Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-12, 09:43
  #13
Medlem
Jag uppfattar policyn, eller iallafall tolkningen av den, som en kränkning av yttrandefriheten.
Citera
2012-11-12, 10:15
  #14
Medlem
Cul.De.Sacs avatar
Den viktiga frågan här är naturligtvis om det finns någon acceptabelt etablerad bank som inte bedriver kulturell och politisk censur som man kan byta till?

Förbannade förmyndare! Jag väljer dock att primärt skylla på media - bankerna gör ju naturligtvis såhär av den enda anledningen att de vill undvika att Aftonslaskets självutnämnda moralzombies står och krafsar vid direktionens dörrar i horder, ylandes efter blod och "ansvar". Så man idkar en preventiv självcensur och en tystnadens och rädslans kultur sänker sig som ett mörker över riket. Alla tittar ängsligt över axeln och skyndar vidare för att undvika att moralyxan skall sänkas i just deras hjässa och att medias blodhundar inte skall slita just dem i stycken.

Det värsta av allt? Att media nu på något perverst sätt försöker utmåla sig själva som kritiska och yttrandefrihetens försvarare, när man mycket väl vet att så fort de får blodvittring på nästa offer som betett sig det minsta klandervärt (ur en strikt viktoriansk synvinkel förstås) kommer de gemensamt kasta sig över denne.

Äcklande.
Citera
2012-11-12, 10:42
  #15
Medlem
Cul.De.Sacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorEbba
Tråden saknar frågeställning.
Vad är det du vill att vi ska diskutera?

Mod: lås tråden.

Första inlägget på Flashback? Stark öppning... Är du noggrann med regelverket eller ville du bara döda diskussionen?


Tillåt mig förseslå några diskussionsunderlag för att göra dig nöjd:
  • I vilken utsträckning bedriver svenska banker censur och vilka organisationer drabbas?
  • Vilka banker bedriver detta?
  • Varför bedriver man detta?
  • Vilka alternativ finns för de näringsidkare som vill bedriva laglig men av skenheliga moralväktare förtappad verksamhet?
  • Hur kan vanliga medborgare agera för att bankerna skall förmås att ändra sina usla policies?

Duger det tro?
Citera
2012-11-12, 10:53
  #16
Medlem
Det är väl okej. Wikileaks och Julian Assange har blivit blockerade i ett par år väl? Och den blockeringen startade i Sverige. Eftersom ingen har bryt sig så får det väl bli så.

Med tanke på att svenska folket valt de politiker som inskränker på våra friheter så är det självvalt.

Om jag ägde en bank så skulle jag blockera allt sosseslödder som finns. Man ska aldrig vara snäll mot psykiskt störda människor med makt.

Ni som debatterar detta här är bara missfoster. Ni kommer att slicka bankröv nästa gång ni vill ha lån, tro mig.
__________________
Senast redigerad av HimlensHemlighet 2012-11-12 kl. 10:55.
Citera
2012-11-12, 11:17
  #17
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Fungerande länk http://bit.ly/XwI1RX

Sverige är den nya öststaten.

Snararare den 51 staten. Jävla dubbelmoral a´la USA. På radion gac de exempel som skräckfilmer och sexleksaker. Är definitivt inget jag själv handlar, men jag vill fan inte bo i ett samhälle där det indirekt förbjuds av några privata banker (som garanterat har gjort ett och annat omoraliskt i historien) för att det stämplas som "omoraliskt".

Ett företag i Osby som sålt lagliga filmer på nätet tvingas nu stänga. Kul för honom att bli arbetslös, de behöver varje jobb de kan få, där i skogen. Öppnar dessutom ännu mer för olaglig fildelning.

Funderar allvarligt på att byta bank efter detta. Skall definitivt ringa dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
"Bankcensur" finns sedan länge, gå till valfri bank med tio tusen och säg att du vill sätta in dom på ett (ditt) konto. Banktjänstemannen kommer då att snegla misstänksamt på dig och fråga "var har du fått tag i dessa pengar?" samtidigt som hen lägger fram ett formulär man ska fylla i förklaringen till detta ovanliga beteende. Tio miljarder av skattebetalarnas pengar går däremot utmärkt att transferera till skatteparadis (Carema) medans Borg rycker axlarna och säger "jomen så har det ju alltid vart" även under sossarnas tid, lite urskuldande sådär...

Mycket kan man anklaga bankerna för, men inte detta. Det är Skatteverket som tvingar bankeran till det. Detta i jakten på svarta pengar.
Citera
2012-11-12, 11:24
  #18
Medlem
Cul.De.Sacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAC
Snararare den 51 staten. Jävla dubbelmoral a´la USA. På radion gac de exempel som skräckfilmer och sexleksaker. Är definitivt inget jag själv handlar, men jag vill fan inte bo i ett samhälle där det indirekt förbjuds av några privata banker (som garanterat har gjort ett och annat omoraliskt i historien) för att det stämplas som "omoraliskt".

Ett företag i Osby som sålt lagliga filmer på nätet tvingas nu stänga. Kul för honom att bli arbetslös, de behöver varje jobb de kan få, där i skogen. Öppnar dessutom ännu mer för olaglig fildelning.

Funderar allvarligt på att byta bank efter detta. Skall definitivt ringa dem.

Hör av dig om du hittar en bank som inte bedriver censur. Är uppriktigt intresserad av att byta.
Citera
2012-11-12, 11:28
  #19
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAC
...
Mycket kan man anklaga bankerna för, men inte detta. Det är Skatteverket som tvingar bankeran till det. Detta i jakten på svarta pengar.
Det är EU som tvingar bankerna till detta, inte Skatteverket.
I Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/60/EG finns "åtgärder för att förhindra att det finansiella systemet används för penningtvätt och finansiering av terrorism"
Detta direktiv tvingade Sverige att införa "Penningtvättslagen"...
Citera
2012-11-12, 11:41
  #20
Medlem
Pipharens avatar
Det här låter som något olagligt i mina öron. Censur av kultur genom finansiell blockad, wtf? Banker är inte personer med åsikter, vi lever inte i Mitt Romneys värld förhelvete.
Citera
2012-11-12, 12:04
  #21
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipharen
Det här låter som något olagligt i mina öron. Censur av kultur genom finansiell blockad, wtf? Banker är inte personer med åsikter, vi lever inte i Mitt Romneys värld förhelvete.
Olagligt är det dock inte, då bankerna är privata och får ha (näst intill) vilka regler de vill gällande sånt här. De har full rätt att neka kunder. Men visst är det för jävligt. Jag förstår inte riktigt varför de gör så här. Det lär ju knappast förbättra deras rykte, och i dessa dager så har inte gemene man så extremt positiv syn på banker.
Citera
2012-11-12, 12:07
  #22
Medlem
timmmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipharen
Det här låter som något olagligt i mina öron. Censur av kultur genom finansiell blockad, wtf? Banker är inte personer med åsikter, vi lever inte i Mitt Romneys värld förhelvete.

Fast i en "liberal värld" ska ju banken ha all rätt att censurera kultur som de tycker är opassande.
Byt bank om det så inte passar.
Citera
2012-11-12, 12:19
  #23
Medlem
lulz123s avatar
Låter förövrigt som något tidningarna skulle kunna skriva första april. Men nu är det inte första april...
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Olagligt är det dock inte, då bankerna är privata och får ha (näst intill) vilka regler de vill gällande sånt här. De har full rätt att neka kunder. Men visst är det för jävligt. Jag förstår inte riktigt varför de gör så här. Det lär ju knappast förbättra deras rykte, och i dessa dager så har inte gemene man så extremt positiv syn på banker.
Går det inte skapa en religion där denna kultur är obligatorisk så blir det plötsligt olagligt?
Citera
2012-11-12, 12:26
  #24
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cul.De.Sac
Hör av dig om du hittar en bank som inte bedriver censur. Är uppriktigt intresserad av att byta.

Samma här,, jag må ha levt i ett töcken som inte kände till detta men jag måste säga att det är chockerande och beskriver en hejdlös dubbelmoral eftersom jag antar att inga av de aktuella bankerna kan säga att de bedriver 100% etisk verksamhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback