2012-11-11, 08:15
Medlem
Vet inte om tråden ligger rätt. Mod får gärna flytta.

Som rubriken lyder. Jag använder mobilen just nu. När jag går in på Eniro så kommer det enbart fram en mobilversion och jag får inte fram något. Hur ändrar jag så att jag får en vanlig version av Eniro? Vill inte ha mobilversion.

Jag har också testat ratsit. När jag skriver in adressen så kommer det upp en massa andra adresser i närheten. Hur gör man exakt?

Tacksam för hjälp!
Citera
2012-11-11, 08:29
Medlem
marra79s avatar
Birthday.se skriv in adressen och alla som bor i huset kommer upp .
Citera
2012-11-11, 08:33
Moderator
v50s avatar
Använder du ratsit så får du fylla i vilken stad det gäller samt exakt adress så handlar det om xxxvägen 7a så får du skriva det och inte bara xxxvägen 7.

Nackdelen med ratsit är att man ej får med personer under 18 år, det vet jag iofs inte om man får om man söker på andra liknande sidor heller.

Ska du få en fullständig lista inklusive personer under 18 år så får du förmodligen gå in på skatteverket och be dem skriva ut en lista men frågan är om de går med på det även om det är offentliga uppgifter om du inte tydligt kan förklara varför du vill ha med alla boende i just det huset / ingången.
Citera
2012-11-11, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Använder du ratsit så får du fylla i vilken stad det gäller samt exakt adress så handlar det om xxxvägen 7a så får du skriva det och inte bara xxxvägen 7.

Nackdelen med ratsit är att man ej får med personer under 18 år, det vet jag iofs inte om man får om man söker på andra liknande sidor heller.

Ska du få en fullständig lista inklusive personer under 18 år så får du förmodligen gå in på skatteverket och be dem skriva ut en lista men frågan är om de går med på det även om det är offentliga uppgifter om du inte tydligt kan förklara varför du vill ha med alla boende i just det huset / ingången.

Det handlar INTE om personer under 18 år! Jag vill bara kolla vilka som bor i en viss trappuppgång. Jag har gjort som du skrivit men det funkar inte.
Citera
2012-11-11, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marra79
Birthday.se skriv in adressen och alla som bor i huset kommer upp .
Funkar inte. Det står att det inte blev någon träff på det jag sökte.
Citera
2012-11-11, 09:00
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessica.Andersson
Det handlar INTE om personer under 18 år! Jag vill bara kolla vilka som bor i en viss trappuppgång. Jag har gjort som du skrivit men det funkar inte.

Ratsit brukar fungera, har du provat söka där via en vanlig dator och inte via mobilen?
Citera
2012-11-11, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50

Som jag lärt mig får de inte fråga om varför du vill ha uppgifterna. Är de offentliga ska de lämna ut dem utan frågor. Sedan har de som arbetar på myndigheter ofta dålig koll på reglerna, därför är det ofta bara journalister och jurister mfl som kan lagen bättre än personalen på myndigheten som får ut offentliga handlingar.
Citera
2012-11-11, 09:42
Medlem
upplysning.se
Citera
2012-11-11, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pagaj
Som jag lärt mig får de inte fråga om varför du vill ha uppgifterna. Är de offentliga ska de lämna ut dem utan frågor. Sedan har de som arbetar på myndigheter ofta dålig koll på reglerna, därför är det ofta bara journalister och jurister mfl som kan lagen bättre än personalen på myndigheten som får ut offentliga handlingar.

Alltså jag vill bara veta namnen på personerna som bor på en viss adress.
Citera
2012-11-11, 09:59
Medlem
G0G0s avatar
På ratsit väljer man "personsök" sen fyller man i gatuadress samt dom ytterligare fälten men ej namnfältet. Funkar.
Citera
2012-11-11, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoPar66
upplysning.se

Gick in på denna sida och det funkade!! Tackar!

En fråga till, hur ser man vilka lägenhetsnummer som är på våning 3?
Citera
2012-11-11, 10:09
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pagaj

Ja det är offentliga uppgifter så skatteverket ska lämna ut uppgifterna men ibland kan man stöta på folk som gnäller om man vill få ut mer än något enstaka namn.

Citat:
Ursprungligen postat av G0G0
På ratsit väljer man "personsök" sen fyller man i gatuadress samt dom ytterligare fälten men ej namnfältet. Funkar.

Det är så jag brukar göra, dvs fyller i stad, eventuellt postnummer samt vilken adress det rör sig resterande fält kan man skippa och det ska fungera, fast då gör jag det på en vanlig dator inte via mobilen, det kanske skiljer sig åt mellan dessa två?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in