Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-22, 18:43
  #5737
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Lurigt och bra, klurar vidare Denna borde man dock veta..

Ja, denna borde du veta.

Ledtråd 8: Även om den man vi söker alltså inte var ubåtsman så finns några vitt skilda kopplingar till vatten i den serie av händelser som gjorde att hans namn bevarades för eftervärlden. En av dessa kopplingar involverar ädelfisk.
Citera
2017-05-22, 20:22
  #5738
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Passar årstiden! Blir mer pansar och ubåtar framåt hösten..

Aja! Det snöar ju i september. Eller tvärt om Bra bok f ö.
Citera
2017-05-22, 20:36
  #5739
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, denna borde du veta.

Ja kom igen nu Bilingualbvern! (för svårt för mig )
Citera
2017-05-23, 00:01
  #5740
Medlem
Venators avatar
Ledtråd 9: Sjöofficer, fick en CBE för sina insatser (och därmed har vi i alla fall definierat vilken sida han verkade på).

Ledtråd 10: Skrev en bok om de händelser jag nämner ovan, som sedan blev film. Den vi söker medverkade faktiskt i en roll i filmen men spelade inte sig själv.
Citera
2017-05-23, 02:33
  #5741
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ledtråd 9: Sjöofficer, fick en CBE för sina insatser (och därmed har vi i alla fall definierat vilken sida han verkade på).

Ledtråd 10: Skrev en bok om de händelser jag nämner ovan, som sedan blev film. Den vi söker medverkade faktiskt i en roll i filmen men spelade inte sig själv.

Ewen Montagu Läste tom. om honom och Mincemeat för ett litet tag sen.
Citera
2017-05-23, 10:58
  #5742
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ewen Montagu Läste tom. om honom och Mincemeat för ett litet tag sen.

Visst är det Ewen Montagu!

Ledtråd 1-4 är väl självförklarande (brodern var den kommunistiske filmproducenten Ivor Montagu).
Ledtråd 5: Han ville verkligen leva sig in i den fiktive Major Martin vars liv han skulle "skapa" i Mincemeat. Det inkluderade att "dejta" majorens "flickvän".
Ledtråd 6: Kroppen som skulle föreställa Major Martin var ju lite svår att hålla fräsch nog.
Ledtråd 7: "Pocket litter" i form av kvitton, brev etc, som skulle göra figuren mer trovärdig. Att se till att uniformen verkade använd var ju ytterligare en detalj.
Ledtråd 8: Sjösättning av liket samt att det hela kom ur en idé som fanns i det dokument som kallades Trout memo där konsten att lura tyskarna jämfördes med vad som krävdes av en sportfiskare för att lura en öring.
Ledtråd 9 och 10: självförklarande.

En stor pink gin och en låda torris till Bilingualbvern!
Citera
2017-05-23, 21:42
  #5743
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Visst är det Ewen Montagu!

Ledtråd 1-4 är väl självförklarande (brodern var den kommunistiske filmproducenten Ivor Montagu).
Ledtråd 5: Han ville verkligen leva sig in i den fiktive Major Martin vars liv han skulle "skapa" i Mincemeat. Det inkluderade att "dejta" majorens "flickvän".
Ledtråd 6: Kroppen som skulle föreställa Major Martin var ju lite svår att hålla fräsch nog.
Ledtråd 7: "Pocket litter" i form av kvitton, brev etc, som skulle göra figuren mer trovärdig. Att se till att uniformen verkade använd var ju ytterligare en detalj.
Ledtråd 8: Sjösättning av liket samt att det hela kom ur en idé som fanns i det dokument som kallades Trout memo där konsten att lura tyskarna jämfördes med vad som krävdes av en sportfiskare för att lura en öring.
Ledtråd 9 och 10: självförklarande.

En stor pink gin och en låda torris till Bilingualbvern!

Tackar!

Vem söks:

1) Bjöds ofta in av veteraner på andra sidan för att diskutera gamla slag.

2) Byggde upp ny armé.

3) Pølsemannen..
Citera
2017-05-23, 21:51
  #5744
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Tackar!

Vem söks:

1) Bjöds ofta in av veteraner på andra sidan för att diskutera gamla slag.

2) Byggde upp ny armé.

3) Pølsemannen..

Ett skott från höften: Hasso von Manteuffel?
Citera
2017-05-23, 22:02
  #5745
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ett skott från höften: Hasso von Manteuffel?

Bra gissat! Och det är rätt land..

3b) John Kerry

4) Rätt land och rätt typ av trupper (årstiden till trots )
Citera
2017-05-23, 22:34
  #5746
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Bra gissat! Och det är rätt land..

3b) John Kerry

4) Rätt land och rätt typ av trupper (årstiden till trots )

Alltså någon annan pansargeneral som hjälpte till att bygga upp Bundeswehr (namnet lär von Manteuffel ha hittat på). Då kan man välja mellan Manstein och Guderian och jag tror den senare var mer respekterad bland de allierade så det är min gissning.

Den enda koppling jag kan ha till korv är Heinz = ketchup.
Citera
2017-05-23, 22:42
  #5747
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Alltså någon annan pansargeneral som hjälpte till att bygga upp Bundeswehr (namnet lär von Manteuffel ha hittat på). Då kan man välja mellan Manstein och Guderian och jag tror den senare var mer respekterad bland de allierade så det är min gissning.

Den enda koppling jag kan ha till korv är Heinz = ketchup.

Och det är rätt! Jo, var lågvattenledtråden Heinz ketchup, John Kerry är gift med arvtagerskan Teresa Heinz.

Kubelwagen och axelklaffar till dig!

Har btw får nån ny seg version av Flashback i mobilen, vill ha tillbaka desktop-versionen! Ifall jag missar något inlägg..
Citera
2017-05-24, 00:22
  #5748
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Fan! Dissade Guderian efter implicita Heinz-leaden - "för lätt för Bilingualbvern" ...

Sorry för OT och... ...lite "kunde-ha-tagit-den-skryt"...

PS Nej seattlefieringen av Fb kunde vi gärna slippa... fan - illa! Gör som jag "gnäll-posta" i tråden i själva "om Fb-forat" - KAN få folk på bättre tankar!? DS
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback