Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2000-06-14, 00:32
  #1
Medlem
finns det nåt annat företag förutom Brevia som tillhandahåller anonyma
postboxar till privatpersoner?
helst i malmö/gbg trakten...

_____________________________________________
  • Jag har kolli-id men ingen avi, kan jag hämta ut mitt paket?
    Ja det kan du, förutsatt att det inte är ett rekommenderat avtalsbrev. Är det ett postpaket, rekommenderat brev, stort brev eller postförskott kan du hämta det med legitimation (krävs inte för postförskott eller stort brev) och ditt kolli-id. Postombudet kommer skriva ut en dubblett-avi om det krävs. Är det ett avtalsbrev (där koll-id oftast börjar på RV) behöver du dock din avi. Kontakta avsändaren om du inte fått något.
  • Hur lång tid tar det för mitt paket att komma fram?
    Brev inom Sverige tar har normalt sett leveranstid på ett dygn. Postar du någonting innan tömning ska mottagaren ha brevet nästföljande vardag. Skickar du som ekonomibrev är leveranstiden 3 arbetsdagar. I jultider kan leveranstiden förlängas.
    Paket inom Sverige har leveranstid på 1-2 dygn beroende på resväg.
    För utrikes se http://www.posten.se/sv/Foretagspost...anstider.aspx?
  • Behöver jag legitimera mig när jag hämtar mitt paket?
    Legitimation krävs för postpaket och rekommenderat brev. Hämtar du brev som bud måste du ha med dig både din egen och mottagarens legitimation.
    Giltiga svenska legitimationer är körkort, pass, SIS-märkta ID-kort, ID-kort utfärdat av Skatteverket och polisens nationella ID-kort. LMA kort, utfärdat av Migrationsverket OBS, gäller endast för Rek från Migrationsverket.
    Giltiga utländska legitimationer är nationellt ID-kort utfärdat i annat EU-land samt Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz. Utländskt pass.

    Notera att om du hämtar rekommenderat brev som bud skall både du och mottagaren kvittera avi:n. Endast kolli-id duger inte på rekommenderat brev som bud alltså.
  • Hur länge ligger mitt paket kvar hos postombudet?
    Ett paket ligger kvar 14 dagar, därefter returneras det till avsändaren. Saknas avsändare returneras paketet till Post- och telestyrelsen som försöker lokalisera en avsändare.
  • Vad händer om jag skickar ett underfrankerat brev?
    Posten fakturerar avsändare på felande porto plus expeditionsavgift (25 kronor har jag för mig att den ligger på).
    Saknas avsändare får mottagaren lösa ut brevet hos sitt postombud.
  • Jag äger ingen legitimation alls, hur ska jag göra?
    Om du inte har någon legitimation kan du be två personer med giltiga legitimationer fylla i en fullmakt hos postens företagscenter. Fullmakten gäller i max fem år och berättigar personerna att hämta ut brev och paket åt dig. Notera att vissa rek-försändelser endast godkänner personlig utlämning då bud inte gäller.
  • Mitt paket är trasigt/är försvunnet, jag vill reklamera
    Är det skickat som postpaket/rekommenderat brev vänder du dig till avsändaren som sedan reklamerar till posten.
    Är det skickat som a/b-post ingår inte försäkring eller spårservice i tjänsten från posten och du står tyvärr handfallen. Posten brukar rekommendera kunden att ändå vända sig till avsändaren för att försöka hitta en lösning.
FAQ infogad av mod/epost72, stort tack till edche som gjort FAQ:n
__________________
Senast redigerad av miikos 2014-12-14 kl. 14:23. Anledning: uppdatering utav FAQ/mod
2000-06-14, 22:42
  #2
Medlem
Postboxar

hmm, flaggan, vad är det för nåt?
har dom möjligtvis en hemsida eller nåt?
2000-06-15, 13:59
  #3
Postboxar

Vet bara att det är en massa annonsskojare som använder dem. De har postnr 116 74.
2000-06-16, 08:52
  #4
Postboxar

Angående inläggen om postboxar:

Only Sendit är en ny verksamhet som agerar vidaresändningscentral till vilken adress kunden än önskar.
Vi garanterar total anonymitet till ett bra pris.

Vårt syfte är att agera vidarebefordringscentral, utan att för den skull på något sätt uppmuntra eventuella olagligheter.

Vi vet inte och vill inte veta vad som står/finns i breven.

Vill du ha mer information?

Bra ! Skicka då ett e-mail till Only_sendit@hotmail.com så skickar vi dig utförligare beskrivning av tjänsten.

MvH
Only Sendit
2000-07-05, 10:19
  #5
Medlem
Postboxar

Flaggan som har 11674 ligger på Södermalm, en tvärgata till Folkungagatan. Sägs att det drivs av HA. Skall tydligen ha öppnats en ny box firma nere på Birgerjarlsgatan nu ochså...
2000-07-18, 04:30
  #6
Medlem
Postboxar

Testa Eurobox i GBG
Ligger på Götabergsgatan 10 (tvärgata till vasagatan)
Ligger i Copyshopens lokaler
2000-07-30, 23:10
  #7
Medlem
Den stora tråden om posten,postboxar, brev och andra fraktsätt

Var man kan hyra en postbox i sthlm förutom brevia?
_____________________________________________
  • Jag har kolli-id men ingen avi, kan jag hämta ut mitt paket?
    Ja det kan du, förutsatt att det inte är ett rekommenderat avtalsbrev. Är det ett postpaket, rekommenderat brev, stort brev eller postförskott kan du hämta det med legitimation (krävs inte för postförskott eller stort brev) och ditt kolli-id. Postombudet kommer skriva ut en dubblett-avi om det krävs. Är det ett avtalsbrev (där koll-id oftast börjar på RV) behöver du dock din avi. Kontakta avsändaren om du inte fått något.
  • Hur lång tid tar det för mitt paket att komma fram?
    Brev inom Sverige tar har normalt sett leveranstid på ett dygn. Postar du någonting innan tömning ska mottagaren ha brevet nästföljande vardag. Skickar du som ekonomibrev är leveranstiden 3 arbetsdagar. I jultider kan leveranstiden förlängas.
    Paket inom Sverige har leveranstid på 1-2 dygn beroende på resväg.
    För utrikes se http://www.posten.se/logistik/foreta...veranstid.jspv
  • Behöver jag legitimera mig när jag hämtar mitt paket?
    Legitimation krävs för postpaket och rekommenderat brev. Hämtar du brev som bud måste du ha med dig både din egen och mottagarens legitimation.
    Giltiga svenska legitimationer är körkort, pass, SIS-märkta ID-kort, ID-kort utfärdat av Skatteverket och polisens nationella ID-kort.
    Giltiga utländska legitimationer är nationellt ID-kort utfärdat i annat EU-land samt Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz, utländskt EU-pass. OBS! Pass från Bulgarien, Cypern och Rumänien godtas inte. Utländskt inplastat körkort utfärdat inom EU samt Norge, Island och Liechtenstein, utländskt pass utanför EU, LMA kort, utfärdat av Migrationsverket OBS, gäller endast för Rek från Migrationsverket.

    Notera att om du hämtar rekommenderat brev som bud skall både du och mottagaren kvittera avi:n. Endast kolli-id duger inte på rekommenderat brev som bud alltså.
  • Hur länge ligger mitt paket kvar hos postombudet?
    Ett paket ligger kvar 14 dagar, därefter returneras det till avsändaren. Saknas avsändare returneras paketet till Post- och telestyrelsen som försöker lokalisera en avsändare.
  • Vad händer om jag skickar ett underfrankerat brev?
    Posten fakturerar avsändare på felande porto plus expeditionsavgift (25 kronor har jag för mig att den ligger på).
    Saknas avsändare får mottagaren lösa ut brevet hos sitt postombud.
  • Jag äger ingen legitimation alls, hur ska jag göra?
    Om du inte har någon legitimation kan du be två personer med giltiga legitimationer fylla i en fullmakt hos postens företagscenter. Fullmakten gäller ett år och berättigar personerna att hämta ut brev och paket åt dig. Notera att vissa rek-försändelser endast godkänner personlig utlämning då bud inte gäller.
  • Mitt paket är trasigt/är försvunnet, jag vill reklamera
    Är det skickat som postpaket/rekommenderat brev vänder du dig till avsändaren som sedan reklamerar till posten.
    Är det skickat som a/b-post ingår inte försäkring eller spårservice i tjänsten från posten och du står tyvärr handfallen. Posten brukar rekommendera kunden att ändå vända sig till avsändaren för att försöka hitta en lösning.
FAQ infogad av mod/epost72, stort tack till edche som gjort FAQ:n
__________________
Senast redigerad av epost72 2010-12-24 kl. 00:23. Anledning: FAQ infogad av mod/epost72, stort tack till edche som gjort FAQ:n
2002-11-18, 18:38
  #8
Medlem
Stora tråden om postboxar

Känner nån till nått finskt företag liknande svenska Brevia, men med boxar i Helsingfors eller Mariehamn?
2002-12-12, 15:35
  #9
Medlem
Säkerhet på posten?

Exakt hur säkert är det att skicka känsliga (läs: olagliga) saker med posten? Inrikes då. Att det är dumt att skicka paket över riksgränser förstår jag, iom tullar och sånt, men hur är det med inrikespost? Tänker på alla människor som dealar tårgas, vapen, LSD, you-name-it via nätet och skickar till folk mot postförskott -- är det liksom ingen risk att det upptäcks, paketet stoppas och nån grips?

(ok, dum fråga, men jag är fundersam.)


Bambi
2002-12-12, 19:13
  #10
Medlem
Är väll alltid en liten risk..
Men aldrig hört någon som lyckats åka dit för de,Men är säkert möjligt.
Beställer du från utlandet så beställ på expres order eller va de nu heter..
Går snabbt som fan men lite dyrare men dem kollas inte lika noga.
Peace Out
2002-12-13, 18:51
  #11
Medlem
diskodiks avatar
Inte för att vara speciellt elak mot folk som jobbar på Posten, men några ljushuvuden är de ju inte...

Den största risken med att skicka något med post är snarare att någon snor ditt paket/brev om du inte skickar det rekommenderat. Vet att skivbolagen i Stockholm hade jätteproblem med sina promotionutskick - kalaskillarna på sorteringen plockade åt sig åtskilliga mängder gratisskivor...

Men för att svara på din fråga; jag har aldrig haft några problem med Posten.
2003-09-23, 22:27
  #12
Medlem
telixs avatar
Anonym

Kan man inte låta box-företaget ringa upp en när man har fått nått i sin box?

De kan ju ringa ett kontantkort och sedan be om en adress. Säg att du (ägaren av postboxen) inte har fast adress utan alltid har olika, och box-företagets enda info om dig är ett ospårbart kontantkort, så borde det bli väldigt anonymt.
Såvida inte boxföretaget är tvingade att spara din senaste adress i sitt register förstås...

Då kanske man kan se box-företaget som ett förvaringsföretag som enbart tar emot saker och sedan ringer ett samtal där de meddelar att "nu har vi fått en liten låda ifrån blalbla-företaget." Då skulle eftersändningen kunna hanteras av en annan del i det företaget som bara skickar lådor till folk. Då blir det inte 'eftersändning'.

Lådorna lagras bara hos företaget tills det att du meddelar att en viss låda med id-nr = numret-du-ringer-ifrån skall skickas till en viss adress.

Då blir de enda kopplingarna emellan boxen och ett anonymt mobilnummer och den andra en koppling mellan mobilnummret och paketet. Inte någon koppling mellan box och adress.

Hehe vet att det låter krångligt. Är lite trött, men någon kanske hajar vad jag menar?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback