
Ja, det skövlas mycket skog och i Sverige finns endast 0.5% av urskogen kvar. Idag finns i stort sätt bara kulturskogar och de skövlas och planterar nya hela tiden och då tar både natur och djurliv skada.

Sverige är ett av de länder i världen där staten äger absolut MINST skog. Privatpersoner äger cirka 50 % av skogen i Sverige, och privatägda företag ungefär 30 %.

http://www.skogsstyrelsen.se/Upptack-skogen/Skog-i-Sverige/Fakta-om-skogen/Vem-ager-skogen/

Ja, och det är just därför vi ska fortsätta äga marken själva. Allt fler privatpersoner säljer sin mark också för att tjäna pengar. Riskföretagen vill ju åt all mark de kan få.
Citera
2012-11-12, 17:56
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ja, och det är just därför vi ska fortsätta äga marken själva. Allt fler privatpersoner säljer sin mark också för att tjäna pengar. Riskföretagen vill ju åt all mark de kan få.

Kan du svara på frågan vad ett riskföretag är? Hur billigt säljs marken?
Citera
2012-11-13, 08:49
Medlem
goddamn hippies
Citera
2012-11-13, 08:55
Medlem
leabsurds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigmeanbill
Ett riskföretag = ett företag som säljer, tillhandahåller och tillverkar risk. I folkmun säger man att ett riskföretag "riskar" och de som arbetar för ett ett riskföretag kallas för riskare, tex;"jag jobbar som riskare på företaget X"
Utmärkande för riskföretagen är att de gärna etablerar sig i skogsmark där tall och gran utgör skydd mot nyfikna aktieägare och journalister.I skogen kan de även engagera sig åt sin bisyssla "skövling".

På senare tid har svenska skogsägare och naturälskare uttryckt att det finns en fara om man låter riskarna fortsätta sin utbredning utan vidare tillsyn.

Först läste jag det här seriöst, sen läste jag det som det borde läsas. Kul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in