2012-11-09, 13:31
Medlem
Har två frågor angående skatteverket.

Har tänkt hyra ut ett rum i lägenheten för 4000kr. Behöver jag skatta för det? Ska man ta pengarna kontant för att undvika?

Sen hade jag en fråga angående att sälja saker på blocket.

Säljer en del möbler och diverse saker där, kan de bli problem på något sätt?
Citera
2012-11-09, 14:02
Medlem
honesttogods avatar
du måste skatta på försäljningen om du går med vinst, tror jag
hyra räknas väl som inkomst också antagligen
Citera
2012-11-09, 16:08
Bannlyst
men för helvete, bara sälj skiten, finns väl ingen som är så jävla dum så man betalar skatt för saker man sålt på blocket eller? angående hyran, ta kontant.
Citera
2012-11-09, 16:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Du får dra av 21 000 kr per år för uthyrning av bostad.... så nej hyr du ut en månad blir det ingen skatt. Bara på belopp över 21 000 kr.
Citera
2012-11-09, 16:55
Medlem
Angående försäljning på blocket så ska du skatta ifall du gör vinst. Gör vinst gör du ifall du får mer för varan än du själv har betalat för den eftersom jag tolkade det som att du ska sälja begagnade prylar så är chansen att du gör vinst minimal.
Citera
2012-11-09, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Angående försäljning på blocket så ska du skatta ifall du gör vinst. Gör vinst gör du ifall du får mer för varan än du själv har betalat för den eftersom jag tolkade det som att du ska sälja begagnade prylar så är chansen att du gör vinst minimal.

Vem är så jävla hjärndöd så man gör det ifall man går med vinst då?
Citera
2012-11-09, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AesopRock
Vem är så jävla hjärndöd så man gör det ifall man går med vinst då?

Någon som gör det så frekvent att det kan ses som ett företag så att skatteverket får ögonen på dig. Ifall du kollar på tradera och blocket så finns det rätt många personer som driver företag där.
Citera
2012-11-09, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AesopRock
men för helvete, bara sälj skiten, finns väl ingen som är så jävla dum så man betalar skatt för saker man sålt på blocket eller? angående hyran, ta kontant.

jag håller med. ta kontant för uthyrningen, ingen märker
Citera
2012-11-09, 21:56
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du får dra av 21 000 kr per år för uthyrning av bostad.... så nej hyr du ut en månad blir det ingen skatt. Bara på belopp över 21 000 kr.

Det ska nog klargöras att avdraget avser vinsten. Inte hela hyresbeloppet.

Är hyran 6000 i månaden för din lägenhet, den är 60 kvm, och rymmet du hyr ut 15kvm så är det ok att ta ut 1500 + 21000/12 i hyra utan att du behöver skatta för det. Hyr du ut rummet kortare tid än ett år kan du naturligtvis ta ut mer utan att behöva skatta.

Man får dessutom ta viss extra betalning för andra kostnader, som el, tv, bredband och om rummet hyrs ut möblerat eller inte.
Citera
2012-11-09, 22:03
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Någon som gör det så frekvent att det kan ses som ett företag så att skatteverket får ögonen på dig. Ifall du kollar på tradera och blocket så finns det rätt många personer som driver företag där.

Tror inte skattemyndigheten bryr sig sålänge du säljer dina egna begagnade prylar, eftersom inköpskostnaden i princip alltid är högre än försäljningspriset så skulle ett skattemål sluta med ett magplask, inte ens sverige under värsta pomperipossaperioden kom på något så urbota absurt som att beskatta förluster..

Säljer du däremot nya produkter, har en kontinuerlig försäljning av ett begränsat produktutbud som samlarsaker där du kan antas bedriva en köp/sälj verksamhet eller bara har en väldigt stor försäljning så tittar de nog närmare på vad du gör.

Men hobbyverksamhet är ju skattefri upp till 10000 eller så.
Citera
2012-11-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Tror inte skattemyndigheten bryr sig sålänge du säljer dina egna begagnade prylar, eftersom inköpskostnaden i princip alltid är högre än försäljningspriset så skulle ett skattemål sluta med ett magplask, inte ens sverige under värsta pomperipossaperioden kom på något så urbota absurt som att beskatta förluster..

Säljer du däremot nya produkter, har en kontinuerlig försäljning av ett begränsat produktutbud som samlarsaker där du kan antas bedriva en köp/sälj verksamhet eller bara har en väldigt stor försäljning så tittar de nog närmare på vad du gör.

Men hobbyverksamhet är ju skattefri upp till 10000 eller så.

Ja det är ju det jag har sagt i mina två inlägg
Citera
2012-11-10, 19:40
Medlem
Spyrrans avatar
Fast när det gäller inneboende så behöver man väl inte skatta? Skatten ska väl bara betalas om man går med vinst. Har man en inneboende så delar man ofta på kostnaderna (inkl. el) så går man sällan med vinst, och då finns det inget att skatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in