2005-04-14, 20:37
Medlem
Avva66s avatar
Nån på forumet som jobbar med det?
jag vet, ingen match jämfört med java, C++, osv
men det finns parametetprogrammering o Q-prog
också, inte bara iso/dialog
kul å se om det finns nåra,
för "nåra" är vi, det finns hur mycket jobb som helst.
Citera
2005-04-14, 20:55
Medlem
TrolleFars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Nån på forumet som jobbar med det?
jag vet, ingen match jämfört med java, C++, osv
men det finns parametetprogrammering o Q-prog
också, inte bara iso/dialog
kul å se om det finns nåra,
för "nåra" är vi, det finns hur mycket jobb som helst.

Jobbar och jobbar ?!

Jag har drivit ett litet UF företag om du/ni vet vad det är. Där har jag jobbat lite med CNC programmering. Notera att det är lite.
Har bara använt det till att fräsa ut text till namnskyltar. Har därför bara använt mig av raka linjer och cirklar.

Fuskade desutom lite då vi gjorde ett program som gjorde jobbet åt oss
Citera
2005-04-14, 21:02
Medlem
Avva66s avatar
ok då e vi två som iaf vet vad det är frågan om. det skulle vara
kul om man kunde locka programmeringskunniga ungdomar till
detta yrke som skriker efter kunnig personal, men en skitig verkstad
verkar inte locka speciellt. Men det finns ju Cad/Cam också, där
finns det jobb om man är duktig.
Citera
2005-04-14, 21:20
Medlem
TrolleFars avatar
Cad skulle jag kunna tänka mig att jobba med. Gick en kurs i ettan på gymnasiet så jag vet lite vad det handlar om.
Arbetsmiljön i en verkstad skrämmer inte mig. Men jag tycker "vanlig" programmering (typ c++) är mycket roligare så jag satsar hellre på det istället.
Citera
2005-04-15, 07:57
Medlem
Hispers avatar
Ni får jättegärna slå mig i huvudet men jag tycker inte att det är så mycket i den här tråden som rör programmering utan mer att diskutera en typ av programmering som jobb. Mao borde den här tråden ligga i forumet för arbetsliv?

Har ni synpunkter så PMa mig.

Programmering -> Arbetsliv

/Hisper, moderator
Citera
2005-04-20, 21:30
Medlem
När jag inte är i skolan jobbar jag som maskinoperatör eller vad man ska säga, kör en HAAS Minimill, gör program och rubbet. Det svåra med CNC är inte programmeringen, utan att kunna fräsa bra, och fort.
Citera
2005-04-20, 22:12
Medlem
Avva66s avatar
Ja det är där erfarenheten kommer in, hoppas du kan tänka dej att fortsätta i yrket.. Själv kör jag en WFL millturn 9-axlig, (lite krånglig att programmera )
Citera
2005-04-21, 00:00
Medlem
Höll på med det under mina 3 år på gymnasiet, tyckte det var riktigt tråkigt att lära sig, men är kul sen när maskinen jobbar och man kan slöa lite Har inget jobb heller fast det ska vara lätt att få efter den utbildningen
Citera
2005-04-24, 14:31
Medlem
manganmanges avatar
jag jobbar med cnc det har jag gjort sen jag gick ut gymnasiet för typ 3 år sen, En grej som kändes lite dum med utbildningen på gymnasiet va att när man hade läst dom där kurserna cnc a,b,c,d så hade man jue typ inte ett dugg nytta av dom när man sen kom ut i verkliga livet å maskinerna hade ett helt annat programeringsspråk än på skolan
Citera
2005-04-26, 22:10
Medlem
Avva66s avatar
Det brukar ju va lite gamla grejjor på skolan, men dagens moderna styrsystem är ju i gengäld mycket enklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in