2012-11-12, 01:24
Medlem
ja hallå.

Igår värmde jag en pizza i ugnen. När jag tog ut den var det hål i botten på pizzan och det droppade ner ost. Osten brände sedan fast och blev helt svart. Eftersom ugnen fortfarande var varm så kunde jag inte skrapa bort det.

Och nu hade jag glömt bort det och skulle sätta på ugnen. Då märker jag efter 5 minuter att det ryker så in i helvete från osten och när jag öppnar ugnslocket så kommer det ut hur mycket rök som helst. Vafan gör jag nu? kan sån där skit börja brinna? Och hur får man bort det egentligen?

(Ja mina mattider är konstiga men det beror på att jag har jobbat eftermiddag)

Mod får väl flytta på tråden om det är felplacerad.
Citera
2012-11-12, 01:54
Medlem
Ceddys avatar
Eh, börja med att vädra ut och låt ugnen svalna kanske.. Sen kan du gå loss med typ svinto eller möjligen en vass stekspade, något rengöringsmedel eller liknande.
Citera
2012-11-12, 02:06
Medlem
Tror jag har det under kontroll nu. Såg bara livet passera revy eftersom jag bor i lägenhet och det skulle inte vara någon höjdare om brandlarmet gick på grund av det. Osten var även helt kolsvart och rykte ordentligt. Så man blev ju lite skitnödig i stundens hetta.
Citera
2012-11-12, 10:31
Medlem
Nhetiks avatar
Vänta tills det svalnat och torkat igen, tvätta plåten som osten sitter fast på ordentligt med svinto. Se till att torka ugnen ren innan du använder den igen så det inte är diskmedelsrester kvar på plåten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in