2021-06-09, 19:53
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Helt rätt! Britterna släppte drygt 99.000 ballonger(med bla. stålvajrar och tändmekanismer) för att förstöra tyskarnas el-infrastruktur och skogar. Har för mig en med vajer blåste till Skåne och slog ut ett tåg

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Outward

Ballongfärd, signerad platta med Nena och frågan till dig!

Thanx! Först Clintans Grenada-film, och nu Nena... du har drabbats av vad man inom psykiatrin benämner "80-talspsykos" - jag hänger helt OT på och låter denna spela medans jag klurar på en fråga;
https://www.youtube.com/watch?v=e-dxAxfkmvk

...vi lämnar 80-talets pastell och beger oss tillbaka till ett kamouflerat 30- och 40-tal och söker en...

1) ...militär och politiker.

2) Mig veterligt den ende Axel-snubbe på hög nivå som post-WW2 inte gjort sig politiskt omöjlig.

3) Fascist? Stor beundrare av Mussolini, och jo, det får man nog säga, utan att vara Arnstad...

4) Fyra stavelser i namnet, mer känd under ett förkortat efternamn där man droppar de två sista.
Citera
2021-06-09, 21:01
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Helt rätt! Britterna släppte drygt 99.000 ballonger(med bla. stålvajrar och tändmekanismer) för att förstöra tyskarnas el-infrastruktur och skogar. Har för mig en med vajer blåste till Skåne och slog ut ett tåg

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Outward

Ballongfärd, signerad platta med Nena och frågan till dig!
Vänta, "99 Luftballons" skedde alltså (typ, om vi skiter i komman å skit) redan under ww2? Ibland känns det här ämnet så utnött tomt (asså när man själv försöker dra dram fram en fråga) men sen är det bara att ge upp och inse att man knapp kan ett skit.

Edit: Jag har bara fastnat i den här tråden för att jag haft för mycket tid att lyssna på podcast, dokumentärer och ljudböcker om ww2 nu under Covid. Jag är inte en av er nördar - jag lovar
Senast redigerad av Laszlo Kovacs 2021-06-09 kl. 21:12.
Citera
2021-06-09, 21:16
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Vänta, "99 Luftballons" skedde alltså (typ, om vi skiter i komman å skit) redan under ww2? Ibland känns det här ämnet så utnött tomt (asså när man själv försöker dra dram fram en fråga) men sen är det bara att ge upp och inse att man knapp kan ett skit.

Nenas låt handlar som (nästan) all 80-talspop om ingenting - inspirationen kom från ett ballongsläpp under en Stoneskonsert 82.

Likheten 99 och "ca 99 000" är m a o en ren tillfällighet - av allt att döma.

Kläm fram min snubbe i stället för att fundera över så världsliga ting!!!
Citera
2021-06-09, 21:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -

Edit: Jag har bara fastnat i den här tråden för att jag haft för mycket tid att lyssna på podcast, dokumentärer och ljudböcker om ww2 nu under Covid. Jag är inte en av er nördar - jag lovar

Eller som Keats hade sagt; "...out of all nerdy nerds the most nerdious nerd to set his nerdy feet amongst friends of nerds"
Citera
2021-06-09, 21:34
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

Ja typ (om man tolkar det så, realistiskt njet) Haha så är det ju.. när jag hittade hit trodde man att man hade lite WW2-koll Här lär man sig enormt mycket Inte minst inom underrättelsetjänsten(Var är Venator förresten? )..
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2021-06-09 kl. 21:37.
Citera
2021-06-09, 21:54
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Thanx! Först Clintans Grenada-film, och nu Nena... du har drabbats av vad man inom psykiatrin benämner "80-talspsykos" - jag hänger helt OT på och låter denna spela medans jag klurar på en fråga;

...vi lämnar 80-talets pastell och beger oss tillbaka till ett kamouflerat 30- och 40-tal och söker en...

2) Mig veterligt den ende Axel-snubbe på hög nivå som post-WW2 inte gjort sig politiskt omöjlig.

3) Fascist? Stor beundrare av Mussolini, och jo, det får man nog säga, utan att vara Arnstad...

4) Fyra stavelser i namnet, mer känd under ett förkortat efternamn där man droppar de två sista.

Typ Lyssnar på denna klassiker och klurar..

https://youtu.be/nTizYn3-QN0

Edit: Neon-overdose..
Citera
2021-06-09, 23:01
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Jaha... dödade tråden att döma av alla gissningar som väller in....

5) Många - i synnerhet svenskar - semestrar i det land han hörde hemma.
Citera
2021-06-09, 23:13
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Jaha... dödade tråden att döma av alla gissningar som väller in....

5) Många - i synnerhet svenskar - semestrar i det land han hörde hemma.

Franco?
Citera
2021-06-09, 23:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
Franco?

Bra gissning - även om jag inte räknar honom som "Axel-snubbe". Check på två stavelser, men hette verkligen Francisco Franco (förvisso fyra stavelser i "Bahamonde" så ingen dum gissning alls - men vi söker någon inte bara tyskvänlig, utan verkande i en Axelmakt).

6) Deltog i något som kan ses som ett inbördeskrig inom Axeln!
Citera
2021-06-10, 09:22
Medlem
Ankdammsmans avatar
Semestrandet pekar mot Bulgarien och Kroatien. Mikael I av Rumänien passar rätt bra också.
Citera
2021-06-10, 09:35
Medlem
Ankdammsmans avatar
Byter spår till thailändske caudillon Plaek Phibunsongkhram. Satsar allt.
Citera
2021-06-10, 12:47
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Byter spår till thailändske caudillon Plaek Phibunsongkhram. Satsar allt.

Ha! Gjorde du rätt i - snyggt! Några förklaringar på sin plats? Comebackade ju som diktator post-WW2, kallas "Phibun" bara, ställde (sista leaden) till med "gurgel" som hockey-Niclas-vad-han-nu-heter sagt med Vichy-fransmännen (nja - snarare de som var aggressor, nevermind).

Lyckades med min avsikt: att lura kvar er i Europa ett bra tag! Men säg den glädje som varar för evigt...

Igen: snyggt tagen. Klippkort på 10 st coronasäkrade thaimassager på bra salong (inget extra ingår i presentkortet) samt frågan till Ankdammsman!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in