2012-11-10, 10:58
Medlem
Zokals avatar
Hej! Vet inte alls om detta är rätt ställe och posta detta på men det kändes närmast! :P
Jag har fått en säng av en vän, utan "ben" det är en sultan säng 160cm bred

I denna ingår: (väldigt osäker på vad saker och ting heter)
Iaf:

Sultan Säng (Bild)

Som ni ser på bilden så fick jag:
1) Sängbotten - Där man fäster fötterna
2) Sedan har man en stor blå "Madrass?" eller vet inte vad det heter
3) Och längst upp på sängen har jag en tunnare madrass (som inte finns med på bilden)

Så det är totalt 3 delar..

Min fråga:
Den understa Delen vet jag att man kan klä om, då jag gjorde det på min gamla 1.20 säng (denna är 1.60) Måste bara köpa nytt, eller så skaffar man sån sängram och stoppa ner den i

MEN, den översta delen (på bilden) Kan man klä om den på något sätt?! För den är ganska sleten
och ser inte allt för vacker ut, plus att vi har vitt golv och inredning i rummet så det skär sig som fan

Tacksam för svar!
Citera
2012-11-19, 23:29
Medlem
Snurrens avatar
Länken funkar inte. Är det möjligtvis så att du har först en resårbotten eller madrassbotten (kolla på ikea.se) sedan en resårmadrass och ovanpå det en bäddmadrass. Då har du en s k kontinentalsäng och den lär vara ca 50 cm hög inklusive korta ben.

För att fräscha upp den kan du köpa två sängtoppar/toppklädsel, en för vardera "lagret". Finns svarta eller vita på ikea, eller t ex på ellos.se http://www.ellos.se/search?Ntk=All&Ntt=s%C3%A4ngtopp Ett annat snyggare alternativ är att skaffa en sängkappa, med eller utan veck, eller rynkad. Finns att köpa på ovan nämnda ställen eller kan beställas från bemz.se som gör klädslar till ikeamöbler. http://www.bemz.se/sv/produkter/sangkappor/

Observera att sängkappor görs i olika "höjd". Den vanligaste storleken är 40 cm hög och det funkar på en standard resårbotten som är ca 20 cm + 20 cm ben, men i ditt fall behöver du 45 eller 50 cm, d v s om du har ben på din säng. 45 cm vet jag att Åhlens har haft och vissa på ellos är det också. Då täcks hela sidorna utom den översta bäddmadrassen. Är bäddmadrassen sunkig kan du köpa ny, eller till nöds täcka med ett madrasskydd.

När vi nu ändå sitter i skolbänken kan jag nämna att det finns standardstorlekar på sängar. I Sverige är det 80/90/105/120/140/160/180 cm breda. Längden är oftast 200 cm, men 210 förekommer. Resårbottnar (med trästomme) brukar vara max 160 cm (dux har en 165-variant också men den är ovanlig numera). Resårmadrasser och bäddmadrasser kan vara 180 cm breda. Vissa företag erbjuder tillverkning av andra udda mått på beställning. T ex Kungsängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in