2012-11-09, 12:29
Medlem
Tjabba!

Som titeln lyder så undrar jag om det går?
Har glömt bort att jag haft kvarskatt då det gått så pass långt.

Går det alltså at på nåt sätt betala in senare än vad som är sagt?

Tack!
Citera
2012-11-09, 16:03
Medlem
massuppfittads avatar
Ring och hör med skatteverket om det inte går att skjuta på betalningen.
Citat:
Vad händer om du inte betalar?

Om du inte betalar i tid när du fått ett betalningskrav och skuldbeloppet uppgår till vissa beloppsgränser, (se Skattekontobroschyren) överlämnas ärendet till Kronofogden för indrivning. Det är underskottet på skattekontot som lämnas för indrivning — inte en viss obetald skatt, ränta eller avgift.
Avgift och betalningsanmärkning
När en skuld överlämnas till Kronofogden, tillkommer en avgift på 600 kronor. Uppgift om aktuell avgift finns på www.kronofogden.se. Dessutom kan det medföra en betalningsanmärkning i kreditupplysningsföretagens register. En sådan anmärkning kan t.ex. leda till att du kan få svårt att låna pengar, skaffa lägenhet eller telefonabonnemang.
Jag vet inte vid vilken summa de överlämnar ärendet till kronofogden men hör av dig till dem för säkerhets skull.
Citera
2012-11-09, 19:43
Medlem
Inga problem, blir ränta på beloppet men inget annat händer.
Citera
2012-11-09, 22:39
Medlem
På min blankett står förfallodag 12 November, tyvärr fick jag inte in betalningen förrän ikväll och eftersom det är helg så kommer väl banken inte hinna med att få in den på Skatteverkets konto till måndag. Men det gör alltså inte så mycket?
Citera
2012-11-10, 10:47
Medlem
Har du satt 12:e november som betaldag på banken så bör det inte vara något problem. Det är mer regel än undantag att man tillåter någon dags eftersläpning på grund av hur betalningar bokförs på kontot.
Citera
2012-11-10, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Har du satt 12:e november som betaldag på banken så bör det inte vara något problem. Det är mer regel än undantag att man tillåter någon dags eftersläpning på grund av hur betalningar bokförs på kontot.
Jag försökte sätta 12:e November som förfallodag men det gick inte eftersom "det krävs två helgfria vardagar före" eller något sådant. Så jag satte inget datum, dvs. "omedelbar" överföring. Frågan är hur snabbt det går. Står på skatteverket att pengarna måste vara bokförda på deras konto 12:e.
Citera
2012-11-10, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Split.Horizon
Jag försökte sätta 12:e November som förfallodag men det gick inte eftersom "det krävs två helgfria vardagar före" eller något sådant. Så jag satte inget datum, dvs. "omedelbar" överföring. Frågan är hur snabbt det går. Står på skatteverket att pengarna måste vara bokförda på deras konto 12:e.

Tror inte du behöver oroa dig. Enda gången jag har åkt på något vid för sen betalning var fordonsskatten. Till skattekontot har pengarna kommit in någon gång den 14:e och jag har inte märkt någon konsekvens av det.
Citera
2012-11-20, 06:22
Medlem
Jag pratade med en handläggare på Skatteverket och enligt honom så har dom avstämning den 1a December så bara pengarna finns där då så är allt ok.
Citera
2016-11-09, 19:57
Medlem
Hej!

Jag har samma fundering som TS, har helt glömt bort och vart påmind nu & som student har man det lite trångt med stålar, men kommer få in om 2 veckor, dvs 23e.
hur fungerar det? kvarskatten är på 6k.

har läst lite på skatteverkets hemsida, vad är egentligen den exakta skillnaden på betalningsuppmaning & betalningskrav?
Senast redigerad av ffsmarcusftw 2016-11-09 kl. 20:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in