Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Tror du inte världen skulle varit en bättre plats att leva på om någon hade överygat t ex Al Qaida om att deras resonemang inte håller?
Ett av de viktigaste uppgifterna idag är att försöka upplysa den obildade massan om hur världen egentligen ser ut och fungerar.
Om alla lärde sig att tänka rationellt och kritiskt så skulle vi vara på god väg mot ett bättre samhälle.
Varje person som väljer vidskepelse före vetenskap är medskyldig till det fördummande som råder i visa delar av samhället - klyftan mellan de som förstår och de som flummar växer hela tiden.
Du har rätt i sak. En helt sekulär värld är helt klart att föredra framför en värld där religion tillåts inflytande på politik och samhälle. Att en bakåtsträvande och barbarisk bronsåldersideologi som islam fortfarande innehar så stor makt och förslavar så många människor världen över är inte bara sorgligt utan också ett potentiellt hot mot hela vår civilisation och fortlevnad. Vi kommer aldrig kunna bygga en global civilisation eller avancera som art så länge vi är fast i religionens bojor.
Möjligt att jag attackerar en åsikt som du inte uttryckt nu (rätta mig i så fall), men generellt tycker jag folk gör helt fel när de likställer "vidskepelse" (vilket jag tolkar som tron på det övernaturliga) med dogmatisk religion. Jag har sagt det förut och säger det igen, dessa två har ingenting med varandra att göra. Om något så har religion gett vidskepelse och tron på det transcendenta ett dåligt namn.
Tron på det paranormala har inte heller något med bildning att göra. Du kan säkert gräva fram nån gammal statistik på att folk med högre utbildning är mindre belägna att tro på sådant, men faktum är att många framstående vetenskapsmän genom historien varit antingen religiösa eller troende i en eller annan form (Einstein t.ex var deist vilket kan betraktas som semireligiös).
Vi behöver vetenskap, men inte vetenskaplig fundamentalism. Rationellt och kritiskt tänkande är viktigt, det är t.o.m nödvändigt, men detta är inte synonymt med att på rak arm förkasta idéer som inte passar in i rådande paradigm. Hur många av de senaste århundradernas viktigaste vetenskapliga teorier tror du ansågs som rationella när de kom?
Slutsatsen är att tron på vetenskapens oöverträfflighet är lika mycket en tro som tron på det övernaturliga, och tro är alltid på ett eller annat sätt ett hinder. Historiskt vet vi att de stora upptäckterna föregåtts just av förmågan att tänka utanför rådande trossystem (vare sig det gäller religiösa eller vetenskapliga sådana) och detta kommer med all sannolikhet upprepa sig i framtiden.