Citat:
Ursprungligen postat av Kakhaus
jag tror jag pajade min lavalampa inatt. Fick den 2001 och den har stått och dammat i flera år tills inatt då, när jag rotade fram den. Den såg inte konstig ut eller så, färgen var inte blek eller nåt. Och lampan fungerade också.
Men iallafall så lät jag den vara igång i kanske 50 min. innan jag undrade vad som var fel och tittade lite på den. Vaxet i lampan var helt stelt, men själva glaset var varmt? Så jag skakade lite på den och inget hände så jag tog i lite hårdare och då flöt all lava upp i en klump och det såg ut som en genomskinlig hinna runt.
Är den paj?

De blir så om de står oanvända under lång tid, men det brukar bli bättre efter en längre tids användning när man väl mjukat upp vaxet och det fått cirkulera.
Något man också måste vara observant på att vissa lavalampor som använder glödlampor på lägre effekt (dvs 25 watt) ofta skall ha en reflektorlampa och inte vanlig glödlampa. Tumregeln är annars att det är 25 watt till mindre lavalampor och 40 watt till de större. De största använder 60 watt.
Att använda halogenlampor rekommenderas inte eftersom effekten blir i regel för låg. Köp istället vanlig glödlampa (finns fortfarande kvar i de flesta butiker, men annars har elaffärer dem)