2005-04-14, 00:42
Medlem
idorus avatar
Köpte en venusflugfälla idag (dionaea muscipula) och vill gärna veta hur jag ska pyssla om den så den blir så stor och fin som möjligt! På anvisningarna står bara att den gillar sol och ska ha mycket vatten, men det skulle lika gärna kunna gälla varenda planta på Växus.

Vad ska man mata den med? Kan man ge den redan döda insekter, typ flugan som legat på fönsterkarmen ett halvår, eller ska den ha färska kryp?
Citera
2005-04-14, 01:14
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idoru
Köpte en venusflugfälla idag (dionaea muscipula) och vill gärna veta hur jag ska pyssla om den så den blir så stor och fin som möjligt! På anvisningarna står bara att den gillar sol och ska ha mycket vatten, men det skulle lika gärna kunna gälla varenda planta på Växus.

Vad ska man mata den med? Kan man ge den redan döda insekter, typ flugan som legat på fönsterkarmen ett halvår, eller ska den ha färska kryp?

Jodå, lite sol skall den ha, men ställ den inte i ett stekande söderfönster utan skuggning. Du får gärna duscha den regelbundet, tänk på att det är litet av en våtjordsväxt från början. Öster eller västerfönster är nog optimalt.

Du kan gödsla den med mycket utspädd växtnäring, ta bara en tiondel av rekommenderad dos typ varannan vecka så blir det bra. Den plockar resten av näringen ur insekter.

Ja, du kan mata den med redan döda kryp, men de skall vara någorlunda färska. Alltså inte flugan som legat ett halvår på fönsterbrädan. Jag brukar ge min lite nysmällda myggor på sommaren och på vintern ökar jag dosen gördning pyttelite, eftersom jag inte hittar mycket kryp då.

Det som brukar vara det stora problemet att man dödar en venusfälla är torr luft, speciellt vintertid. Men det går ganska enkelt att lösa om du:

1. Tar en stor kruka
2.Fyller botten på den med grovt grus eller sand.
3.Fyller på litet vatten i gruset, men inte så att det når över det. ( gruset alltså)

4. Och ställer ned blomman där. Vattnet dunstar i krukan, och skapar ett fuktigare klimat runt växten. Jag har denna enkla anordning året om.

Jag vet inte hur stor din planta är, man kan också odla dem i terrarier, eller ett stort ölglas i fönstret med grus+vatten metoden i detta. Då mår de bra.

Du får fråga mer om du undrar eller om ngt är oklart...

Lycka till!
Citera
2005-04-14, 01:20
Medlem
StorMammas avatar
Glömde säga att om du har grusmetoden så behöver du inte duscha speciellt ofta....
Citera
2005-04-14, 01:28
Medlem
idorus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
1. Tar en stor kruka
2.Fyller botten på den med grovt grus eller sand.
3.Fyller på litet vatten i gruset, men inte så att det når över det. ( gruset alltså)

4. Och ställer ned blomman där. Vattnet dunstar i krukan, och skapar ett fuktigare klimat runt växten. Jag har denna enkla anordning året om.
Hm, ska jag plantera om växten menar du? Eller ska jag göra den där sandkrukan och ställa ner den befintliga krukan i?

Fina tips btw!
Citera
2005-04-14, 01:30
Medlem
Bråkmakarns avatar
Här kanske du kan få lite tips och idéer! Brutala blommor
Citera
2005-04-14, 02:01
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idoru
Hm, ska jag plantera om växten menar du? Eller ska jag göra den där sandkrukan och ställa ner den befintliga krukan i?

Fina tips btw!

Du sätter bara ned växten med sin originalkruka och allt på gruset / sanden.
Citera
2005-04-14, 20:07
Medlem
idorus avatar
Neat! Hur stora blir de små gynnarna egentligen?
Citera
2005-04-14, 20:28
Medlem
linuxs avatar
Skulle vilja ha en sån, dom verkar coola, har en del flugor i rummet fast jag inte har nåt i papperskorgen som "föder" dom.
Citera
2005-04-15, 00:20
Medlem
Evil Eggplants avatar
Vart kan man införskaffa sig några av dessa sköna växter?
Citera
2005-04-15, 14:49
Medlem
linuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Eggplant
Vart kan man införskaffa sig några av dessa sköna växter?

Många stora blomsteraffärer har.
Citera
2005-04-15, 14:59
Medlem
Bråkmakaren har ju redan postat en länk om var ni kan inhandla dessa växter:
http://brutalablommor.se/shop/
Citera
2005-04-15, 15:36
Medlem
Kundalinis avatar
När jag odlade andra växter så hade jag vid tillfälle plats till en köttätande växt under sollampa. Detta trivdes den ypperligt med. Kostar inte jättemycket extra på elräkningen, och kan kanske vara värt att investera i om du verkligen gillar din lilla blomma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in