2021-08-29, 15:12
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Slaget vid Río de la Plata!
Correctamundo! Jagad över haven är filmen.

Din tur.
Citera
2021-08-30, 09:32
Medlem
Ankdammsmans avatar
Gracias! Jag hade tur som kände igen Anthony Quayle.

Nu söker vi en operation. Byggde på ett missförstånd men blev en sällsynt framgång för vapenslaget i det skedet av kriget.
Citera
2021-08-30, 14:19
Medlem
Ankdammsmans avatar
Operationens syfte var att anfalla ett identifierat nyckelmål i vad som kan beskrivas som ett precisionsanfall, i alla fall med 1940-talsmått.

Anfallet lyckades trots att det var tekniskt och taktiskt komplicerat. Det slogs upp stort av den anfallande sidan, förmodligen på grund av alla motgångar man haft innan dess, och firades med bland annat en konsert.
Citera
2021-08-31, 09:27
Medlem
Ankdammsmans avatar
Bildledtråd:

https://ibb.co/RNnVGCr
Citera
2021-08-31, 10:53
Medlem
HGs avatar
Bismarck
Citera
2021-08-31, 11:08
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Bismarck

Nein! Målet för vår operation fanns på torra land och var inte ett militärt förband.
Citera
2021-08-31, 11:29
Medlem
Ankdammsmans avatar
Dubbelpost, avveckla.
Citera
2021-08-31, 15:57
Medlem
Ankdammsmans avatar
Målet var en nyckelindustri i ett ockuperat land.

Ledningen gjorde dock redan passivt motstånd och skickade överdrivna rapporter till ockupationsmakten samtidigt som de maskade. De rapporterna gjorde i sin tur att de klassades som ett viktigt mål.
Citera
2021-09-01, 00:44
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Målet var en nyckelindustri i ett ockuperat land.

Ledningen gjorde dock redan passivt motstånd och skickade överdrivna rapporter till ockupationsmakten samtidigt som de maskade. De rapporterna gjorde i sin tur att de klassades som ett viktigt mål.

Hmm..

-Energi/olja..
-Ngn vapenindustri..
-Kullager förstås, men inte firades eller blev ngn av schweinfurt raiderna någon framgång..

Fiskar vidare..
Citera
2021-09-01, 10:23
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Bildledtråd:

https://ibb.co/RNnVGCr
Plötsligt gick det upp ett ljus för mig. RAF bombade Phillips fabrik i Eindhoven i Operation Oyster. Verkar stämma in på övriga ledtrådar också.
Citera
2021-09-01, 13:39
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Plötsligt gick det upp ett ljus för mig. RAF bombade Phillips fabrik i Eindhoven i Operation Oyster. Verkar stämma in på övriga ledtrådar också.

Bombs on target! Operationen var en välbehövlig framgång för Bomber Command, även om den strategiska nyttan var mindre på grund av de felaktiga underrättelserna.

Två dagars permis i London och frågan till dig.
Citera
2021-09-01, 13:56
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Bombs on target! Operationen var en välbehövlig framgång för Bomber Command, även om den strategiska nyttan var mindre på grund av de felaktiga underrättelserna.

Två dagars permis i London och frågan till dig.
Wikisidan om operationen var läsvärd och välskriven - rekommenderas. Fisksmåsar som smashade in i cockpit och skadade besättningsmän; hur kunde du missa att använda det som ledtråd?

Kör vidare på samma tema som i min senaste fråga. Vilket slag är det som har filmatiserats?

Bild:
https://imgur.com/a/NJihYAB

(Tyvärr hittade jag bara filmen i kass upplösning)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in