2021-06-10, 14:11
Medlem
Ankdammsmans avatar
Tack! En bra fråga ska ha en fint.

Ännu mer hjälmfrossa! Denna gång med konstinslag:

https://ibb.co/3RkR49N

Namn och land?
Citera
2021-06-10, 19:21
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
- - - (Var är Venator förresten? )..

Miss him too (mkt disputationer och elände nu, har fått för mig att vi är lite i samma bransch).

Hoppas bara min Shamir/Folke Bernadotte-fråga i Historia inte skrämde bort honom; säger som Olivier i "Sleuth"; "there are good catholics too.."

Annars vilar något patologiskt över hela quizhimlen... din egen 80-talspsykos, och Ankdammsmans tillstånd är vad man inom psykiatrin brukar benämna "hjälm-psykos"...

Ska fnula på hjälmen nu - inget jag känner igen...

OT-sorry!
Citera
2021-06-10, 19:45
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Miss him too (mkt disputationer och elände nu, har fått för mig att vi är lite i samma bransch).

Hoppas bara min Shamir/Folke Bernadotte-fråga i Historia inte skrämde bort honom; säger som Olivier i "Sleuth"; "there are good catholics too.."

Annars vilar något patologiskt över hela quizhimlen... din egen 80-talspsykos, och Ankdammsmans tillstånd är vad man inom psykiatrin brukar benämna "hjälm-psykos"...

Ska fnula på hjälmen nu - inget jag känner igen...

OT-sorry!

Ja, så är det nog Ja.. hjälmar/80-tal/brev Jag med.. känns bekant Klurar på jag med!
Citera
2021-06-10, 20:09
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Tack! En bra fråga ska ha en fint.

Ännu mer hjälmfrossa! Denna gång med konstinslag:

https://ibb.co/3RkR49N

Namn och land?

Vem/vilka målar en Landin Craft på en hjälm...? Nyazeeländare inför Overlord..? (långskott)
Citera
2021-06-10, 21:14
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Vem/vilka målar en Landin Craft på en hjälm...? Nyazeeländare inför Overlord..? (långskott)

Höll på att skugga denna hjälm-fråga också. Fannt att i pacific-kampanjen kunde jänkarna dekorera tagna hjälmar..

Men den där japs-hjälmen har ju en stjärna.., ser ingen stjärna på denna hjälm..
Citera
2021-06-10, 21:24
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Höll på att skugga denna hjälm-fråga också. Fannt att i pacific-kampanjen kunde jänkarna dekorera tagna hjälmar..

Men den där japs-hjälmen har ju en stjärna.., ser ingen stjärna på denna hjälm..

Du har rätt - klockren japanare!

Kan man inte bara plockat bort stjärnan??? Är ju ingen hjärnkirurgi.

Svarar; krigsbyte vid Okinawa - om rätt ska Snapcount ha den.

EDIT: "Snapcase" var en annan användare...
Senast redigerad av GoggeGogelius 2021-06-10 kl. 21:47.
Citera
2021-06-10, 21:39
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:

Vi säger ”close enough” på det. Visst är det en japansk Typ 90-hjälm, tagen som souvenir och dekorerad efter det. Modellen är en billighetsversion som användes av civilförsvaret, därav ingen stjärna (eller ankare som flottan hade på sina).

En souvenirflaska saké och frågan till dig.
Citera
2021-06-10, 22:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Vi säger ”close enough” på det. Visst är det en japansk Typ 90-hjälm, tagen som souvenir och dekorerad efter det. Modellen är en billighetsversion som användes av civilförsvaret, därav ingen stjärna (eller ankare som flottan hade på sina).

En souvenirflaska saké och frågan till dig.

Oj, där blev jag överraskad över att jag tog den. Anade att det var i pacific-regionen. Fanns ju fler landningsbåtar där.., men sedan var jag mera i blindo. Googlade och fannt några målade hjälmar.

Well, well..tack för saken !

Frågan jag har är bara halvfärdig, men here it goes :

Vem tänker jag på :

Jag söker efter en seriemördare som var verksam under ww2, åkte även fast och fick dödsstraffet. Hade lätt för att resa, och myndigheterna jobbade mer i det tysta under hans "verksamma period" (presscensur), dvs man hade kännedom att det fanns ett monster där ute..

Innan morden så hade det även varit överfall/våldtäkter, och offren rapporterade om en man i uniform.
Citera
2021-06-11, 08:44
Medlem
Ankdammsmans avatar
Gordon Cummins, “the Blackout Ripper”?
Citera
2021-06-11, 09:36
Medlem
Kontrar med en liknande figur Paul Ogorzow?
Citera
2021-06-11, 10:05
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Gordon Cummins, “the Blackout Ripper”?

Inte Cummings. Han hade förresten "äran" att ledas till galgen utav självaste Albert Pierrepoint !
(tänkte jag skulle ha dragit frågan om honom)

Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Kontrar med en liknande figur Paul Ogorzow?

Jo, det är Ogorzow i Berlin jag sökte efter. Även kallad för The "S-Bahn Murderer". Han jobbade på t-banan (o hade uniform på sig) och fannt sina offer där. Därför sade jag att han hade "lätt att resa".

En liten sån där cigarr-snoppare som ser ut som en giljotin, samt frågan väntar..
Citera
2021-06-11, 10:53
Medlem
Citat:
Inte Cummings. Han hade förresten "äran" att ledas till galgen utav självaste Albert Pierrepoint !
(tänkte jag skulle ha dragit frågan om honom)

Jo, det är Ogorzow i Berlin jag sökte efter. Även kallad för The "S-Bahn Murderer". Han jobbade på t-banan (o hade uniform på sig) och fannt sina offer där. Därför sade jag att han hade "lätt att resa".

En liten sån där cigarr-snoppare som ser ut som en giljotin, samt frågan väntar..

Tackar! Och trevlig vinst Då söks:

1) Ett problem(metod funkar också).

2) Något som visade sig vara mycket mer exakt än det underrättelsetjänsten kom fram till.

3) Civilt har det som söks använts i samband med Commodore 64. Egentligen hade det som söks varit ganska meningslöst om tex. tyskar och ryssar haft bättre säkerhetstänk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in