2022-04-23, 18:42
Medlem
Är det något med ubåtar?

(Får inte ditt pic att funka)
Senast redigerad av KnullaBella 2022-04-23 kl. 18:45.
Citera
2022-04-23, 21:14
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det fanns flera andra installationer med samma användningsgrund i Tyskland samt ockuperade områden. Installationer sprängdes då man förlorade ockuperad mark. Även de på tysk mark förstördes då de allierade drog fram. I slutet av kriget fanns det bara en installation kvar .

Den här ska man ju kunna.. Ska vi till Berchtesgaden?
Citera
2022-04-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Är det något med ubåtar?

(Får inte ditt pic att funka)

Det verkar inte finnas något hav i närheten, det är ju en bild på land och en L-formad byggnad
Citera
2022-04-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Det verkar inte finnas något hav i närheten, det är ju en bild på land och en L-formad byggnad

Får inte fram bilden som sagt :/
Citera
2022-04-23, 21:25
Medlem
Citat:
Kan det vara Hitlers eller Göbbels privata zoo's? 😄

Äsch jag kan ju inte gissa blind.
Citera
2022-04-23, 21:28
Medlem
Citat:
Kan det vara Hitlers eller Göbbels privata zoo's? 😄

Äsch jag kan ju inte gissa blind.

Bilden ger inte mig så mycket Om man inte varit där, eller kan tolka satellit/flygfoton som Gogge..
Citera
2022-04-24, 12:51
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - - tolka satellit/flygfoton som Gogge..

Är ju utbildad och tränad för det, men då snackar vi saker som robotbaser i ett sönderfallande Sovjet...

Denna var klurig! Drar till med att vi talar om SS´Lebensborn-hem...? Tydligen uppfostrades de "rasrena" kidzen på speciella anläggningar. Var och hur de faktiskt producerades tror jag inte ens en så klåfingrig regim som Tredje riket la sig i...
Citera
2022-04-24, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Är ju utbildad och tränad för det, men då snackar vi saker som robotbaser i ett sönderfallande Sovjet...

Denna var klurig! Drar till med att vi talar om SS´Lebensborn-hem...? Tydligen uppfostrades de "rasrena" kidzen på speciella anläggningar. Var och hur de faktiskt producerades tror jag inte ens en så klåfingrig regim som Tredje riket la sig i...

Du kan säkert se något relevant Typ den procentuella förekomsten av röda bilar och skorstenarna som ser ut som ett typiskt östtyskt renoveringsarbete från 1973-1980 säger att vi är i före detta Östtyskland.. nordöstra delen..
Citera
2022-04-25, 09:54
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Jag gissar att den L-formade byggnaden är presshuset med luftvärnstorn och det mindre huset en bit ner i backen är vakthuset. Ganska ordentliga vägar inne i skogen som verkar antingen ha hinder eller har rasat igen. Förråd med plan i nordväst. Mitt i bilden finns en grön, platt yta som jag gissar inte är en gammal grund då den är så igenväxt, utan det kanske är där det finns underjordiska lokaler.

Vilda gissningar alltså. Kan det vara en träningsplats stridsfordonbesättningar?
Citera
2022-04-25, 13:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Observera att HG skriver "Besökte platsen av en händelse vid studieresa i en närbelägen stad". Han är i skolbranschen (lärare och/eller studierektor) - > därav att jag tror min gissning ändå ligger under 25 ggr insatsen. Någonting med kidz eller schulung tror jag vi letar efter. Varför skulle de tyska värdarna dra iväg sin svenske gäst till någon raketbas, seems a bit too far fetched Watson...? Eller tänker jag snett?

Eller så drog HG dit på som Kurtan brukade säga "på sitt eget själv" och då har det antagligen mer uppenbar militär anknytning.

//MVH Sherlock
Citera
2022-04-25, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Observera att HG skriver "Besökte platsen av en händelse vid studieresa i en närbelägen stad". Han är i skolbranschen (lärare och/eller studierektor) - > därav att jag tror min gissning ändå ligger under 25 ggr insatsen. Någonting med kidz eller schulung tror jag vi letar efter. Varför skulle de tyska värdarna dra iväg sin svenske gäst till någon raketbas, seems a bit too far fetched Watson...? Eller tänker jag snett?

Eller så drog HG dit på som Kurtan brukade säga "på sitt eget själv" och då har det antagligen mer uppenbar militär anknytning.

//MVH Sherlock

Är det Peenemunde du syftar på när du nämner raketbas? (Öst Tyskland)
Mr Holmes?
Citera
2022-04-25, 22:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Är det Peenemunde du syftar på när du nämner raketbas? (Öst Tyskland)
Mr Holmes?

Njää... ...mest någonting jag drog till med, inte kan det röra sig om ramp-baser...???? Eller????

(the plot thickens...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in