Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-19, 17:54
  #6337
Medlem
Moramannens avatar
Tyvärr inte någon av dem. Personen var inte själv soldat. En ledtråd kan vara den Tegnérdikt Axis citerar ibland.

Ni skriver om kärlek ovan, och där finns också en koppling.
Citera
2017-07-20, 12:04
  #6338
Medlem
Moramannens avatar
3: https://static.planetminecraft.com/f...ad_6831460.jpg
Citera
2017-07-22, 00:43
  #6339
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
3: https://static.planetminecraft.com/f...ad_6831460.jpg

Hmm.. Sjunga, kille i läder, "Ur vägen, moskoviter!"?, regnbågsfärger..

Ryss homosexuell artist och obesvarad kärlek? Ingen aning vad du söker här
Citera
2017-07-22, 01:04
  #6340
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Hmm.. Sjunga, kille i läder, "Ur vägen, moskoviter!"?, regnbågsfärger..

Ryss homosexuell artist och obesvarad kärlek? Ingen aning vad du söker här

Jag är precis lika borta! William/Bill, Robin, färgglatt får (vilket språk man nu ska översätta får till), någon som slogs mot ryssen.

Letar förgäves efter spår av att den homosexuelle spionen och storjägaren Robin Schaf skulle ha existerat i verkligheten och inte bara i min fantasi.
Citera
2017-07-22, 02:08
  #6341
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Fågel, buffel, får - George Orwell? Tänker på hans bok Djurfarmen. Den var färdig 1944 men Orwell hade svårt att få den antagen då Sovjet var en allierad till Storbritannien.

Orwell verkade inom avdelningen för psykologisk krigföring under WW2. Han var även soldat i hemvärnet. Hans fru jobbade i Censorship Department of the Ministry of Information i London.

Citat:
His lecture notes for instructing platoon members include advice on street fighting, field fortifications, and the use of mortars of various kinds. Sergeant Orwell managed to recruit Fredric Warburg to his unit. During the Battle of Britain he used to spend weekends with Warburg and his new Zionist friend, Tosco Fyvel, at Warburg's house at Twyford, Berkshire. At Wallington he worked on "England Your England" and in London wrote reviews for various periodicals. Visiting Eileen's family in Greenwich brought him face-to-face with the effects of the blitz on East London. In mid-1940, Warburg, Fyvel and Orwell planned Searchlight Books.

/.../

In August 1941, Orwell finally obtained "war work" when he was taken on full-time by the BBC's Eastern Service. He supervised cultural broadcasts to India to counter propaganda from Nazi Germany designed to undermine Imperial links.
https://en.wikipedia.org/wiki/George_Orwell
Citera
2017-07-22, 09:34
  #6342
Medlem
Moramannens avatar
Bra svar, men inget rätt. Distans är närmast, men det är ingen ryss som söks.

4: http://st.depositphotos.com/1801791/...b-isolated.jpg
Citera
2017-07-22, 11:17
  #6343
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Bra svar, men inget rätt. Distans är närmast, men det är ingen ryss som söks.

4: http://st.depositphotos.com/1801791/...b-isolated.jpg

Slänger in ett långskott (från "the other team"... ) på Josef Kohout som under pseudonymen Heiz Hegers gav ut den självbiografiska Fångarna med rosa triangel - överlevde Sachsenhausen bl a genom att utföra vissa tjänster av homoerotisk karaktär åt en kapo. Odds 47,21.
Citera
2017-07-22, 14:17
  #6344
Medlem
Marlene Dietrich?

1. Buffalo Bill sympatiserade och samarbetade med indianerna, sitt folks fiender, liksom Marlene med USA. Angående dikten skulle Marlene kunna liknas vid fru (fröken?) Aurora.

2. Sångfågel - sångerska?

3. Om det är så att det är regnbågsfärger som åsyftas med bild tre, så var väl Marlene Dietrich känd för att vara "normbrytande" när det rörde klädsel. Annars spelas det ju på ljus och färger i hennes paradnummer "Lili Marlene".

4. Rosmarin har blåa blommor, och hon slog igenom med filmen Der blaue Engel.

Möjligt att det skulle kunna vara en annan sångerska, men jag håller mig till en gissning åt gången.
__________________
Senast redigerad av Selmer 2017-07-22 kl. 14:25.
Citera
2017-07-22, 14:45
  #6345
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Marlene Dietrich?

1. Buffalo Bill sympatiserade och samarbetade med indianerna, sitt folks fiender, liksom Marlene med USA. Angående dikten skulle Marlene kunna liknas vid fru (fröken?) Aurora.

2. Sångfågel - sångerska?

3. Om det är så att det är regnbågsfärger som åsyftas med bild tre, så var väl Marlene Dietrich känd för att vara "normbrytande" när det rörde klädsel. Annars spelas det ju på ljus och färger i hennes paradnummer "Lili Marlene".

4. Rosmarin har blåa blommor, och hon slog igenom med filmen Der blaue Engel.

Möjligt att det skulle kunna vara en annan sångerska, men jag håller mig till en gissning åt gången.
Att det är en sångerska är rätt, men hon sympatiserade inte med fienden - åtminstone inte om sången var ärlig. Det är först i sen nutid hon blivit gayikon, men hon har hhela tiden varit folklig.
Citera
2017-07-22, 14:52
  #6346
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Att det är en sångerska är rätt, men hon sympatiserade inte med fienden - åtminstone inte om sången var ärlig. Det är först i sen nutid hon blivit gayikon, men hon har hhela tiden varit folklig.

Judy Garland? (Sparven Piaf med sin ros är en annan kandidat, men kör på Judy).
Citera
2017-07-22, 17:00
  #6347
Medlem
Moramannens avatar
Nu börjar det brännas. Hon var inte från ett krigförande land, så mycket kan jag väl säga.
Citera
2017-07-22, 17:02
  #6348
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Nu kör jag en riktig cheap shot; ...Zarah Leander..? (Cheap shot i den meningen att jag inte alls får ihop det med leadsen. Första sångerska man kommer att tänka på i samband med WW2 är ju annars Vera Lynn, men "gay-ikon"... nä... F ö lever krutgumman! 100 bast!)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback