2005-04-15, 00:03
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Men Busmakarn, skaffa en utbildning istället så slipper du söka jobb som pizzabagare.

Hör och häpna, Bråkis har faktiskt fuskat sig fram som fuskpizzabagare än gång i tiden
Men det är en helt annan historia.
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Ciao ciao i Örebro. Tror att de är dom som bakar mycket goda stenungspizzor med äkta mozzarella och andra Italienska kroppsdelar. Dom försöker nog vara lite fisförnäma men som vanligt så har de ingen som hellst känsla för inredning, känns mer som en vedbod. /perris
Just ja, nu vet jag vilken pizzeria det är, gamla kolgrillen - ligger lite malplacerat inklämt mellan 7 (?) bensinmackar i dom östra delarna av stan.

Hur som helst, snus är snus om än i gyllene dosor..
Citat:
Ursprungligen postat av scitor
Du kanske blir ledsen i ögat eftersom du bara hade två veckors högstadieprao i ämnet och inte är kvalificerad..?
Nej, så särskilt ledsen är jag inte.
Citera
2005-04-15, 09:17
Medlem
miklons avatar
Att arbetsgivarna ställer höga krav i annonserna är ju inget ovanligt och som redan har nämnts är väl den främsta anledningen att minska antalet ansökningar.

Förstår inte riktigt vad det är att bråka om, det står väl annonsören fritt att ange vilka krav som helst och tycker man att man kan klara jobbet trots avsaknad av formell kompetens är det väl bara att söka och försöka övertyga arbetsgivaren om att man ska ha jobbet.

Iofs kan man ju fundera på vad det är för arbetssituation vi har i landet när varenda jobbannons tvingas ha höga krav i annonserna för att slippa hundratals ansökningar.
Citera
2005-04-15, 09:47
Medlem
rick-ransoms avatar
Vad det tyvätt ofta handlar om är att arbetsgivarna genom att begära arbetlivserfarenhet vill veta att "man kan sköta sig på ett arbete" d.v.s. inte sluta efter en vecka, inte strunta i arbetstider, inte sjukskriva sig bara för att man inte orkar gå upp m.m.

Detta är dess värre en effekt av LAS där man inte vågar ta en oprövad .
Efffekten av LAS är därmed att man gjort det enormt mycket svårare för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden. Det är ju ett moment 22 då man inte kan få arbetlivserfarenhet utan att arbeta.........

PS
Man kan inom parentes undra om det är samma tänkande som gjör att många tjejer föredrar killar som redan har sällskap än singlar. En upptagen kille är ju redan "godkänd" av en annan tjej - en signel "måste det vara något fel på" eftersom ingen annan tjej knipit honom

Eller................
Citera
2005-04-15, 09:51
Medlem
Hurkels avatar
De vill väl få så bra de kan helt enkelt och det kommer ändå komma en massa ansökningar från folk som aldrig lagat mat i hela sitt liv och som bara vill verka aktiva inför arbetsförmedlingen.
Citera
2005-04-19, 03:03
Medlem
General Nogis avatar
Är det inte väldans ovanligt med såna här annonser? De allra flesta pizzeriorna är ju renodlade familjeföretag.
Citera
2005-04-19, 11:12
Medlem
Ett av skälen till att det krävs en viss tids yrkeserfarenhet är att pizzabagaren skall kunna de flesta pizzornas ingredienser i huvudet. När det är stressigt så ska inte bagaren behöva kolla i menyn för att se vad han skall slänga på pizzorna.
Enligt utsago från den lokala pizzaägaren.
Citera
2005-04-19, 12:02
Medlem
Skälet är väl att man kan ställa dessa krav i dagens läge. Vem tar du...en med dokumenterad erfarenhet eller en oprövad? Man har inte råd att chansa.
Citera
2005-04-19, 12:26
Awaiting Email Confirmation
Ice-Ds avatar
Skälet till 3 års arbetserfarenhet är antagligen många av dem anledningarna tidigare nämnda men även att man ska ha en hyfsad pizza/h nivå. Säg att du jobbat i ett halvår tror du då att du klarar av att göra ca 100 pizzor i timmen utan att dem smakar illa? För under stress så är nog erfarenhet ett stort jävla plus :P!
Citera
2005-04-19, 12:57
Medlem
RigorMortiss avatar
En mängd trams och oneliners har blivit borttagna. Håll er till ämnet!

//Moderator
Citera
2005-04-19, 14:03
Medlem
Jag kan berätta om mina egna erfarenheter som pizzabagare. När jag sommarjobbade som pizzabagare i Italien insåg jag ganska snabbt att det inte var så lätt som det verkade.
Pizzerian jag jobbade på låg på en ort fullsmäckad med turister. Att göra en bra deg var inte det lättaste, om man tex råkade sätta för mycket vatten blev degen klibbig, och då fick man stora problem senare. När degen var färdig skulle man förbereda alla ingredienser, mycket hackande, skärande och strimlande. Och snabbt skulle det gå. Sedan skulle man göra bullar. Alla bullar ska vara exakt lika stora och tunga, och man måste få in en viss instinkt för att få rätt storlek på alla bullar. Och man måste skynda sig, det är en kamp mot klockan att få färdigt hundratals bullar innan pizzerian öppnar. Allt detta lär man sig dock efter ett tag.

Sedan är det bråttom, man måste äta någonting snabbt innan pizzerian öppnar, oftast stående. Snart börjar gäster strömma in, och det är nu helvetetet börjar. Beställingarna kommer i en rasande fart, " 4 pizzor" , "8 pizzor", "2 pizzor", "3 pizzor" osv. Man fullständingt översvämmas av beställningar, och ganska snart har man 12 pizzor i ugnen samtidigt, alla insatta på olika tidpunkter och alla ska till olika bord. Samtidigt fortsätter beställningarna att strömma in. Värmen från dels ugnen och dels från den italienska sommarvärmen är outhärdlig. Av någon anledning är det i pizzavärlden tabu att använda kavel, så bullarna ska göras till pizzabottnar med händerna, och detta gör att man efter ett tag får rejäl mjölksyra i armarna. Om man dessutom som jag får rysningar av mjöl blir det ännu värre.
Med jämna mellanrum kommer äckliga tyskar, ofta med hockeyfrilla, för att klaga på att pizzan är för bränd, fast den inte är det. Ibland kommer tyskar för att berömma en, och ska tvunget börja småprata fast de ser hur stressigt man har det. Sedan kommer servitörerna och stressar en. Plötsligt kommer chefen och skäller ut en för att en tysk med hockey klagat. Man har verkligen inte tid att stå och bråka med chefen. Sen dyker kocken upp och sätter in stora lasagneformar i pizzaugnen som tar upp hela nedre delen av ugnen, och bråk och stora problem uppstår.
Så här fortsätter det i timvis, enda tills man äntligen slutar vid elvatiden. Så här håller det på varje dag, 7 dagar i veckan.

Själva arbetsuppgifterna man har som pizzabagare är inte särskillt svåra, det är tempot som är det farliga. Man måste verkligen vara stresstålig, och man borde ju klara stressen bättre ju mer erfarenhet man har. Men sedan kan man nog knappast jämföra kvarterspizzerian med den pizzeria jag jobbade på. De pizzabagare jag sett på kvarterspizzeriorna verkar ha ett mycket lugnare tempo än jag hade.
Citera
2005-04-19, 19:17
Medlem
mr_zipoxs avatar
Intresant inlägg Knivblod

Jag tror inte att du skulle ha några problem att få jobbet efter den erfarenheten även fast du inte kanske arbetade i tre år.

Citera
2005-04-19, 20:21
Medlem
Jag snackade lite med en av de bästa pizzabagarna i landet (enligt mig) och enligt honom tar det ungefär 3-6 månader max att lära sig baka/komma ihåg ingredienser mm. Och för övrigt bor vi i Sverige, har man inte 10 års arbetslivserfarenhet samt minst en kandidatsexamen från högskola så är det svårt att få bra jobb. Det är svårt att komma ut i arbetslivet som ung
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in