2012-11-11, 23:22
Medlem
Ersattarens avatar
Självklart fortsätter man samma rutin som innan med borstningen men att man istället dricker med sugrör.

Jag har såpass tur att jag aldrig haft ett hål och om jag fortsätter i samma takt så kan jag undvika framtida hål men kan tänka mig att ha detta i åtanke om det fungerar.

Diskussion:

Kan man undvika hål i tänderna om man dricker med sugrör?
Om detta är sant, skulle ni kunna tänka er att göra detta i så fall?

Mvh
Citera
2012-11-11, 23:31
Medlem
DelGriffiths avatar
Jag minns inte exakt var jag har hört det men jag kör alltid med sugrör när det gäller läsk och sura drycker.
Citera
2012-11-11, 23:32
Medlem
ColaKexs avatar
Citat från sund.nu : Om du vill dricka sura drycker så gör det med sugrör för att minska kontakten med tandemaljen
Citera
2012-11-12, 13:47
Medlem
Drycker med lägre pH som juice, saft, och coca cola kan ju ge erosionsskador. Och då är det rekommenderat att dricka med sugrör. Sen givetvis hjälper det mot karies också, men studier kan inte säga riktigt hur bra effekten är.
Karies uppkommer när sockerhaltiga saker får ligga kvar en längre stund på tänderna, ex klibbiga kolor, godisar choklad etc, medan drycker egentligen sköljs ner relativt snabbt.

Däremot kan grövre erosioner senare leda till att man lättare får hål eftersom emaljen, den hårda ytan, försvinner snabbare och därför kan bakterierna snabbare jobba sig in i tanden.

Jag själv använder sugrör när jag är hemma, men det ser rätt knasigt ut om man tar med det sig ut
Citera
2014-05-09, 22:33
Medlem
DaveGrohls avatar
Bumpar tråden lite. Mest för att folk verkar så negativa mot sugrörets effekt. Har sedan nåt år gått över till att dricka det mesta med sugrör (utom vatten och mjölk, dricker ej kaffe). För det första räcker det med att trycka in sugröret ca 2-3 cm innanför framtänderna för att det ska gå att dricka utan att drycken kommer i kontakt med tänderna, gäller bara att hålla tungan rätt så att det bara får kontakt med tungan och gommen.

För min egen del har detta, i kombination med floursköljning varje kväll och normal tandborstning (ca 10 ggr i veckan, varje kväll plus morgonen ungefär varannan) lett till att mina tänder inte längre blir sämre. Har lagat en av mina tänder och det var efter det som jag gick ifrån att endast borsta tänderna till att införa sugrör och flour. Jag är övertygad om att varken sugrör eller flour hade hjälpt så mycket på egen hand som kombinationen har gjort, dvs det kan inte bara vara flourets förtjänst att mina tänder slutat försämras (har ett hål som varit oförändrat sedan jag vidtog dessa åtgärder).

Jag dricker dessutom mycket läsk (0,5-1L om dagen). Denna mängd har i stort sett varit oförändrad under hela tidsperioden. Jag minns väldigt väl hur "mjuka" mina tänder kunde kännas efter en dag med mycket läsk utan sugrör, nu när jag använder sugrör så blir inte den effekten lika stor och absolut motverkar ju flouret detta också. Min rekommendation som lekman är att alla som vill skona sina tänder bör använda sugrör samt skölja med flour. Det skadar väl inte att testa? Slippa tandont och kostnaden av lagningar är ju inte heller fel.
Citera
2014-05-09, 23:48
Medlem
lithionits avatar
min far har en bekant som är tandhygienist och har vart det i typ 40 år och hon bekräftade att det med att dricka med sugrör är bättre för tänderna då tandytorna exponeras för mindre socker/sura drycker. Jag trodde mest att det var en skröna.
Citera
2014-05-10, 12:10
Moderator
ofays avatar
Ja du besparar tänderna framförallt erosionsproblematiken.
Citera
2014-05-10, 12:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Man kan ju även göra som bulemikerna, dom gnider in tänderna med vaselin för att inte magsyran från spyendet skall fräta sönder tänderna.
Citera
2014-05-10, 12:25
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man kan ju även göra som bulemikerna, dom gnider in tänderna med vaselin för att inte magsyran från spyendet skall fräta sönder tänderna.

Hur mår deras stämband?
Citera
2014-05-10, 14:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Hur mår deras stämband?
Säkerligen inte så bra, om dom nu inte kommit på tekniker där också, det känner jag faktiskt inte till.
Citera
2014-05-10, 14:47
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Hur mår deras stämband?

stämbanden sitter i luftstrupen inte matstrupen
Citera
2014-05-10, 14:57
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
stämbanden sitter i luftstrupen inte matstrupen

Hört talas om refluxinducerad stämbandsinflammation?
Jag har haft det, likt en del andra sångare.
Foniatrikern nämnde under laryngoskopin att man kunde få det om man hade sura uppstötningar pga refluxsjukdom eller om man kräkts. Det kunde räcka med en enda gång.

Det hamnar fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in