2024-10-25, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Då söker vi ett fartyg.

Hade en fin karriär i två flottor och räddade många liv, men är mest känd med annat namn och sammanhang.

Måhända,måhända HMS Coreopsis / Kriezis?
Flower Class korvett som överfördes till den Grekiska flottan 1943. Räddade liv under sin sejour i Royal Navy, Wikipedia ger inga sådana uppgifter under hennes grekiska tid. (Och tillhör inte heller de skepp i klassen som byggdes i Kanada....)

Spelade HMS Compass Rose i filmen "The Cruel Sea" från 1953.
Citera
2024-10-26, 02:35
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Då söker vi ett fartyg.

Hade en fin karriär i två flottor och räddade många liv, men är mest känd med annat namn och sammanhang.

Fanns en jänkare som japsarna tog..., och blev väl tagen tillbaka i Truk ? (om jag inte minns fel)

Men vad hette den då..hmm..?
Citera
2024-10-26, 11:33
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfthew
Måhända,måhända HMS Coreopsis / Kriezis?

Flower Class korvett som överfördes till den Grekiska flottan 1943. Räddade liv under sin sejour i Royal Navy, Wikipedia ger inga sådana uppgifter under hennes grekiska tid. (Och tillhör inte heller de skepp i klassen som byggdes i Kanada....)

Spelade HMS Compass Rose i filmen "The Cruel Sea" från 1953.

Tally ho! Världens mest kända korvett, dock under fingerat namn. Verkar inte ha sänkt nåt (utom på film) men räddade massor av sjömän från konvojerna hon eskorterade.

En varm filt och frågan till dig.
Citera
2024-10-26, 21:55
Medlem
Man tackar, ytterst lämpligt så här års. Jag är rätt säker på att själv ha haft The Cruel Sea som svar i den här tråden för något år sedan, så Compass Rose fans framför ögonen.

Vi söker ännu ett fartyg. Även hon tjänstgjorde i två flottor men den första var inte med i WW2 innan hon bytte flagg. Delade då namn med en politiker med en del åsikter som kan anses som udda.
Överlevde inte kriget och det var inte heller meningen.
(Och det är otänkbart att hon inte varit med förr här i frågesporten, åtminstone som ledtråd)
Citera
2024-10-26, 22:42
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Man tackar, ytterst lämpligt så här års. Jag är rätt säker på att själv ha haft The Cruel Sea som svar i den här tråden för något år sedan, så Compass Rose fans framför ögonen.

Vi söker ännu ett fartyg. Även hon tjänstgjorde i två flottor men den första var inte med i WW2 innan hon bytte flagg. Delade då namn med en politiker med en del åsikter som kan anses som udda.
Överlevde inte kriget och det var inte heller meningen.
(Och det är otänkbart att hon inte varit med förr här i frågesporten, åtminstone som ledtråd)

Bör vara någon av jagarna från "base-dealen"..? Känner inte igen namnen som "åsikter som kan anses udda" (måhända Buchanan! ) ... Lööf var ju iofs udda och det var hennes favvo... ...så långskottar med USS Thatcher f k a HMCS Niagara...?
Citera
2024-10-26, 22:46
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Läser på lite bättre och faktum är att USS Buchanan f k a HMS Campbeltown passar bättre in på leadsen!
Citera
2024-10-26, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Bör vara någon av jagarna från "base-dealen"..? Känner inte igen namnen som "åsikter som kan anses udda" (måhända Buchanan! ) ... Lööf var ju iofs udda och det var hennes favvo... ...så långskottar med USS Thatcher f k a HMCS Niagara...?

Så nära så nära!
Men om inte annat så överlevde HMCS Niagara kriget.
Citera
2024-10-26, 23:12
Medlem
Yes Sir!
Du får välja av Buchanans böcker, men det måste vara en med stolleteorier. (Vafalls, böcker i bokhyllan? Men den är ju fylld med miniatyrer av stridsvagnar, fartyg och annat smått o gott.)

Oops, sorry. Måste ha varit dålig på att scrolla ner- igen. Till mitt försvar vill jag påpeka att ett nytt inlägg i den här tråden brukar vara det senaste i många timmar.
Senast redigerad av sfthew 2024-10-26 kl. 23:15.
Citera
2024-10-26, 23:52
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Yes Sir!
Du får välja av Buchanans böcker, men det måste vara en med stolleteorier. (Vafalls, böcker i bokhyllan? Men den är ju fylld med miniatyrer av stridsvagnar, fartyg och annat smått o gott.)

Oops, sorry. Måste ha varit dålig på att scrolla ner- igen. Till mitt försvar vill jag påpeka att ett nytt inlägg i den här tråden brukar vara det senaste i många timmar.

Thanx! Ligger väl hyfsat nära honom ideologiskt, men backade några steg när jag läste hans "The unnecessary war" - prylen är att han i sak kan ha en poäng, men betraktar Hitler som en rationell statsman, isf den patologiske galning han var... ...nevermind.

1) Apropå galningar, här söker vi en riktig "otäcking".

2) Brottsling, t o m SS reagerade, typ "ska vi låta honom hållas???".

3) Omgav sig med och ledde patologiska galningar.

4) Avrättad redan 1945 - ser på wiki... "avled till följd av tortyr"... (jag är mörkbrun men känner mig ibland "vänster" på nätet)... .
Citera
2024-10-27, 00:09
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Thanx! Ligger väl hyfsat nära honom ideologiskt, men backade några steg när jag läste hans "The unnecessary war" - prylen är att han i sak kan ha en poäng, men betraktar Hitler som en rationell statsman, isf den patologiske galning han var... ...nevermind.

1) Apropå galningar, här söker vi en riktig "otäcking".

2) Brottsling, t o m SS reagerade, typ "ska vi låta honom hållas???".

3) Omgav sig med och ledde patologiska galningar.

4) Avrättad redan 1945 - ser på wiki... "avled till följd av tortyr"... (jag är mörkbrun men känner mig ibland "vänster" på nätet)... .

Jo nå, det låter ju som Dirlewanger himself. Skall ju ha fått pisk så det understa ruttnade utav polacker eller fransmän. På ett sätt trist.., skulle vart intressant att höra hans krumbuktande vid en rättegång innan galgen..
Citera
2024-10-27, 00:14
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo nå, det låter ju som Dirlewanger himself. Skall ju ha fått pisk så det understa ruttnade utav polacker eller fransmän. På ett sätt trist.., skulle vart intressant att höra hans krumbuktande vid en rättegång innan galgen..

Visst är det "Osse" - snyggt, men tror, NOT taking anything away from you!, att helganpassningen gick för långt härvid. Nevermind, frågefacklan med den äran till Snapcount!
Citera
2024-10-27, 00:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Visst är det "Osse" - snyggt, men tror, NOT taking anything away from you!, att helganpassningen gick för långt härvid. Nevermind, frågefacklan med den äran till Snapcount!

Tack, tack..det var att han avled under tortyr som gav det iväg..

Jobbar dubbelt imorgon, så nästa fråga presenteras på måndag kväll.., behöver lite tid att tänka..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in