2010-09-29, 21:58
Medlem
losermans avatar
Beställde i Onsdags förra veckan en jacka från England som jag beräknar komma fram imorgon.
Min fråga är om det går att hämta ut jackan utan varken avi eller kollinummer (företaget skickade inte med något kollinummer), det vill säga att endast hämta ut paketet med legitimation?
2010-09-30, 07:59
Bannlyst
Din sändning har kommit till DHL terminal och lastas om för vidare transport. 2010-09-30 00:39:00.0
Avgått Din sändning har sorterats och lämnat DHLs avgående terminal. 2010-09-29 18:55:00.0

Borde väl ha fått det då snart?
Stället det ska till ligger inte långt ifrån där det är nu.
2010-09-30, 08:02
Medlem
OttoVanSants avatar
Här är din försändelse:
30 sep kl 07:26
Kan hämtas ut på Posten Företag Terminalen

Historik:

30 sep kl 07:26 Posten Företag Terminalen, Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras.
30 sep kl 07:26 Posten Företag Terminalen, Försändelsen är vidaresänd till mottagarens utlämningsställe.
30 sep kl 07:25 Posten Företag Terminalen, Försändelsen har ej kunnat delas ut. Försändelsen aviserad.
30 sep kl 02:55 Sundsvall, Försändelsen har passerat postterminal.
29 sep kl 14:36 Stockholm EMS, Försändelsen kommer att skickas vidare för utdelning till mottagaren.
28 sep kl 17:01 Stockholm EMS, Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering.
28 sep kl 17:01 Stockholm EMS, Under tullbehandling hos Posten AB
24 sep kl 13:44 U.S.A., Avsändaren har lämnat in försändelsen i utlandet.
Senast redigerad av OttoVanSant 2010-09-30 kl. 08:35.
2010-09-30, 12:05
Medlem
Helge-fossmos avatar
Jag lyckats att göra en liten tabbe. Det är så här att jag har beställt en tv från komplett. Jag bor i en lägenhet med 2 till ungdomar, och en av dom har sin pappa som hyresvärd (alltså är det han som äger lägenheten). Eftersom jag vela ha hit paketet till lägenheten så skrev jag inte min hemort så därför skrev jag in hans namn ist och adressen till den här lägenheten.

Nu började jag fundera om det kommer bli problem när jag ska hämta ut paketet eftersom den inte står på mitt namn. Det finns ingen möjlighet att han kan komma hit å hämta ut det. Hur fan ska jag göra nu? Och nu har jag fått en brevavisering som säger att jag kan komma och hämta ut paketet.
2010-09-30, 12:46
Medlem
P102s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge-fossmo
Jag lyckats att göra en liten tabbe. Det är så här att jag har beställt en tv från komplett. Jag bor i en lägenhet med 2 till ungdomar, och en av dom har sin pappa som hyresvärd (alltså är det han som äger lägenheten). Eftersom jag vela ha hit paketet till lägenheten så skrev jag inte min hemort så därför skrev jag in hans namn ist och adressen till den här lägenheten.

Nu började jag fundera om det kommer bli problem när jag ska hämta ut paketet eftersom den inte står på mitt namn. Det finns ingen möjlighet att han kan komma hit å hämta ut det. Hur fan ska jag göra nu? Och nu har jag fått en brevavisering som säger att jag kan komma och hämta ut paketet.

Kan du få tag på hans legitimation kan du vara bud åt honom. Då visar du avin, ditt och hans leg, och så får du ut paketet. Om du inte kan få tag på hans leg, ring det lokala Företagscentret/Postcentret (hittas via posten.se) och fråga hur du ska göra. Ibland går det bra med en papperskopia på mottagarens leg.

För att undvika detta problem i framtiden, använd c/o (care of). Du skriver då adressen som

Ditt Namn
c/o Polarens Farsa
Adressvägen 1
123 45 Orten

Så hamnar avin i lägenheten men ditt namn står på paketet.
2010-09-30, 13:24
Medlem
OttoVanSants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttoVanSant
Här är din försändelse:
30 sep kl 07:26
Kan hämtas ut på Posten Företag Terminalen

Historik:

30 sep kl 07:26 Posten Företag Terminalen, Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras.
30 sep kl 07:26 Posten Företag Terminalen, Försändelsen är vidaresänd till mottagarens utlämningsställe.
30 sep kl 07:25 Posten Företag Terminalen, Försändelsen har ej kunnat delas ut. Försändelsen aviserad.
30 sep kl 02:55 Sundsvall, Försändelsen har passerat postterminal.
29 sep kl 14:36 Stockholm EMS, Försändelsen kommer att skickas vidare för utdelning till mottagaren.
28 sep kl 17:01 Stockholm EMS, Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering.
28 sep kl 17:01 Stockholm EMS, Under tullbehandling hos Posten AB
24 sep kl 13:44 U.S.A., Avsändaren har lämnat in försändelsen i utlandet.

Nvm, åkte och hämtade det
2010-09-30, 13:38
Medlem
Helge-fossmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P102
Kan du få tag på hans legitimation kan du vara bud åt honom. Då visar du avin, ditt och hans leg, och så får du ut paketet. Om du inte kan få tag på hans leg, ring det lokala Företagscentret/Postcentret (hittas via posten.se) och fråga hur du ska göra. Ibland går det bra med en papperskopia på mottagarens leg.

För att undvika detta problem i framtiden, använd c/o (care of). Du skriver då adressen som

Ditt Namn
c/o Polarens Farsa
Adressvägen 1
123 45 Orten

Så hamnar avin i lägenheten men ditt namn står på paketet.

ja juste man kan använda c/o ist fan att jag inte tänkte på det. Iaf så var jag till posten nu och frågade hur jag skulle göra. Dom sa även att det smidigaste sättet är om jag får tag på hans leg. Ska försöka med det! Tack iaf
2010-10-02, 23:34
Medlem
Är det någon som har skickat expressbrev till england? Jag har ett brev som MÅSTE komma fram senast nu på onsdag. På postens hemsida står 2 arbetsdagar men vet inte hur tillförlitligt det är.
2010-10-04, 14:12
Medlem
Hejsan. Kan ha svarats på tidigare i tråden men orkade bara gå igenom 100 sidor.
Det är så att jag fått ett varubrev skickat till mig på runt 1,5 kg. Stämmer det att jag bara kommer kunna söka på vart det lämnats in samt när jag kan hämta ut det? Dvs ingenstans däremellan?
Nu står det:

Beräknad leverans:
Tomteboda, Sorterad av Posten. Det har stått så sedan i Fredags. Varit paranoid att det har fastnat där men antar att så inte är fallet, eller?
2010-10-04, 20:31
Medlem
Jag tänkte skicka en check tillsammans med andra papper till UK. Eftersom det är en check föredrar jag att skicka det rekommenderat men posten tillåter en enbart att skicka rekommenderat till ett maxvärde på 500 SEK (utrikes) och checken ligger på strax under 900 SEK.

Jag har två frågor:
- Kan jag försluta checken i ett litet kuvert (som sedan läggs i postens lite större kuvert) på förväg och på så sätt inte behöva visa posten checken och istället ljuga om dess värde, eller kommer dom kräver att jag öppnar det mindre kuvertet?
- Vilka andra billiga möjlighet finns? Jag försöker kolla genom UPS och DHL men priserna verkar vara onödigt dyra (500 SEK och uppåt).
2010-10-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linola
Jag tänkte skicka en check tillsammans med andra papper till UK. Eftersom det är en check föredrar jag att skicka det rekommenderat men posten tillåter en enbart att skicka rekommenderat till ett maxvärde på 500 SEK (utrikes) och checken ligger på strax under 900 SEK.

Jag har två frågor:
- Kan jag försluta checken i ett litet kuvert (som sedan läggs i postens lite större kuvert) på förväg och på så sätt inte behöva visa posten checken och istället ljuga om dess värde, eller kommer dom kräver att jag öppnar det mindre kuvertet?
- Vilka andra billiga möjlighet finns? Jag försöker kolla genom UPS och DHL men priserna verkar vara onödigt dyra (500 SEK och uppåt).

Du får skicka vad du vill som rekommenderat, men om det kommer bort, får du bara 500 kronor i ersättning.

Vet du att det bara kostar tretti spänn extra för ditt värdefulla brev?
Postens tabell:
Rek 500 (ansvar upp till 500:-) 65:-
Rek 10 000 (ansvar upp till 10 000:-) 95:-

En check är ju ganska säker och om du korsar den (drar ett eller två streck diagonalt) så får den bara sättas in på mottagarens konto.
2010-10-04, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldfot
Du får skicka vad du vill som rekommenderat, men om det kommer bort, får du bara 500 kronor i ersättning.

Vet du att det bara kostar tretti spänn extra för ditt värdefulla brev?
Postens tabell:
Rek 500 (ansvar upp till 500:-) 65:-
Rek 10 000 (ansvar upp till 10 000:-) 95:-

En check är ju ganska säker och om du korsar den (drar ett eller två streck diagonalt) så får den bara sättas in på mottagarens konto.
Jaha, då hade jag missförstått det. Jag trodde man ej fick skicka med saker vars värde överstiger 500 kr i ett rek 500-brev.
Men för brev utrikes finns inte möjlighet att skicka via rek 100 000
http://www.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=4767.8092
"Betalningsmedel får inte sändas med Rek 10 000."
Jag antar att en check räknas som ett betalningsmedel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in