Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-13, 08:22
  #121
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joelbitarn
Fast med Visa och mastercard vet man ju aldrig. De har ju t.ex. blockerat donationer till Wikileaks . Tycka vad man vill om Wikileaks, men dömda för något olagligt är det inte. http://wikileaks.org/Banking-Blockade.html

Godtycklig censur är det som händer när vi är beroende av ett fåtal globala betalleverantörer
I synnerhet eftersom de globala betalleverantörerna har sitt ursprung i USA finns stora risker att deras policy baseras på amerikansk dubbelmoral...

Om banker och kortföretag säger sig värna om sina "etiska riktlinjer" kan man ju fundera på varför det är snudd på omöjligt att få dem att säga upp betaltjänster för kända blufförretag som ständigt lurar konsumenter vid telefonförsäljning och liknande.
Citera
2012-11-13, 08:23
  #122
Medlem
zorzes avatar
Aftonpressen har nu tagit upp historien.
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle15761599.ab

Att hänvisa till Visa och Mastercard låter väldigt löst.Så V/M får sätta agenden om vad som är seriös och oseriös verksamhet?.....Tror att det gäller vantolkning av V/M etiska regler.

Avtalet mellan bankerna och V/M är säkert på 50-100sidor text i myrskrift där de svenska banktjänstemännen vantolkat reglerna eller som sagt använder dem som svepskäl till att stänga pengaflödet till mindre viktiga verksamma företag som kanske av banken upplevs vara kostsamma för bankerna.
Citera
2012-11-13, 09:14
  #123
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Har de sagt det? Swedbank säger på sin Facebooksida som svar på kritiken att de måste följa Visas och Mastercards regler. Det låter väl definitivt som om det hela generellt har en reell bas i fakta och det är fortfarande inte klarlagt hur det förhåller i just det här fallet med skräckfilmsbutiken.
Jag läste det på facebook-sidan "Stoppa bankcensuren":
https://www.facebook.com/events/1374...7578416389969/
https://www.facebook.com/events/1374...7527426395068/
Citera
2012-11-13, 09:51
  #124
Medlem
Broncofans avatar
Tror många här inne har missförstått det hela. Det är inte bankerna utan kreditkortsföretagen som Visa och Mastercard som har en sådan policy. Såg det på aktuellt igår kväll när det var kulturnyheter. Personligen kan jag dessutom förstå att de inte vill bli förknippade med sådana här saker.

Kolla 40:10 in
http://www.svtplay.se/video/578078/12-11-21-00
Citera
2012-11-13, 10:42
  #125
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broncofan
Tror många här inne har missförstått det hela. Det är inte bankerna utan kreditkortsföretagen som Visa och Mastercard som har en sådan policy. Såg det på aktuellt igår kväll när det var kulturnyheter. Personligen kan jag dessutom förstå att de inte vill bli förknippade med sådana här saker.

Mja, man förkunnade först stolt att man hade "en moralisk kompass" för att senare - när det började blåsa lite - börja mumla om att de egentligen inte hade någon talan utan att det var Visa och American express som bestämde.

Enligt min mening så har bankerna inget annat att göra än att förmedla pengar. Ska de börja ta moraliska hänsyn finns det annat att börja jobba med än skräckfilmer ...

Problemet för min del är inte om den ena eller den andra filmen skulle vara förbjuden. Det är bara det att jag vill veta vem som förbjudit den och varför. Som det nu verkar vara så har vi ersatt den svenska filmcensuren med en anonym amerikansk tjänsteman.
Citera
2012-11-13, 10:55
  #126
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9948741
Nog för att storbankerna är riktiga skitstövlar, men här tror jag faktiskt SR har gjort en story av någon som gråter ut... Han har taskig koll på ekonomin i företaget och måste skylla bort sig.

Vem ska vi skjuta, han som gråter eller fanskapet som kallar sig journalist?
Men bankerna som intervjuades sa ingenting om att detta handlade om uteslutning av kunder med taskig ekonomi. Tvärtom bekräftade de att de uteslöt lagliga företeelser som de betraktade som omoraliska, ex.vis snacket om deras "moraliska kompass".
Citera
2012-11-13, 11:11
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UAC
Men bankerna som intervjuades sa ingenting om att detta handlade om uteslutning av kunder med taskig ekonomi. Tvärtom bekräftade de att de uteslöt lagliga företeelser som de betraktade som omoraliska, ex.vis snacket om deras "moraliska kompass".

Nja, nu tycker jag du läser in lite mycket. Anledningen till att de inte sa att det handlade om ekonomi i de här fallen kan ju bero på att de inte har fått frågan. Och troligtvis känner inte en pr-ansvarig till de här specifika fallen.

De har ju inte sagt att de använder, eller har använt, klausulen heller, bara att den finns
Citera
2012-11-13, 11:12
  #128
Medlem
whoracles avatar
Roland har nu uttalat sig i facebookgruppen:

Hej,
Det cirkulerar många rykten och mycket spekulationer kring detta, skulle därför vilja klargöra exakt vad som hänt.

Jag har tidigare valt att inte gå ut med exakt vilket företag det handlade om denna gång, tyckte egentligen inte att det var det intressanta. Jag tyckte sakfrågan var intressantare. Men för att undvika fler spekulationer berättar jag nu exakt vad det handlar om.
Vi har i olika konstelationer sålt skräckfilm på nätet sedan 2003. För ungefär fem år sedan började vi få problem med vissa betallösningar som plockades bort med hänvisning till att vi hade ett omoraliskt innehåll i vår webshop. Vi har även blivit spärrade av att använda vissa tjänster på stora sökmotorer av samma orsak.
Varje gång en sådan här sak händer leder det till ekonomiskt bortfall (vi kan inte ta betalt) och stora bekymmer, vi måste hitta nya lösningar, kunderna blir lidande och det blir allmänt väldigt jobbigt.

Nu hade det faktiskt varit lugnt ett tag, men så dök det upp ett mejl från PayPal. I mejlet fick jag meddelande om att vi brutit mot deras etiska regler och att kontot var ”permanent avstängt”. Dessutom hade dom låst våra tillgångar på det kontot i upp till sex månader (det intressanta är att dom skickar ut detta mejl med informationen först efter att dom faktiskt låst kontot – vi kommer alltså inte åt vårt eget konto).

Vi säljer merparten av våra produkter till utlandet, PayPal är alltså extremt viktigt för oss eftersom de flesta betalningar från utlandet går genom dem.

Då detta inte var första gången det hänt, inte ens andra eller tredje. Det är heller inte bara PayPal, utan genom årens lopp är det flera kortföretag och andra betalningslösningar som spärrat oss. Jag har tyvärr tappat räkningen på hur många gånger det skett. Nu kände vi att vi inte orkade driva fighten en gång till. Därför fattade vi ett beslut om att lägga ned försäljningen av skräckfilm i butiken. Helt enkelt för att få lugn och ro och kunna driva vårt företag på samma förutsättningar som alla andra.

OBSERVERA! Vi lägger inte ned företaget. Vi kommer även fortsättningsvis sälja t-shirts, posters, drakar och allt annat vi har i butiken. Det är bara skräckfilmen som försvinner och det av orsaken att vi inte längre orkar bråka med kreditbolag.

Vi la upp en text om detta beslut på Dark Entertainments facebooksida och informerade om att vi lade ned försäljningen av skräckfilm och varför vi gjorde det. Jag hade då ingen som helst avsikt att gå vidare med detta, jag ville bara lägga det bakom mig.

Dagen efter blev jag kontaktad av en journalist från P4 som tyckte sakfrågan var viktig och han ville därför göra en intervju, som jag var extremt motvillig till eftersom, som jag skriver ovan, jag tyckte jag redan lagt saken bakom mig.

Hur som helst, jag gjorde intervjun och berättade vad vi drabbats av och på vilket sätt vissa företag kan diktera villkor om vad som får och inte får säljas.

Allting annat om att vi är avstängda från samtliga banker, att vi inte får ha bankkonton och så vidare stämmer inte. Vi har haft stora problem med olika betalningslösningar beroende på att de anser vi säljer stötande material.
Därför har vi valt att plocka bort den typen av produkter ur vårt sortiment.

Vad olika storbanker säger i sakfrågan gör dom helt på eget bevåg, det är inte vi som målat ut den ena eller andra banken. Dom har själva gjort uttalanden om sina policys och dessa uttalanden får dom stå för själva.

Hoppas jag rätat ut åtminstone några frågetecken

Rolle
www.skrackfilmsbutiken.se
roland@darkentertainment.se
Citera
2012-11-13, 12:52
  #129
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Ptja, det kan du väl göra? Allt du behöver är 50 mille och ett aktiebolag, sen söker du tillstånd hos FI.
http://www.driva-eget.se/kan-jag-sta...-bank--4074959

Jaså, har det öppnats nya banker i Sverige av privatpersoner som driver den som egen firma?
Citera
2012-11-13, 14:22
  #130
Medlem
Någon som sett om VISA / MasterCard svarat på kritiken?
Citera
2012-11-13, 14:29
  #131
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9948741
Någon som sett om VISA / MasterCard svarat på kritiken?

Tipsar om denna:

http://www.forbes.com/sites/suwcharm...ensor-fiction/
Citera
2012-11-13, 15:59
  #132
Medlem
Oppresseds avatar
Vänta nu... Carl Bildts folkmordsmiljoner är inte "oetiska" att ta hand om men skräckfilm där går gränsen..?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback