2012-11-09, 21:23
Medlem
Hej

Håller på att prova Visma Administration 2000 för att utvärdera programvaran och det har hittills fungerat helt okej men (kundfakturor, konteringar, etc) har problem med momsrapporten.

Varje gång jag försöker ta fram momsrapporten för en viss period så är alltid rutorna tomma, dvs verkar som att momsen inte har registrerats....

Någon som vet varför och vad jag ska göra? Både ingående och utgående moms är bokförda som det ska.
Citera
2012-11-09, 22:34
Medlem
Du har väl inte gjort några journaler antagligen. Fakturor t.ex. bokförs inte förrän du gör en fakturajournal (när du är på fliken fakturor, Utskrift - fakturajournal).
Citera
2012-11-10, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GGG111
Du har väl inte gjort några journaler antagligen. Fakturor t.ex. bokförs inte förrän du gör en fakturajournal (när du är på fliken fakturor, Utskrift - fakturajournal).

Det funka, du ska ha ett stort tack.

En sista fråga, nu när jag har fått ut momsrapporten så ser den inte ut som den jag är van vid. Exempelvis så kan man inte se någon momspliktig försäljning för en viss period, utan det är endast den utgående momsen som syns något annat som fattas är att under ruta 49. G så har programmet inte tagit hänsyn till den förra periodens moms, dvs nu står det -53674 kr, men det ska egentligen vara -52235 kr (förra periodens moms var -1440).

Går det att ändra på något sätt eller måste man göra det manuellt?
Citera
2012-11-10, 14:06
Medlem
EDIT: Har ni fått in försäljningen, det var mitt fel pga kontoplanen.

Men frågan angående ruta 49. G kvarstår.
Citera
2012-11-11, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaaanders00
EDIT: Men frågan angående ruta 49. G kvarstår.

Momsrapporten och ruta 49 sammanfattar endast den aktuella periodens moms.
Tidigare perioder ligger väl på 1630/2650.
Citera
2012-11-11, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GGG111
Momsrapporten och ruta 49 sammanfattar endast den aktuella periodens moms.
Tidigare perioder ligger väl på 1630/2650.

Aha, så man ska 49. G är endast en sammanfattning av.

Denna månad hade jag :

ingående moms: 55 041 kr (denna periods som var 51 983 kr ingående moms samt förra periodens moms som var 1439 kr som jag skulle fått tillbaka)
Utgående moms: 1 619 kr

= -53 422 kr som jag ska få tillbaka

Då är det ju bara skriva exakt som det står i momsrapporten som visma räknar ut på momsdeklarationen....
Citera
2012-11-11, 16:53
Medlem
Edit: Har nu fått lära mig att ingenting registreras förrän man bekräftar/skriver ut när det gäller Vismas programvaror.
Citera
2012-11-11, 19:58
Medlem
Citat:
Då är det ju bara skriva exakt som det står i momsrapporten som visma räknar ut på momsdeklarationen....

Det är liksom det som är vitsen

Dessutom skapas en fil som du kan ladda upp direkt på skatteverkets sida (efter att ha loggat in) så slipper du knappa in siffrorna.
Citera
2012-11-11, 20:01
Medlem
Citat:
Edit: Har nu fått lära mig att ingenting registreras förrän man bekräftar/skriver ut när det gäller Vismas programvaror.

Nja, registreras gör det allt, däremot BOKFÖRS det inte förrän du skriver ut en journal och godkänner den. Värt att notera att det bokförs på den datum som du valt som utskriftsdatum för journalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in