2012-11-10, 02:24
Avslutad
Under hela mitt liv har jag alltid älskat hundar, spelar ingen roll om ras eller hur dom ser ut. Har alltid tyckt om dom och alltid delat kärlek med varje hund jag har träffat.

Sedan en tid tillbaka har jag flytta hemifrån, för ungefär 2 år sen och nu känner jag att jag är grymt sugen på att skaffa en hund.

Det mitt största frågetecken med att skaffa hund är att gå ut med den när den behöver det. Jag har ett heltidsjobb (jobbar 9timmar) i princip 5 dagar i veckan. Hur kommer hunden påverkas av detta? Jag kommer att gå ut med hunden innan jobbet och även efter jobbet, på helgerna kommer vi att dela mycket tid.

Fungerar detta? Hur ofta behöver en hund gå ut? Jag vet att en hund behöver gå ut minst 2-3 gånger per dag, men om detta skulle fungera.

Kan tänkas även att gå hem på lunchrasten på jobbet och gå ut med hunden, då blir det 3 gånger per dag och mer på helgen.

Ge mig gärna tips och råd om hur jag ska få det att fungera med att ha en hund!

Hälsningar
Citera
2012-11-10, 04:47
Medlem
Fimparens avatar
Hund dagis kanske vore något?
Citera
2012-11-10, 06:42
Medlem
Zelogaths avatar
Hunddagis/hundvakt, eller om du litar tillräckligt mycket på någon som kan komma hem till dig för att ta ut hunden.

Jag har inte hund själv, men vill ändå påstå att hundar kan lämnas ensamma rätt länge ändå rent socialmässigt.

Tycker dock att du ska vänta med att skaffa en hund tills du har tid till att umgås med den mycket i början, speciellt om du köper en valp/unghund.
Lite tråkigt om hunden knappt känner dig men är bästis med snubbarna på hunddagiset
Citera
2012-11-10, 11:38
Medlem
westsidelakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flip1
Under hela mitt liv har jag alltid älskat hundar, spelar ingen roll om ras eller hur dom ser ut. Har alltid tyckt om dom och alltid delat kärlek med varje hund jag har träffat.

Sedan en tid tillbaka har jag flytta hemifrån, för ungefär 2 år sen och nu känner jag att jag är grymt sugen på att skaffa en hund.

Det mitt största frågetecken med att skaffa hund är att gå ut med den när den behöver det. Jag har ett heltidsjobb (jobbar 9timmar) i princip 5 dagar i veckan. Hur kommer hunden påverkas av detta? Jag kommer att gå ut med hunden innan jobbet och även efter jobbet, på helgerna kommer vi att dela mycket tid.

Fungerar detta? Hur ofta behöver en hund gå ut? Jag vet att en hund behöver gå ut minst 2-3 gånger per dag, men om detta skulle fungera.

Kan tänkas även att gå hem på lunchrasten på jobbet och gå ut med hunden, då blir det 3 gånger per dag och mer på helgen.

Ge mig gärna tips och råd om hur jag ska få det att fungera med att ha en hund!

Hälsningar

Det första du ska tänka på är att en valp under fyra månader inte ska lämnas ensam mer än under korta stunder. Har du möjlighet att ta ut semester under den perioden eller kan du tänka dig att köpa en vuxen hund?
En vuxen hund ska heller inte lämnas ensam mer än max sex timmar utan rastning. Allt annat är djurplågeri. Kan du åka hem på lunchen så klarar sig hunden ensam under förmiddag och eftermiddag även om det inte är det optimala. Hundar är flockdjur och trivs inte ensamma.
Eftersom hunden kommer vara ensam så pass mycket ska du tänka på att aktivera den mycket när du är ledig. Ta rejäla promenader och ge den även psykisk stimulans. Du kan tex gömma godis i tomma toarullar, det kan roa hunden en lång stund. Du kan även lägga spår (dra tex en köttbulle i ett snöre, göm den sedan och låt hunden söka).
Ett tips är att annonsera i lokaltidningen efter en dagmatte/husse till din hund. Många pensionärer uppskattar sällskap under dagtid, men har kanske inte möjlighet att äga en hund själv.
Lycka till!
Citera
2012-11-10, 11:58
Medlem
Summerbirds avatar
Du behöver vara ledig med valpen, alternativt ta en vuxen omplacering. Det finns många hundar som är i behov av ett nytt hem.

4 ggr/dag ska hunden rastas och en av dessa promenader bör vara en långpromenad. (Jag går själv 4-5 ggr med min hund.) 2ggr/dag är direkt djurplågeri som jag ser det. En hund ska inte behöva gå med blåsan full i 12 timmar!

Ska du jobba heltid ska hunden vara på hunddagis eller hos hundvakt. Har du ett jobb som tillåter att du har hunden med dig, så är det också ett alternativ. Hunden ska inte sova 8 timmar/dygn och sedan på det vara ensam i 9-10 timmar! Hunddagis kostar ca 2000+ per månad och jag vet hundar som trivs jättebra, får vara sociala med andra hundar och får så pass mycket stimulering att de är lugna och sover gott när de kommer hem. Dock kan det ibland vara svårt att få en plats på dagiset om det redan är fullsatt. Du måste tänka på att börja söka i tid och din hund ska gå ihop med de andra hundarna för att bli accepterad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in