Citat:
Ursprungligen postat av Oculus
17000......oj jävlar!!
Vi jagar med många olika raser, stövare, drever, gråhundar osv, men den hunden som är mest mångsidig måste vara Wachteln tycker jag, massor med action och så slipper man sitta och vänta på hund som inte kommer tillbaka.
Typiskt Wachteldrev ligger på runt 15-30 minuter, sedan är dom redo att gå på något nytt.
Det finns också en variant som kallas Gråwachtel, där finns det gråhund i 50/50 då kan får man en hund som ställer älg om man nu skulle vilja använda den till det senare!
Apportering är också något som funkar helt okej.
Kommer förmodligen själv att skaffa mig en efter att ha sett hur dom funkar i skogen, vi har än så länge jag med 8 olika individer, så jag är ingen expert men tycker mig se att det är en mycket enkel och trevlig hund att ha och göra med!
Kan också rekommendera Wachtel min far har en som visat sig vara helt otroligt duktig på flera typer av jakt, en riktigt bra allround!
Rådjursjakten blir väldigt rolig och då den ej är lika spårnoga som tex. en tax så har djuren inte lika bråttom undan och kommer ofta i vacker takt för fina skott. I övrigt stämmer det som du säger med de korta fina dreven, han går sällan utanför skyttelinjer vilket garanterar en fartfylld och effektiv jakt.
Han använder också denna Wachtel vid älgjakt (är en "vanligt" wachtel ej "grå") och jagar även i denna jakten mycket bra, ställer ofta älgarna... lite väl bra för han hänger nästan i skägget på dem, ett under att han klarat sig utan allvarliga sparkar! peppar peppar.
Sen har vi också nytta av han vid sjöfågeljakt där han apporterar bytet på vattnet (Älskar att leka i vatten på sommaren) vilket sparar mycket tid då man ej behöver ta båten för att bärga.
Som sagt en mycket bra allroundhund och är väldigt bra med barn och familj, kräver mycket motion och pälsvård (annars blir det rastaflätor) men väldigt tacksam och glad ras.