Citat:
Ursprungligen postat av HundKattRäv
Tack för svar!
Nästa kapitel boken heter de Rahm Cohomology.. har ingen aning om vad det handlar om så funderar på att skippa det. Vad säger ni erfarna, är det av intresse för fysiker? Är det Vackert?!

Jo, det är intressant för fysiker skulle jag säga. Cohomology dyker upp lite här och där i teoretisk fysik, och de Rham cohomology är enligt mig ganska lätt att förstå. Vilken bok är det du läser, förövrigt?
Angående din andra fråga: jag kunde inte svara på den på rak arm, jag visste vad lagranska delmångfalder var men inte hur eller om de hänger ihop med mekanik. Efter att ha läst på lite tror jag att jag förstår lite hur det funkar, så jag kan försöka förklara, det är nyttigt för att se om man faktiskt fattar. De dyker upp i klassisk mekanik, men i den hamiltonska formuleringen snarare än den lagranska.
Säg att vi har ett fysiskt system med n frihetsgrader, med fasrum M (rummet av alla koordinater och relaterade rörelsemängder) och Hamiltonian H. M är ju då en symplektisk mångfald med symplektisk form given av
[;\omega = \sum_{i=1}^n dx^i \wedge dp^i ,;]
och anta vidare att vi har n bevarade storheter (integrals of motion), och att energin (dvs. H) är en av dem. I så fall är rörelsen av systemet i M begränsad till en n-dimensionell delmångfald: och denna är precis en lagransk delmångfald.