2005-04-14, 10:17
Medlem
Roger Pontares avatar
Är numera bostatt i spanien, jag har beställt michelinguiden för spanien och portugal och även för frankrike och europa. Vad har ni för erfarenheter av fina restauranger i främst spanien men om ni har några bra att rekommendera i andra länder så kan det vara kul att ta del av det också. Har hört rykten om en trestjärnig restaurang i barcelona, nån som provat den?
Citera
2005-04-14, 21:54
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Är numera bostatt i spanien, jag har beställt michelinguiden för spanien och portugal och även för frankrike och europa. Vad har ni för erfarenheter av fina restauranger i främst spanien men om ni har några bra att rekommendera i andra länder så kan det vara kul att ta del av det också. Har hört rykten om en trestjärnig restaurang i barcelona, nån som provat den?

Antar att du syftar på restaurang El Bulli som drivs av en herre vid namn Ferran Adria, en man som alla verkar ha en åsikt om. Geni eller galning? Tyvärr är det över 1 års väntetid på att få ett bord där, men det kanske det är värt, vad vet jag. Jag såg ett program om denne man på BBC Food för ett par veckor sedan, han gjorde nån slags sockervadd av sill (!!!) och en flytande "raviolikudde" i vätska utan pasta och lär kunna få en morot att smaka tonfisk med hjälp av diverse laboreringar, vad det nu ska vara bra för. Denna restaurang lär ligga en 6-7 mil från Barcelona och här är deras hemsida:

http://www.elbulli.com/

nyss hemkommen från Paris åt jag där på två trestjärniga restauranger: Alain Ducasse au Plaza Athenée och Lucas Carton.

Maten på båda är vidunderlig, men på den förstnämnda förbnnat dyr för en middag. Lunchen på Lucas Carton för i dessa sammanhang "futtiga" 76 euro är rena fyndet. Jag avnjöt till förrätt krabba med sparris i ett otal knepiga variationer, bl.a. hade han skivat rå sparris i tunna skivor marinerade i något onämnbart gott. Huvudrätten var anka med mango(!) och peppar och som efterrätt fick jag en mix av olika glassar och sorbeter, smakande lakrits, ingefära, jordgubb, lychéefrukt, vanilj, choklad och mango. Min fru tog som efterrätt en rabarberkomposition där rabarbern var ihoppressad i ett antal skikt bredvid varann och tunnare än en hundralapp...

Matlagning på hög nivå var det ja...
Citera
2005-04-14, 22:44
Medlem
Robert_Goatses avatar
Det finns en annan 3-stjärnig i Barcelona:
El Raco de Can Fabes
http://www.canfabes.com/

och så två till i San Sebastian:
Arzak
http://www.arzak.es/ing/home.php
Martin Berasategui
http://www.martinberasategui.com/

Jag kan rekommendera en italiensk:
Camponeschi i Rom
http://www.ristorantecamponeschi.it/
Ingen stjärna där men värt ett besök, drick deras egna viner som håller mycket hög klass.

El Bulli ligger högt på min önskelista.
Citera
2005-04-14, 23:45
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert_Goatse
El Bulli ligger högt på min önskelista.

Du är inte ensam, jag bestämde mig för att äta där efter att ha sett programmet från BBC Food. Jag skickade därför ett e-mail om att äta där under 2006 då 2005 är fullbokat och detta är svaret jag fick:

Apreciados Señores,

The demand for next year is extraordinary but I regret to inform you that it is impossible for us at this moment to attend reservations for 2006. If you contact us during September you can ask again about 2006 information. I must explain you that normally we will start management at the end of next season 2005, it means on mid October.

We thank you for all your interest.

Atentamente,

Luis García

INFORMATION 2005

Open from March 30th till October 2nd

From 19.30 till 21.30

CLOSED FOR LUNCH SERVICE

Until June 30th: Monday and Tuesday closed.
Citera
2005-04-14, 23:57
Medlem
Robert_Goatses avatar
Man kan ställa sig på väntelista ifall det blir återbud men egentligen borde
Don Ferran ha öppet resterande 6 mån åt oss.
Jag skulle lämna extra dricks och ev köpa en bok.
Citera
2005-04-15, 00:03
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert_Goatse
Man kan ställa sig på väntelista ifall det blir återbud men egentligen borde
Don Ferran ha öppet resterande 6 mån åt oss.
Jag skulle lämna extra dricks och ev köpa en bok.

Jag med. Man kan dock undra i sitt stilla sinne om inte många av dessa stjärntraktörer är en smula arbetsskygga eller om all deras övriga tid går åt till att experimentera fram nya matkreationer.
Citera
2005-04-15, 14:22
Medlem
Roger Pontares avatar
Tackar för svar, kul att det finns gourmander på fb! El Bulli verkar vara en riktigt häftig restaurang, man får väl ta kontakt med dom i höst och se om man kan få ett bord under 2006.
Bokade iaf lunch till imorgon på en restaurang som heter Neichel och är tvåstjärnig, lunchmeny för 58€ vilket jag tyckte var överkomligt.
Citera
2005-04-17, 10:20
Medlem
Roger Pontares avatar
Var alltså och åt på den mämnda restaurangen igår, fantastisk, och det visade sig att avsmakningsmenyn kostade 59 EUR, mycket prisvärt
www.neichel.es
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in